Primul autovehicul înregistrat în București la începutul secolului XX, aflat în colecția Muzeului Național de Istorie a României

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 119

Sursa foto:

0:00

Muzeul Național de Istorie a României și automobilul istoric F.N. Herstal

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) găzduiește unul dintre cele mai vechi automobile din România, un model F.N. Herstal, fabricat în anul 1900 în Belgia. Acest vehicul a fost produs la Fabrique Nationale d’Armes de Guerre și a avut onoarea de a fi primul automobil înmatriculat în București, la începutul secolului trecut, având numărul de înmatriculare 1B. Proprietarul inițial al acestuia a fost Bassil Gheorghe Assan, o personalitate marcantă a epocii, care a trăit între 1860 și 1918.

Expunerea automobilului și povestea sa

Automobilul F.N. Herstal este expus în Holul Central al muzeului, iar istoria sa include și o anecdotă interesantă. Prințul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul său să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan obținuse deja numărul 1. Ca urmare, Prefectura Capitalei a decis să înregistreze mașina prințului cu numărul 0, o soluție de compromis, conform informațiilor oferite de muzeografi.

Detalii tehnice ale automobilului

Proprietarul automobilului F.N. Herstal, Bassil Gheorghe Assan, era fiul unui industriaș care a construit prima moară acționată de un motor cu aburi în București în 1853, expusă acum la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida”. Automobilele F.N. Herstal au o caroserie de tip faeton cu două locuri, iar propulsia este asigurată de un motor bicilindric, montat transversal în față. Pornirea motorului se face prin acționarea unei manivele, care se cuplează la arborele cotit, iar aprinderea este realizată prin scânteie electrică generată de două magnetouri de joasă tensiune.

Raritatea și importanța F.N. Herstal

Reprezentanții MNIR subliniază că F.N. Herstal este un automobil extrem de rar, lipsind din cea mai mare colecție de automobile belgiene, care se află la Muzeul Auto World din Bruxelles. Uzina Herstal a fost distrusă de două ori în timpul Războaielor Mondiale, dar a avut un aport semnificativ la ceea ce istoricii consideră „Epoca de aur a automobilului belgian”.

Distribuie acest articol