Reabilitarea Malului Surpat în Cumpăna Aproape Finalizată
Lucrările de reabilitare a malului afectat din comuna Cumpăna, județul Constanța, se apropie de finalizare, atingând un stadiu de 90%. Conform declarațiilor directorului CN Administrația Canalelor Navigabile SA, Florin Goidea, vechiul contract a expirat, iar restul lucrărilor va necesita o nouă licitație, având nevoie de o sursă de finanțare din partea statului.
Nou Proiect Aprobat de Guvern
În cadrul ședinței de Guvern din 6 februarie, a fost aprobat un proiect de hotărâre pentru reaprobarea caracteristicilor principale și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția „Reabilitare taluz afectat de alunecarea de teren (calamitate naturală) zona Cumpăna – mal stâng Canal Dunăre – Marea Neagră, în apropierea descărcătoarelor D20 și D21 – Lucrări în primă urgență”.
Florin Goidea a explicat că, deși lucrările sunt realizate în proporție de 90%, cei 10% rămași vor fi finalizați printr-un nou proiect, deoarece contractul cu firma anterioară s-a încheiat. Aceasta implică lansarea unei noi licitații, iar o altă companie va continua lucrările. Goidea estimează că proiectul va fi finalizat în câteva luni.
Finanțarea Proiectului
Finanțarea pentru acest obiectiv de investiții va proveni din bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, dar și din surse proprii ale Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile SA, precum și din alte surse legal constituite. Conform DALI din 2024, valoarea totală a investiției este de 166.385.000 de lei, inclusiv TVA, iar suma rămasă de executat este de 35.698.000 de lei, TVA inclus.
Impactul Alunecărilor de Teren
În luna mai 2019, o alunecare de teren a avut loc pe malul stâng al Canalului Dunăre – Marea Neagră, între Km 56+989 și Km 57+217. Acest fenomen a fost caracterizat prin tasarea loessului de la stratul de argilă roșie, ducând la deplasarea masei de pământ, care a afectat drumul de exploatare, drenurile și rigolele. Materialul alunecat a blocat drumul și a căzut parțial în canal.
La acea vreme, alunecarea s-a manifestat pe terenul administrat de ACN, aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. La cota superioară a taluzului, alunecarea s-a apropiat la aproximativ 10 metri de gardurile locuințelor din Cumpăna, provocând degradarea parțială a drumului. În scopul prevenirii accidentelor, drumul de exploatare a fost blocat, iar zona afectată a fost semnalizată corespunzător.
Continuitatea Lucrărilor
Documentația DALI din 2019 a prevăzut lucrări de siguranță pe o distanță de 25-30 metri de-a lungul descărcătoarelor D20 și D21, delimitând zona afectată. Totuși, în perioada 1-2 octombrie 2020, a avut loc o nouă alunecare de teren în aceeași zonă, afectând rețeaua de canalizare amplasată. Aceste evenimente subliniază necesitatea urgentării lucrărilor de reabilitare pentru a asigura siguranța zonei și a infrastructurii locale.
Lucrări de construcție pentru stabilizarea versanților canalului în zona Cumpăna
Pe terenul administrat de ACN, în zona de protecție a canalului, s-a decis demararea unor lucrări de construcție menite să asigure stabilitatea versanților canalului, în urma evaluării fenomenului de alunecare de teren. Aceasta se concentrează pe malul stâng, în intervalul Km 56+989 (Km 7+421 navigație) și Km 57+217 (Km 7+193 navigație).
Indicatorii tehnico-economici pentru acest proiect de investiții au fost aprobați prin Hotărârea de Guvern nr. 972/2020. Proiectul a fost structurat în lucrări de primă urgență și lucrări urgente, care nu erau limitative și puteau fi adaptate în funcție de evoluția situației de pe teren la momentul începerii lucrărilor. Este important de menționat că tipurile de lucrări propuse sunt esențiale pentru preluarea eforturilor din masivul de pământ analizat, iar implementarea parțială a acestora nu poate garanta stabilitatea generală a versantului afectat.
La acea vreme, costul estimat al lucrărilor era de 132.362.000 de lei, cu un rest de executat de 99.769.000 de lei. Ulterior, a avut loc o nouă alunecare de teren care a complicat situația.
În luna august 2021, a fost semnat contractul de lucrări cu o asociere de firme, formată din Betoane și Prefabricate SRL (lider), Eco Terra Proiect SRL și Zublin România SRL. Supravegherea execuției lucrărilor a fost încredințată unei asocieri formate din Conalsim Prest SRL (lider), Supervision Construction SRL, Consult Primo Partener SRL și Simobil Expert SRL. Ordinul de începere a lucrărilor a fost semnat pe 23 august 2021, iar termenul de finalizare, conform Actului adițional nr. 34, este stabilit pentru 31 decembrie 2024. Valoarea totală a contractului se ridică la 99.769.000 de lei, TVA inclus.