Numeroase companii își manifestă interesul pentru a câștiga contractul privind a treia etapă a modernizării căilor ferate din Portul Constanța.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Deschiderea ofertelor pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că luni, 10 martie 2025, au fost deschise ofertele pentru contractul de proiectare și execuție referitor la investiția „Modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa III“. Valoarea totală a acestui contract se ridică la 619.509.527,76 lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027, Axa 4 – Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată.

Ofertanți și detalii financiare

Contractul, care valorează aproximativ 126 milioane de euro, a generat un interes semnificativ din partea marilor companii din domeniu. Trei oferte au fost prezentate până la termenul-limită:

  1. Porr Construct SRL (ofertant unic)
  2. Asocierea Arcada Company (lider) și Alstom Transport SA
  3. Asocierea Bawi Construction (lider) și Swietelsky Construct SRL

Informații despre Porr Construct SRL

Porr Construct SRL, înființată în 2004 și situată în Sectorul 2 al Capitalei, se specializează în construcția clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. Administratorii companiei sunt Reitmaier Iohan Emanuel, Laurențiu Ștefan Virginas, Gabriela Ana Maria Dolgae și Proell Kurt Maria, aceasta fiind deținută de Porr Bau GMBH din Austria. În 2023, compania a raportat o cifră de afaceri de 1.747.675.174 lei, un profit net de 62.593.845 lei, datorii de 849.308.886 lei și 1539 de angajați.

Porr Construct SRL a realizat diverse proiecte de infrastructură, inclusiv Bypass Arad, Linia CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Frontieră – lot 1, precum și reabilitarea liniilor de tramvai și modernizarea tramei stradale în Timișoara pentru traseul 4 – Bulevardul Cetății.

Detalii despre asocierea Arcada Company și Alstom Transport

A doua ofertă a fost depusă de asocierea formată din Arcada Company SA și Alstom Transport SA. Arcada Company SA, liderul asocierii, a fost înființată în 1994 și are sediul în Galați. Administratorii acestei firme sunt Mihai Huma, Mariana Mantu și Spiru Mantu, iar acționarii sunt Spiru Mantu (44%), Mihai Huma (44%), Cornelia Huma (6%), Mariana Mantu (4%) și Valeria Tudosa (2%). În 2023, Arcada Company a raportat o cifră de afaceri de 548.662.800 lei, un profit net de 75.511.799 lei și datorii de 403.261.314 lei, având 858 de angajați.

Arcada Company este recunoscută ca un lider național în construcția de poduri, în special pentru căile ferate. Printre realizările notabile se numără reabilitarea rapidă a podurilor dunărene de la Fetești și Cernavodă, precum și construcția de poduri metalice pe segmente feroviare modernizate, cum ar fi Câmpina – Predeal. Compania a fost implicată și în realizarea liniei ferate dintre Gara de Nord din București și Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Alstom Transport SA, care a fost fondată în 1994, are sediul în București și se ocupă cu fabricarea altor mijloace de transport. Administratorii companiei sunt Grekov Aleksei, Laurent Olivier Danid și Dulac Antonie Xavier, iar acționarii includ Alrom Holdings din Franța (93%), Faur SA (4%) și Longshield Investment Group SA (2%). În 2023, Alstom Transport a avut o cifră de afaceri de…

Informații financiare și structură de personal

Compania a înregistrat o valoare totală a activelor de 634.848.441 de lei, un profit net de 67.965.411 lei și datorii de 928.881.845 de lei, având un număr de 700 de angajați.

Ofertă și asociații de firme

Ultima ofertă a fost depusă de asocierea de firme Bawi Construction (lider) și Swietelsky Construct SRL.

Bawi Construction

Bawi Construction, cunoscută anterior ca Wiebe România SRL, a fost înființată în 2003 și are sediul în Sectorul 1 al Capitalei, specializându-se în construcția căilor ferate de suprafață și subterane. Administratorii firmei sunt Marco Alpert și Daniel Birsan, iar acționarul majoritar este compania germană Willke Holding GMBH, deținătoare a 56% din capitalul social. În anul fiscal 2023, Bawi Construction a raportat o cifră de afaceri de 182.967.491 lei, un profit de 26.323.740 lei și datorii de 61.263.699 lei.

Swietelsky Construct SRL

Swietelsky Construct SRL a fost fondată în 2004 și, de asemenea, își are sediul în Sectorul 1 al Capitalei. Această firmă face parte din grupul austriac Swietelsky și se ocupă cu construcția clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. Pentru anul 2023, a raportat o cifră de afaceri de 107.495.229 lei, un profit net de 5.162.075 lei, datorii de 36.579.494 lei și 108 angajați.

Detalii despre contract

Durata totală a contractului este de 37 de luni, structurat în două mari etape: șapte luni pentru proiectare și 30 de luni pentru execuția lucrărilor.

Exproprieri aprobate de Guvern

În ședința din 21 noiembrie 2024, Guvernul României a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere pentru toate imobilele deținute de persoane private, precum și pentru cele aflate în proprietatea publică a statului și unităților administrativ-teritoriale, situate pe amplasamentul coridorului de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa 3”, în zonele comunei Agigea și municipiului Constanța.

Lucrările incluse în etapa a treia

Etapa a treia cuprinde lucrări la obiectivul Port Constanța Sud, incluzând Stația Agigea Sud, Linia 813B și Port Constanța Ferry Boat, precum și lucrări în zona de interes din afara portului (CMT Constanța). Indicatorii tehnico-economici ai investiției au fost aprobați de Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și de Consiliul Interministerial de avizare a lucrărilor publice de interes național, fiind validați prin Hotărârea de Guvern nr. 1367/09.11.2022.

Modernizări planificate

Grupa Agigea Sud va fi transformată în stație c.f., astfel încât trenurile nu vor mai necesita manevre pe distanța H.m. Agigea Ecluză – Agigea Sud. Secțiunea c.f. Agigea Ecluză – Agigea Sud va fi electrificată, eliminându-se necesitatea schimbării locomotivei electrice în Palas.

Linia 813B va fi modernizată pentru a îmbunătăți legătura între stația Agigea Ecluză și Port Constanța Ferry Boat.

Port Constanța Ferry Boat va beneficia de sistematizarea și modernizarea dispozitivului de linii, eliminându-se breteaua existentă din capătul X și reconfigurându-se capătul Y al stației pentru a facilita legătura între fasciculul de linii 12 – 17 și linia de legătură.

Modernizarea Infrastructurii Feroviare în Portul Constanța

Se va implementa un sistem care va permite accesul rapid la liniile căii ferate de la terminalul de containere, ceea ce va reduce semnificativ timpii necesari pentru manevrele convoaielor de manevră care intră și ies din acest terminal. În plus, vor fi construite trei linii suplimentare de primire și expediere, fiecare având o lungime utilă de minimum 750 m, amplasate pe partea dreaptă a rețelei existente. De asemenea, capătul Y al stației va fi sistematizat pentru a permite realizarea unui nou racord la terminalul de containere.

În cadrul acestui proiect, este planificată și construirea unui Centru de Management al Traficului Feroviar.

Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța este inclusă în Master Planul General de Transport al României din 2016, precum și în Master Planul Portului Constanța din același an. Proiectul este coordonat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *