Bike-sharing, o opțiune ecologică pentru transportul urban. Ce lecții poate învăța Constanța de la New York?

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 203

Sursa foto:

0:00

Infrastructura pentru Biciclete în Constanța: Provocări și Comparatii cu Metropolele Europene

Constanța a experimentat o perioadă în care mersul pe bicicletă a fost promovat prin sistemul CT Bike, dar această inițiativă a evidențiat numeroasele deficiențe ale infrastructurii și ale mentalității colective, care adesea percepe bicicliștii ca având un statut inferior în societate.

Din anul 2022, orașul a înregistrat o absență a bicicletelor oferite gratuit de primărie, ceea ce a determinat o creștere a utilizării mașinilor personale, contrar eforturilor europene de reducere a emisiilor de carbon.

Pe de altă parte, progresele în ceea ce privește infrastructura dedicată bicicletelor au fost lente, iar acestea au reușit să își facă loc cu greu în peisajul transportului din Constanța.

Prioritățile Primăriei și Siguranța Pietonilor

Bicicletele și transportul alternativ continuă să fie o prioritate secundară pentru primărie, lăsând mașinile personale să rămână în centrul atenției în planurile urbanistice. Implementarea pistelor pentru biciclete pe trotuare compromite siguranța pietonilor și afectează eficiența transportului. Lățimea acestor piste este adesea restrânsă, de teamă că bicicletele ar putea ocupa prea mult din spațiul stradal, ceea ce ar putea diminua atractivitatea mașinilor.

Viziunea urbană a orașului se îndreaptă către schimbări minime și lente, iar apariția pistelor pentru biciclete pare să fie mai mult o strategie de a crea iluzia unui oraș „verde”.

Comparații cu Alte Orașe

O simplă comparație cu orașe din țări cu o tradiție îndelungată în utilizarea mașinilor scoate în evidență posibilitățile de a schimba mentalitatea românilor, care sunt adesea atașați de automobilele personale.

De exemplu, New York promovează transportul ecologic printr-un sistem de bike-sharing, similar cu cel inițiat în Constanța în urmă cu câțiva ani. Infrastructura rutieră din New York este gândită pentru a integra bicicletele în mod eficient, iar pistele sunt dotate cu delimitatoare care protejează participanții la trafic. Aceste piste sunt proiectate astfel încât să permită manevre sigure, chiar și în absența unor delimitări fizice.

Prezența bicicletelor electrice în sistemul de bike-sharing oferă utilizatorilor posibilitatea de a ajunge rapid la destinații, eliminând astfel mitul că mersul pe bicicletă este lent din cauza condiției fizice. Lățimea și amplasarea pistelor sunt studiate cu atenție, transformând călătoria pe două roți într-o opțiune atractivă, care ajută la evitarea timpului pierdut în trafic și reduce riscurile de accidente cu șoferi neatenți.

Initiativele din New York și Statistica Bicicletelor în Europa

Evenimentul „Summer Streets” din New York închide anumite străzi pentru a permite locuitorilor și turiștilor să se bucure de plimbări pe jos sau cu biciclete, fără a fi deranjați de automobile. Deși americanii sunt cunoscuți pentru atașamentul lor față de mașini, new yorkezii au reușit să integreze transportul alternativ în viața cotidiană, având 1046 kilometri de piste pentru biciclete și 222,7 kilometri de benzi pentru autobuze, reprezentând peste 5% din totalul străzilor metropolei, cu peste 30% din locuitori folosind bicicletele regulat.

În contrast, în Constanța, din cele aproximativ 1200 de străzi, există doar 10 kilometri de piste omologate și funcționale. În alte metropole europene, mersul pe bicicletă este într-o continuă expansiune: în Amsterdam, mai mult de 63% dintre rezidenți folosesc bicicleta zilnic, în Londra 24%, în Berlin 38%, iar în Paris 11,5%.

În plus, utilizarea bicicletei aduce numeroase beneficii, inclusiv reducerea timpului petrecut în trafic și diminuarea emisiilor nocive, elemente esențiale pentru un mediu mai curat.

Constanța și lipsa sistemului de bike-sharing

În orașul Constanța, absența unui sistem de bike-sharing devine din ce în ce mai evidentă. Chiar dacă în urmă cu câțiva ani existau semne promițătoare pentru dezvoltarea acestui sistem, inițiativele au fost afectate negativ de strategia urbanistică adoptată de primărie.

Percepția românilor asupra emisiilor de carbon

Românii privesc cu o doză de scepticism eforturile Uniunii Europene de a reduce emisiile de carbon. Conceptul de a îmbunătăți mediul înconjurător prin măsuri ecologice pare, pentru mulți, o utopie, într-o societate care pune preț pe utilizarea automobilelor.

Necesitatea unei infrastructuri prietenoase cu bicicletele

Există soluții pentru a transforma orașul într-un spațiu mai prietenos cu mediul. Totuși, această schimbare necesită implementarea unei infrastructuri adecvate pentru biciclete. Doar astfel se poate realiza tranziția de la un oraș centrat pe confortul șoferilor la unul care prioritizează bunăstarea cetățenilor și a mediului înconjurător.

Distribuie acest articol