Expoziția „Sărbătoarea Paștelui la români” la Muzeul de Artă Populară Constanța
Cu ocazia celei mai mari sărbători creștine, Paștele, Muzeul de Artă Populară Constanța își deschide porțile vizitatorilor prin expoziția temporară „Sărbătoarea Paștelui la români”.
Conform unui comunicat, expoziția este organizată în două săli situate la parterul muzeului și ilustrează interioare tradiționale de sărbătoare din diverse regiuni ale României: Dobrogea (Constanța, Tulcea), Muntenia (Giurgiu, Muscel – Argeș, Buzău, Ilfov), Oltenia (Vâlcea, Olt, Gorj), Moldova (Bucovina), Transilvania (Brașov, Sibiu, Maramureș, Bihor, Țara Zarandului) și Banat (Timiș, Caraș-Severin).
Expoziția reconstituie un aspect esențial al spațiului privat din locuința țărănească tradițională, și anume camera „bună”, locul unde familia păstra cele mai de preț bunuri: icoane pictate pe sticlă sau lemn, ștergare, țesături, perne și o diversitate de vase din ceramică. Cu ocazia marilor sărbători sau în momente importante, această cameră devenea un spațiu ce aduna cele mai valoroase obiecte ale familiei, reprezentând totodată măiestria femeilor și fetelor care realizau țesăturile destinate decorului sau uzului casnic. În această încăpere, peretele de răsărit, unde se află icoana protectoare, se transformă într-un adevărat altar, fiind încadrat de ștergare țesute cu motive specifice fiecărei zone. Vasele din ceramică (farfurii, cani, ulcioare) au de asemenea un rol important, provenind din centre renumite precum Vama (Oaș), Vadu Crișului (Bihor), Făgăraș (Brașov), Bărsa (Arad), Biniș (Caraș-Severin), Rădăuți (Suceava), Vlădești (Vâlcea), Oboga (Olt), Coșești (Argeș), Pisc (Ilfov) și Târgu-Jiu (Gorj).
Potrivit reprezentanților muzeului, „Paștele a generat tradiții ce trebuie păstrate și conservate în timp. Una dintre acestea este încondeiatul ouălor, un meșteșug important în arta populară românească, menționat pentru prima dată în jurul anului 1700 de Antonio Maria Del Chiaro, secretarul domnitorului Constantin Brâncoveanu. În codul alimentar pascal, oul simbolizează cel mai încărcat de semnificații element, fiind asociat cu mormântul deschis al Mântuitorului.”
Expoziția va putea fi vizitată până pe 4 mai 2025.