Impresionant! Multe persoane sună la 112 pentru a înjura sau a face glume: una a apelat de aproximativ 15.000 de ori în 8 luni.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 125

Sursa foto:

0:00

Peste un milion de apeluri abuzive la 112 în 2024

În primele luni ale anului 2024, mai mult de un milion și jumătate dintre apelurile recepționate la numărul de urgență 112 au fost efectuate de persoane care au sunat din greșeală, nu au comunicat nimic sau au jignit operatorii. Aceste apeluri constituie o proporție semnificativă din totalul de aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente gestionate în această perioadă.

În 2024, 163 de mii de apeluri la 112 au fost considerate abuzive, fiind realizate de indivizi care au dorit să facă glume sau să adreseze injurii operatorilor. Aproape trei sferturi dintre acești apelanți au fost adulți. În total, în primele 8 luni ale anului, operatorii Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) au preluat și gestionat peste 6,7 milioane de apeluri.

Apeluri neintenționate și glume proaste

O mare parte din apelurile non-urgente la 112 se datorează manipulării necorespunzătoare a telefonului, încercărilor de a contacta un număr similar sau neconfigurării corecte a tastelor rapide. De asemenea, multe apeluri sunt efectuate din greșeală, cum ar fi cele generate din buzunar („pocket dial”). De obicei, persoanele care comit astfel de apeluri nu realizează că au sunat la 112. Aceste apeluri pot proveni de pe telefoane mobile, ceasuri inteligente sau diverse alte dispozitive. Operatorii STS recomandă o utilizare atentă a acestor gadgeturi și, în cazul unei reapelări de către Serviciul de urgență, este important ca persoana să răspundă și să menționeze că apelul a fost efectuat din greșeală.

Impactul apelurilor abuzive

Există, de asemenea, apelanți abuzivi care sună la 112 pentru a face glume sau a jigni operatorii, risipind peste 50 de mii de minute (880 de ore) care ar fi putut fi folosite pentru a ajuta persoanele aflate în situații critice. De exemplu, un individ din Iași a apelat abuziv numărul 112 de peste 15 mii de ori în ultimele 8 luni, ceea ce înseamnă o medie de 62 de apeluri pe zi. Acest apelant a folosit o cartelă prepaid și a avut un comportament inadecvat față de operatori.

Statistici privind apelurile abuzive pe județe

Iată câteva exemple de apeluri abuzive efectuate de la același număr de telefon în diverse județe:

  • Iași: 15.103 apeluri
  • Mureș: 7.109 apeluri
  • Botoșani: 5.160 apeluri

Legislația privind apelarea abuzivă

Conform legislației în vigoare, Serviciul de Telecomunicații Speciale raportează cazurile de apeluri abuzive la Poliția Română, pentru identificarea și sancționarea persoanelor implicate. Apelarea abuzivă a numărului de urgență 112 este sancționată cu o amendă de până la 2.000 de lei. Dacă echipajele de intervenție se deplasează și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenție în decurs de un an poate atrage o penalizare cuprinsă între 4.000 și 8.000 de lei.

Apelarea responsabilă a numărului 112

Este crucial ca apelurile la numărul 112 să fie efectuate cu responsabilitate, doar în situații de urgență. Apelurile repetate, efectuate cu rea intenție, fără un motiv întemeiat sau pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz și se sancționează. Cea mai gravă consecință a acestor apeluri poate fi, însă, pierderea de vieți omenești, atunci când ajutorul este necesar cu adevărat.

Distribuie acest articol