Transfăgărășan, sărbătoare de 50 de ani de la inaugurare.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 192

Sursa foto:

0:00

50 de ani de la inaugurarea drumului Transfăgărășan

A trecut o jumătate de secol de la deschiderea drumului Transfăgărășan, o realizare remarcabilă realizată de militarii genişti, ce a rămas în istoria infrastructurii românești. La data de 20 septembrie 1974, pe platoul Bâlea Lac, la altitudinea de 2042 de metri, a fost inaugurat acest drum grandios, care a creat o nouă legătură între regiunile Muntenia și Transilvania.

Detalii despre Transfăgărășan

Drumul național Transfăgărășan străbate cel mai înalt lanț muntos din România, Munții Făgăraș, de la barajul lacului de acumulare Vidraru până la șoseaua Sibiu-Făgăraș, pe o distanță de 90 de kilometri. Trecerea de pe versantul sudic pe cel nordic se face printr-un tunel de 887 de metri, situat între vârfurile Capra și Paltinul, la altitudinea de 2042 metri.

Construcția drumului

Lucrările de construcție au început în anul 1969, fiind coordonate de Armata Română, care a mobilizat două detașamente de genişti din Regimentul 1 Geniu „Alexandru Ioan Cuza” din Râmnicu Vâlcea. Aceste detașamente, fiecare având aproximativ 200 de militari, au lucrat simultan din două direcții: de la nord la sud, dinspre șoseaua Sibiu-Făgăraș, și de la sud la nord, de-a lungul lacului Vidraru și a văii Caprei.

Pe măsură ce lucrările au avansat, unitățile de geniu au fost consolidate cu militari din alte unități, efectivele fiind schimbate la fiecare șase luni. Când era necesară o forță suplimentară pentru anumite obiective, subunități din întreaga țară au fost trimise pentru a sprijini lucrările pe Transfăgărășan.

Realizări remarcabile

Pentru finalizarea acestui proiect impresionant, ce poate fi comparat cu marile drumuri din Alpi, au fost efectuate lucrări masive, incluzând aproximativ 4 milioane de metri cubi de terasament și 290 de mii de metri cubi de fundații. De asemenea, s-au realizat 598 de mii de metri pătrați de suprastructuri de macadam, 290 de mii de metri cubi de zidărie, 830 de lucrări transversale, precum și 27 de viaducte și poduri rezistente. Utilizarea a peste 6 milioane de kilograme de explozibil și consumul a mai mult de 18 milioane de motokilometri de către utilaje și mașini subliniază amploarea acestui proiect.

Recunoașterea meritelor

Cu ocazia inaugurării drumului Transfăgărășan, 553 de ofițeri, maiștri militari, subofițeri, gradați și soldați au fost decorați cu ordine și medalii pentru contribuția lor la această realizare deosebită.

Distribuie acest articol