Curtea de Conturi a identificat discrepanțe în administrarea contractelor de investiții la CERONAV.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 213

Sursa foto:

0:00

Abateri în gestionarea contractelor de investiții de către CERONAV

Un audit realizat de Curtea de Conturi a României a scos la iveală numeroase nereguli în administrarea contractelor de investiții de către CERONAV. Printre abaterile identificate se numără lipsa transparenței în procesul de achiziții, neestimarea corectă a valorii de achiziție, contractarea cu firme neautorizate și justificarea inadecvată a cheltuielilor efectuate.

Detalii despre auditul desfășurat

Începând cu 4 martie 2024, Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța, a efectuat o misiune de audit de conformitate axată pe „Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor de finanțare pentru cheltuieli de capital” pentru intervalul 2022 – 2023 la Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale Constanța. La finalul etapei de planificare, auditorii au informat CERONAV despre riscurile identificate, oferind și sugestii pentru reducerea acestora și îmbunătățirea sistemului de control intern.

Recomandări pentru îmbunătățirea procedurilor

Recomandările auditorilor includ recalcularea penalităților de întârziere în funcție de perioada de întârziere și ajustările de preț aplicate contractului, precum și revizuirea clauzelor contractuale legate de penalitățile de întârziere, conform reglementărilor legale. Termenul pentru implementarea acestor măsuri a fost stabilit pentru 31 decembrie 2024.

Constatări semnificative

Una dintre neregulile importante a fost nerespectarea legislației în atribuirea unui contract de lucrări pentru un obiectiv de investiții, care a condus la rezilierea acestuia. Biroul de proiectare implicat a întocmit atât studiul de fezabilitate, cât și proiectul tehnic, fără a considera riscurile asociate scăderii nivelului Dunării. Deși CERONAV a efectuat cheltuieli pentru proiectele tehnice, lucrarea nu a fost realizată, iar contractul a fost anulat. În plus, contractul a fost semnat cu o firmă neautorizată pentru lucrări hidrotehnice, iar valoarea totală a abaterilor a fost de 150.968,21 lei, reprezentând cheltuieli pentru proiectele tehnice și avizele necesare.

Acțiuni recomandate

Auditorii au recomandat CERONAV să efectueze o cercetare administrativă pentru a determina motivele care au dus la cheltuielile efectuate fără finalizarea lucrării. Măsurile necesare trebuie implementate până la 31 decembrie 2024.

Probleme de transparență în achiziții

O altă abatere semnificativă a fost nerespectarea principiului transparenței în cazul unei achiziții directe de servicii de supervizare și dirigenție de șantier. Achiziția a fost realizată prin inițierea unui singur ofertant, fără a respecta criteriile de atribuire și fără a determina o valoare estimată a achiziției, deși suma depășea 200.000 lei fără TVA. Această situație contravine principiului de transparență în achizițiile publice, destinat să asigure un grad de supraveghere și să limiteze favoritismul în activitatea autorităților contractante.

Recomandarea auditorilor a fost inițierea unei proceduri adecvate pentru a corecta aceste abateri și a îmbunătăți procesul de achiziții publice.

Deficiențe în Achizițiile Publice la CERONAV

Recent, auditorii au identificat nereguli semnificative în gestionarea achizițiilor publice de către CERONAV, inclusiv lipsa estimării valorii de achiziție pentru servicii esențiale. Aceasta include servicii de supervizare pentru cinci obiective de investiții, precum și servicii de securitate și sănătate pe șantiere pentru patru obiective, fără a fi întocmită o Notă de determinare a valorii estimate a achiziției directe. Aceasta contravine reglementărilor din Normele metodologice la Legea 98/2016, care stipulează că este necesară o evaluare a ofertelor de pe piață înainte de a efectua achiziția.

Recomandarea auditorilor este de a demara o procedură de achiziție directă care să respecte cerințele legale, având ca termen limită 31 decembrie 2024 pentru implementare.

Prelungirea Duratei de Execuție fără Justificare

O altă abatere a fost constatată în urma aprobării unei majorări a duratei de execuție cu patru luni pentru un obiectiv de investiții, care a încălcat clauzele contractuale. Aceasta a dus la creșterea valorii contractului prin ajustări de preț. Durata de execuție a fost extinsă la solicitarea constructorului, depășind termenul contractual stabilit și fără justificări corespunzătoare pentru circumstanțele imprevizibile.

Valoarea abaterii s-a ridicat la 3.022 lei, reprezentând penalități de întârziere, care au fost aplicate din cauza prelungirii nejustificate a duratei de execuție. Auditorii au recomandat calcularea acestor penalități pentru toate perioadele de prelungire nejustificate și verificarea legalității modificărilor aduse clauzelor contractuale.

Nerespectarea Reglementărilor privind Utilitățile

Un alt aspect problematic a fost nerespectarea prevederilor din PO 73 referitoare la întocmirea contractelor de achiziție publică, în special în ceea ce privește utilitățile necesare organizării șantierului. A fost constatată necalcularea și refacturarea consumului de energie electrică către constructor în cadrul unui contract de lucrări. Din cele patru contracte analizate, doar în trei existau clauze contractuale referitoare la obligațiile constructorului în ceea ce privește utilitățile consumate, dar acestea nu se aliniau cu modelele standardizate din PO 73.

Într-unul dintre cazuri, deși exista o clauză contractuală, constructorul nu a efectuat decontările corespunzătoare. Această situație subliniază necesitatea unei revizuiri atente a contractelor în derulare și a măsurilor de conformitate cu reglementările aplicabile.

Probleme de facturare a energiei electrice în cadrul CERONAV Constanța

Un raport recent a evidențiat lipsa unei modalități clare de calcul și decontare a consumului de energie electrică de către executantul verificat. În acest context, se recomandă stabilirea unui sistem de calculare, facturare și recuperare a costurilor energiei electrice consumate pentru organizarea șantierului la un proiect de investiții, unde CERONAV Constanța nu a inclus costurile energiei electrice în facturarea sa. De asemenea, se sugerează revizuirea tuturor contractelor de achiziție publică de lucrări, în ceea ce privește obligațiile constructorului de a deconta consumul de utilități, conform clauzelor din PO 73, inclusiv implementarea acestora.

Penalitățile de întârziere și calculul eronat

Auditorii au constat că penalitățile de întârziere pentru depășirea duratei contractuale în cazul contractului nr. 184/28.09.2020, referitor la „Extindere și modernizare clădire Pescarilor”, au fost calculate incorect. Astfel, ajustările de preț aferente nerespectării clauzei contractuale privind durata contractului nu au fost incluse în calculul penalităților. Conform contractelor de lucrări, penalitățile sunt stabilite la o cotă fixă de 0,03% pe zi din valoarea obligației neexecutate, în condițiile în care rata dobânzii de referință nu este constantă. OG nr. 13/2011 stipulează că dobânda legală penalizatoare se fixează la nivelul ratei dobânzii de referință plus 8 puncte procentuale. Valoarea abaterii identificată este de 1.805 lei, reprezentând penalități de întârziere necalculate pe baza ajustărilor de preț. Se recomandă recuperarea penalităților de întârziere calculate sub valoarea datorată de la constructor și actualizarea PO 73/2018 pentru a se conforma cu prevederile legale.

Vulnerabilități în sistemul de control intern

Auditul a relevat și alte probleme care nu au influențat concluzia de audit, dar care necesită remediere. Acestea se referă la vulnerabilitățile sistemului de control intern managerial legate de condițiile de delegare a personalului CERONAV Constanța. Verificările documentelor justificative pentru ordinele de deplasare aprobate și decontate în 2023 au scos în evidență următoarele aspecte: 80% din ordinele de deplasare au fost aprobate de persoane care nu erau directorul general sau înlocuitorul său; 90% dintre deplasările de lungă durată nu aveau justificare, și nu erau însoțite de un raport de activitate; decontarea cheltuielilor de deplasare pentru personalul de conducere s-a realizat în ciuda faptului că existau mașini de serviciu disponibile; și lipsa documentelor justificative pentru deplasările la Subunitatea Galați.

Controale și Recomandări la Baza Nautică CERONAV Constanța

Recent, o comisie desemnată de directorul general a efectuat un control la Baza Nautică CERONAV din Constanța, având ca scop evaluarea condițiilor în care se desfășoară cursurile ce implică ambarcațiuni de salvare. Această acțiune a scos la iveală anumite vulnerabilități în sistemul de control intern managerial, în special în ceea ce privește utilizarea carburanților în activitățile didactice.

Conform concluziilor emise, s-a propus o modificare a prevederilor din PO66 – Utilizarea combustibililor în procesul de instruire. Auditorii au observat că acest document nu acoperă toate disfuncționalitățile existente. De exemplu, pentru ambarcațiuni, cantitățile de combustibil sunt extrase din cărțile tehnice, ceea ce duce la dificultăți în determinarea consumului pentru ambarcațiunile care nu dispun de asemenea precizări în documentația tehnică. În aceste cazuri, consumul este estimat pe baza datelor colectate pe parcursul exercițiilor financiare.

Recomandările auditorilor includ recalcularea penalităților de întârziere pentru perioadele afectate, având în vedere ajustările de preț aplicate contractului. De asemenea, se impune revizuirea clauzelor contractuale referitoare la penalitățile de întârziere, astfel încât să fie în conformitate cu reglementările legale actuale. Termenul propus pentru implementarea acestor măsuri este 31 decembrie 2024.

Distribuie acest articol