Transgaz își asumă un program investițional major pentru infrastructura de gaze naturale
Societatea Națională de Transport Gaze Naturale „Transgaz“ SA a lansat un Plan de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport al Gazelor Naturale (PDSNT) care include un program investițional amplu. Scopul acestui program este de a dezvolta o infrastructură de transport gaze naturale durabilă și strategică în România, conform cerințelor europene în ceea ce privește transportul și operarea, dar și reglementărilor de mediu. PDSNT prezintă direcțiile de dezvoltare ale rețelei românești de transport gaze naturale și principalele proiecte planificate pentru următorii zece ani.
Proiecte majore pentru județul Constanța
Pe lista investițiilor se află și proiecte semnificative pentru județul Constanța, care sunt în diferite etape de implementare. Unul dintre acestea este proiectul de amploare dedicat „Dezvoltării Coridorului de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la ţărmul Mării Negre (Tuzla – Podișor)“. Acesta este în execuție, având termen de finalizare în anul 2025.
Detalii despre proiectul Tuzla – Podișor
Proiectul vizează construcția unei conducte de transport gaze naturale cu o lungime de 308,3 km, având diametre de DN 1200 și DN 1000. Această conductă va conecta resursele de gaze naturale de la ţărmul Mării Negre cu coridorul BRUA, facilitând transportul gazelor naturale către Bulgaria și Ungaria prin interconectările existente Giurgiu – Ruse și Nădlac – Szeged. Conducta va traversa județele Constanța, Călărași și Giurgiu, fiind compusă din două tronsoane: tronsonul I, Tuzla – Amzacea, de 32,4 km cu diametru de Ø 48” (DN1200) și capacitate de 12 miliarde mc/an, și tronsonul II, Amzacea – Podișor, de 275,9 km, cu diametru de Ø 40” (DN1000) și capacitate de 6 miliarde mc/an.
Beneficiile investiției
Această investiție va permite gazelor din Marea Neagră să fie integrate în Sistemul Național de Transport (SNT) și să ajungă astfel la operatorii economici și gospodăriile din localitățile conectate. De asemenea, gazoductul va interconecta sursele noi de gaze naturale provenite din Coridorul Transbalcanic și Coridorul Vertical, inclusiv conducta BRUA, și va susține transportul gazelor din zona Marii Caspice, precum și din terminalele de LNG din Turcia și Grecia. Valoarea totală estimată a proiectului este de 493,9 milioane de euro, dintre care 85,5 milioane de euro au fost obținute prin Fondul de Modernizare.
Modernizarea stațiilor de măsurare
Un alt proiect important este modernizarea stațiilor de măsurare pe conductele de transport internațional, Isaccea 2 și Negru Vodă 2, pentru a permite curgerea bidirecțională pe conducta T2. Acest proiect are o valoare estimată de 26,65 milioane de euro și va fi dezvoltat în funcție de evaluarea cererii de capacitate incrementală pentru punctele de interconectare de pe conductele T2 și T3, pe direcția Bulgaria – România – Ucraina. Termenul estimat de finalizare pentru acest proiect este anul 2028.
Stația de Măsurare Isaccea 2, odată modernizată, va fi echipată cu instalații de separare/filtrare și măsurare, asigurând astfel o funcționare eficientă și conformă cu standardele actuale.
Modernizarea Stațiilor de Măsurare a Gazelor Naturale
Proiectul de modernizare a stațiilor de măsurare a gazelor naturale cuprinde mai multe linii de măsurare paralele, atât în operare, cât și în rezervă, dotate cu contoare cu ultrasunete. Fiecare linie va avea trei sisteme de măsurare independente, denumite Pay, Check și Verificare, dintre care Pay și Check vor utiliza contoare cu ultrasunete dual, iar sistemul de Verificare va fi echipat cu un contor cu ultrasunete simplu.
Stația de Măsurare Negru Vodă 2
Stația de Măsurare Negru Vodă 2, recent modernizată, va include instalații de separare și filtrare, asigurate printr-o baterie specializată. Instalația de măsurare va fi similară cu cea menționată anterior, având linii paralele echipate cu contoare cu ultrasunete, fiecare având două sisteme de măsurare independente, Pay și Check, utilizând de asemenea contoare cu ultrasunete dual. Primele etape ale proiectului au fost finalizate, incluzând posibilitatea de curgere bidirecțională a gazelor naturale pe conducta T2 la SMG Isaccea 2 și SMG Negru Vodă 2.
Proiecte Viitoare
Un alt proiect important se concentrează pe modernizarea SMG Isaccea 3 și SMG Negru Vodă 3, având ca scop realizarea curgerii bidirecționale pe conducta T3. Această modernizare va fi realizată în funcție de cererea de capacitate incrementală pentru punctele de interconectare de pe conductele T2 și T3, în contextul transportului de gaze între Bulgaria, România și Ucraina, parte a culoarului transbalcanic.
Stația de Măsurare Isaccea 3
Stația de Măsurare Isaccea 3, care va fi modernizată, va beneficia de o instalație de separare și filtrare similară, cu linii paralele de măsurare echipate cu contoare cu ultrasunete. Fiecare linie va avea trei sisteme independente de măsurare (Pay, Check și Verificare), cu specificațiile menționate anterior pentru contoare.
Stația de Măsurare Negru Vodă 3
De asemenea, Stația de Măsurare Negru Vodă 3 va fi modernizată cu o instalație de separare și filtrare asemănătoare, iar instalația de măsurare va include linii paralele echipate cu contoare cu ultrasunete. Fiecare linie va fi dotată cu două sisteme independente de măsurare, Pay și Check, utilizând contoare cu ultrasunete dual.
Investiții și Etape de Implementare
Valoarea totală a investiției pentru aceste proiecte este estimată la 26,65 milioane de euro, iar finalizarea acestora este preconizată pentru anul 2028, prima etapă fiind deja finalizată. Etapa a doua se află în prezent în faza de cercetare a pieței.
Proiectul Terminalului GNL
Pe lista inițiativelor de dezvoltare se regăsește și construcția unui terminal de gaz natural lichefiat (GNL) pe malul Mării Negre. Proiectul are ca obiectiv principal creșterea capacității de transport a sistemului național de gaze naturale, implicând construirea unui terminal specializat în această direcție.
Proiecte de transport gaze naturale și hidrogen în România
Recent, au fost anunțate inițiative importante în domeniul transportului de gaze naturale în România, care includ construirea unor conducte telescopice pentru transportul gazelor naturale între Tuzla, Amzaccea și Podișor, pe o distanță de 308 km. De asemenea, se preconizează realizarea interconectării Sistemului Național de Transport Gaze Naturale la terminalul de gaze naturale lichefiate (GNL), printr-o conductă de aproximativ 25 km.
Acest proiect, aflat în faza incipientă, este doar o intenție publicată în cadrul unui plan mai amplu, având un cost estimat de 874 milioane de euro. Finanțarea ar putea proveni din fonduri europene, prin mecanismul Connecting Europe Facility, dar și din bugetul de stat și fonduri proprii. Proiectul prevede construirea unui terminal de lichefiere și a unui terminal de regazeificare, împreună cu alte facilități necesare pentru transportul gazelor din zona caspică către România. Ministrul Sebastian Burduja a anunțat că studiul de fezabilitate pentru acest proiect comun a fost finalizat cu rezultate pozitive, iar până la sfârșitul anului se va stabili structura companiei de proiect și modalitățile de finanțare.
În același timp, interconectarea SNT la Terminalul GNL este un alt proiect în desfășurare, având o valoare de 19,6 milioane de euro, și se află, de asemenea, în fază incipientă.
Proiecte de transport al hidrogenului de către Transgaz
Aderarea Transgaz la European Hydrogen Backbone reprezintă o oportunitate pentru transportul și utilizarea hidrogenului în regiunile care nu dispun de producție localizată. Compania a identificat unsprezece culoare care ar putea fi integrate în infrastructura viitoarelor sisteme de transport de hidrogen la nivel european. Printre acestea se numără: Culoarul conductelor de tranzit, Culoarul Marea Neagră – Podișor, Culoarul Giurgiu – Podișor – Jupa – Nădlac (Culoarul BRUA), Culoarul Onești – Gherăești – Lețcani – Ungheni (Republica Moldova), Culoarul Petrovaselo – Comloșu Mare (Serbia), Culoarul Jupa – Prunișor, Culoarul Isaccea – Onești, Culoarul Siliștea – București, Culoarul Onești – Coroi – Hațeg, Culoarul Coroi – Medieșu Aurit și Culoarul Podișor – Coroi.
De asemenea, în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport (SNT) pentru perioada 2024 – 2033 sunt incluse proiecte de reconversie a infrastructurii existente pentru transportul hidrogenului. Unul dintre aceste proiecte vizează modernizarea conductei Isaccea – Jupa, cu termen estimat de finalizare în anul 2040. Reconversia va implica adaptarea tronsoanelor de conducte de transport gaze naturale pentru a permite transportul hidrogenului, inclusiv actualizarea stațiilor de comprimare a gazelor naturale. Lungimea conductelor care urmează să fie reconvertite este de aproximativ 550 km.
Sustenabilitatea acestui proiect este evidentă prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, având în vedere trecerea graduală de la utilizarea gazelor fosile (H2 cenușiu) la hidrogenul verde (H2). De-a lungul traseului gazoductului, se va facilita conectarea de noi producători și consumatori de hidrogen, contribuind astfel la integrarea sectorială între sistemul energetic electric și cel de transport al hidrogenului. Proiectul are o valoare estimată de 278,6 milioane de euro și se află în faza de analiză conceptuală.
Un alt proiect în analiza Transgaz vizează reconversia unei conducte existente de transport gaze naturale pentru a permite transportul hidrogenului, pe o distanță de aproximativ 308 km, între Marea Neagră și alte destinații. Aceste inițiative subliniază angajamentul României de a dezvolta infrastructura necesară pentru o tranziție eficientă către surse de energie mai curate.
Podișor: Proiecte Strategice în Domeniul Gazelor Naturale și Hidrogenului
Proiectul Podișor are o valoare estimată de 199,6 milioane de euro și este în prezent în faza de analiză. Acesta include și modernizarea conductei Negru Vodă – Isaccea, cu o previziune de finalizare în anul 2040. Proiectul vizează reconversia unei conducte existente care transportă gaze naturale, transformând-o pentru a permite transportul hidrogenului. Conducta va avea o lungime de aproximativ 185 km, iar valoarea estimată a acestui segment este de 99,4 milioane de euro, fiind acum în stadiul conceptual.
În plus, alte inițiative se concentrează pe dezvoltarea unor culoare dedicate transportului hidrogenului, inclusiv un proiect care vizează culoarul Marea Neagră – Podișor, cu termen de finalizare estimat în 2030.
Printre proiectele majore deja finalizate, incluse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport 2022 – 2031, se remarcă dezvoltarea sistemului național de transport pentru preluarea gazelor de la țărmul Mării Negre. Aceasta a implicat construirea unei conducte noi pentru transportul gazelor naturale, având o lungime de aproximativ 25 km și un diametru de DN 500, care leagă țărmul Mării Negre (Vadu) de conducta existentă de transport internațional de gaze naturale.