Ministerul Transporturilor investește în modernizarea infrastructurii portuare: descoperiți ce companii beneficiază de aceste fonduri.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Rezultatele evaluării cererilor de finanțare pentru modernizarea infrastructurii portuare

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat rezultatele evaluării cererilor de finanțare destinate proiectelor de modernizare a infrastructurii portuare pentru încărcarea și depozitarea mărfurilor. Între 12 aprilie și 9 iulie 2024, au fost depuse 15 cereri de finanțare, dintre care unsprezece au fost aprobate, în timp ce patru nu au îndeplinit condițiile de eligibilitate.

Obiectivele schemei de ajutor

Schema de ajutor vizează investiții în suprastructura portuară pentru încărcare, descărcare și depozitare a mărfurilor, având ca scop reducerea blocajelor în porturile românești, generate de restricțiile de navigație din Ucraina. Bugetul total disponibil pentru acest apel de finanțare este de 126 de milioane de euro.

Detalii despre cererile de finanțare

În perioada menționată, au fost depuse 15 cereri de finanțare în cadrul Schemei de ajutor de stat, dintre care:

  • Unsprezece proiecte au îndeplinit condițiile de eligibilitate conform Ghidului solicitantului, având o valoare totală a ajutoarelor de stat de 378.373.442,67 lei, echivalentul a 76.128.413,90 euro.
  • Patru proiecte nu au îndeplinit criteriile necesare pentru a beneficia de finanțare.

Proiectele respinse

Printre firmele care nu au obținut finanțare se numără Chimpex SA din Portul Constanța, care a solicitat 6,8 milioane de euro, Life Logistic SRL din Portul Constanța Sud – Agigea, cu o cerere de puțin peste un million de euro, ATG Hydro-Tehnica Systems SRL, care a cerut 49 de milioane de lei, și Deltanav SA, solicitând 4 milioane de euro.

Proiectele admise

Primul pe lista proiectelor aprobate este Constanța South Container Terminal SRL, care a solicitat un ajutor de 39.773.800,05 lei pentru o investiție totală de 78.967.890,12 lei. Această companie, înființată în 2003, își desfășoară activitatea în Clădirea Administrativă Mol II din Portul Sud, specializându-se în servicii anexe transportului pe apă.

Comvex SA a obținut un ajutor de 39.751.200,05 lei pentru o investiție de 98.702.130,07 lei. Înființată în 1991, compania își are sediul în Portul Constanța, Danele 80-84, și se ocupă de manipulări. Acționariatul este diversificat, incluzând Solidmet SRL, Liberty Holdco Galați & Skopje Limited și persoane fizice.

Umex SA a fost aprobată pentru un ajutor de 21.464.305 lei, având o investiție totală de 33.037.008 lei. Înființată în 1991, compania se află în Dana 44 din Portul Constanța și are un management constituit din Maryo Cobala, Ibrahim Khalil și Laurențiu Răzvan Stoica. În 2023, a raportat o cifră de afaceri de 118.663.834 lei, cu un profit net de 7.265.908 lei.

Fast Freight SRL preconizează o investiție de 24.190.798,09 lei, pentru care a solicitat un ajutor de 15.722.080,39 lei. Această societate se specializează în expedierea de mărfuri și oferă servicii de logistică integrate.

Sprijin financiar pentru operatorii portuari din România

Societatea Barter Port Operator a obținut aprobarea unei cereri de ajutor financiar în valoare de 36.915.837,90 lei, depășind suma solicitată de 36.707.942,57 lei. Investiția totală a firmei se va ridica la 61.783.577,19 lei. Barter Port Operator SRL, situată în Dana Tehnică PL7, este o companie care oferă soluții logistice pentru manipularea mărfurilor în unități maritime și fluviale. Înființată în 2005, compania a gestionat peste 9 milioane de tone de cereale și alte mărfuri în aproape două decenii de activitate.

Socep SA, o firmă de exploatare portuară, a solicitat un ajutor financiar de 42.882.885,60 lei, primind în schimb suma de 38.972.551,65 lei. Principalul acționar al Socep este grupul DD Constanța, care controlează 61,2% din acțiuni, iar Stere Samara deține 12,2% din totalul acțiunilor.

Water Power Energy SA a solicitat un ajutor financiar de 49.530.000 de lei, în contextul unei investiții totale de 77.220.000 de lei. Societatea, înființată în 2004, este dedicată producerii de energie electrică și are sediul la Hotelul Turist, având ca acționari pe Marius Lucian și Elena Lisandru.

Rotrac SA a propus un plan de investiții în valoare de 18.886.789,80 lei, pentru care a solicitat un ajutor de 12.273.163,37 lei. Cu o experiență de peste 30 de ani, Rotrac SA este unul dintre cei mai vechi operatori portuari din Constanța, specializându-se în manipularea și depozitarea mărfurilor generale.

Midia Internațional SA, care administrează Portul Midia – Năvodari, a solicitat un ajutor de 39.650.000 de lei pentru o investiție totală de 61.510.000 de lei. Înființată în 1992, compania are capital 100% românesc și este condusă de Ioana Tudose, cu un capital social deținut de Prodexport Logistics SA. În 2023, firma a raportat o cifră de afaceri de 37.577.287 de lei, un profit net de 6.148.820 de lei și datorii de 41.007.634 de lei, având 101 angajați.

Frial SA a solicitat un ajutor în valoare de 39.710.510,80 lei, pentru o investiție totală de 61.873.414,94 lei. Înființată în 1991 și situată în Portul Constanța, compania este deținută de Jantixpark SRL, avându-l ca beneficiar pe francezul Fouad Khayat. Administrarea companiei este asigurată de Adriana Elena Petrescu, El Khoury Habib, Marcel Ionel Barna, Fouad Khayat și Bogdan Băcescu. În 2023, Frial SA a raportat o cifră de afaceri semnificativă, consolidându-și astfel poziția pe piața portuară românească.

Romcim SA solicită finanțare pentru un proiect major

Romcim SA, parte integrantă a Grupului CRH, a depus o cerere pentru suma de 44.609.993,46 lei, în cadrul unui proiect ce are o valoare totală de 102.957.329,98 lei. Această companie, înființată în 1991, își desfășoară activitatea în București, având ca acționar CRH Romania Holdings UK LTD, o societate înregistrată în Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord.

Performanțele financiare ale Romcim SA

În ceea ce privește rezultatele financiare pentru anul 2023, Romcim SA a raportat o cifră de afaceri de 369.228.856 lei, un profit net de 32.406.123 lei și datorii totale de 147.044.437 lei, având un număr de 1.065 de angajați.

Termenele limită pentru contestații și contractare

Conform Ghidului solicitantului și Calendarului disponibile pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), termenul limită pentru depunerea contestațiilor este 22 octombrie 2024, ora 16.00. Începând cu 7 noiembrie 2024, Autoritatea de management a Programului Transport va iniția procedura de contractare. În perioada 7 – 28 noiembrie, solicitanții ale căror proiecte au fost selectate pentru finanțare vor fi nevoiți să transmită documentele necesare pentru a dovedi îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și să semneze contractele de finanțare.

Actualizarea formularelor de depunere

Pentru proiectele acceptate, care beneficiază de un ajutor de stat diferit de cel solicitat, formularele de depunere vor fi actualizate în etapa de contractare, conform rezultatelor anunțate anterior.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *