Raportul de audit realizat de Curtea de Conturi la Primăria municipiului Tulcea

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Audit Financiar la U.A.T. Municipiul Tulcea

Misiunea de audit financiar a fost realizată de Curtea de Conturi a României, prin intermediul Camerei de Conturi Tulcea. În perioada februarie – martie 2024, a fost efectuat un audit de conformitate având ca obiectiv controlul regularității și corectitudinii în atribuirile, urmărirea și executarea contractelor de execuție lucrări, precum și modul de recepție și evidențiere a obiectivelor de investiții finanțate din programe guvernamentale la nivelul U.A.T. Municipiul Tulcea.

În urma auditului, au fost identificate erori care necesită remediere, inclusiv o eroare financiar-contabilă semnificativă, constând în subevaluarea creanțelor de încasat în valoare de 3.241.046 lei, provenite din subvenții de la bugetul de stat prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Această subevaluare a avut loc din cauza nerespectării principiului contabilității bazate pe angajamente, având în vedere că documentația necesară a fost transmisă în luna noiembrie 2023, dar nu a fost înregistrată corespunzător în evidența financiar-contabilă.

Raportul de audit de conformitate, împreună cu Scrisoarea către conducerea entității și Planul de măsuri, au fost aprobate de Plenul Curții de Conturi prin Hotărârea nr. 393/07.05.2024. Aceste documente au fost înregistrate și transmise entității verificate, incluzând un număr de patru neconformități, dintre care una a fost remediată pe parcursul auditului. Au fost formulate trei recomandări, cu un termen limită de realizare stabilit pentru 31.12.2024.

Situațiile Financiare Auditate

Auditul a acoperit situațiile financiare centralizate ale U.A.T. Municipiul Tulcea pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023. Acestea includ bilanțul, contul de rezultat patrimonial, situația fluxurilor de trezorerie, modificările în structura activelor nete/capitalurilor proprii, conturile de execuție bugetară și anexele relevante, inclusiv notele explicative și un rezumat al principalelor politici contabile.

Opinionile Auditorilor

Auditorii Camerei de Conturi Tulcea au concluzionat că, cu excepția efectelor aspectelor menționate în secțiunea dedicată opiniei cu rezerve din raport, situațiile financiare ale entității reflectă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, conform cadrului de raportare financiară aplicabil în România.

În urma auditului, au fost observate erori cu impact semnificativ asupra situațiilor financiare, în special în ceea ce privește înregistrarea veniturilor din subvenții. Acestea nu au fost recunoscute la momentul realizării, ci doar la momentul încasării, ceea ce contravine principiului contabilității bazate pe angajamente.

Probleme de contabilitate la proiectele finanțate din fonduri guvernamentale

Un raport recent referitor la proiectele de investiții finanțate prin programe guvernamentale în perioada 2018-2023 evidențiază neconformități semnificative în contabilizarea veniturilor din subvenții de la bugetul de stat, derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Conform constatărilor, aceste venituri nu sunt recunoscute în momentul în care dreptul la încasare este generat, ci abia la momentul încasării efective. Aceasta reprezintă o încălcare a principiului contabilității pe bază de angajamente.

La sfârșitul anului 2023, creanțele provenite din subvențiile PNDL, în legătură cu proiectul „Îmbunătățirea capacității de preluare a apelor meteorice din Municipiul Tulcea”, au fost subevaluate cu suma de 3.241.046 lei. Aceste sume au fost încasate în anul 2024, iar pentru acest aspect nu se vor mai emite recomandări, întrucât acestea au fost deja formulate în urma auditului de conformitate anterior.

Aspecte suplimentare constatate în audit

În urma auditului efectuat pentru anul 2023, au fost identificate și alte erori, deși valorile acestora sunt sub pragul de semnificație. Aceste erori afectează mai mulți indicatori din situațiile financiare, inclusiv la nivelul Primăriei Municipiului Tulcea.

Au fost constatate cheltuieli nelegale cu programele destinate tineretului, care au fost finanțate din bugetul local al U.A.T. Municipiul Tulcea pentru activități sportive. O plată de 80.000 lei a fost efectuată către Asociația Clubul Sportiv Municipal Delta Aegyssus Tulcea, în baza unui contract de finanțare nerambursabilă. Suma a fost virată într-un cont care nu aparține beneficiarului contractului, ci unei alte entități, S.C. Delta Gaz SRL Tulcea, având în vedere că președintele Asociației este, de asemenea, administratorul acestei companii. O acțiune în instanță a fost inițiată pentru recuperarea prejudiciului.

Creanțe comerciale necurente nejustificate

La nivelul entităților subordonate Primăriei Municipiului Tulcea, s-a constatat menținerea în evidența contabilă a unor creanțe comerciale necurente, care la sfârșitul anului 2023 nu mai sunt reale, certe și exigibile. Verificările au relevat existența unor creanțe necurente în valoare de 18.570 lei, reprezentând facturi emise în anul 2019 pentru servicii prestate, dar care nu mai pot fi justificate.

Probleme identificate în gestionarea creanțelor

În cadrul unei misiuni de audit, au fost descoperite neconformități legate de gestionarea creanțelor de către două societăți comerciale, totalizând sumele de 16.170 lei și 2.400 lei. În cazul primei creanțe, suma de 16.170 lei a fost supusă executării silite prin intermediul unui executor judecătoresc. Acesta nu a reușit să identifice bunuri sau disponibilități care să poată fi valorificate. Executorul a solicitat și a obținut o încheiere pe data de 13 mai 2024, în dosarul 2832/2019, care a dus la încetarea executării silite împotriva debitorului, din cauza lipsei bunurilor ce puteau fi urmărite. În ce privește cea de-a doua creanță, aceasta a fost recuperată în timpul misiunii de audit, societatea fiind activă pe plan fiscal și economic, iar demersurile de recuperare s-au dovedit eficiente.

Discrepanțe în contabilizarea cheltuielilor la Școala Gimnazială „Bălășescu Nifon”

La Școala gimnazială „Bălășescu Nifon” din Tulcea, a fost identificată o eroare în înregistrarea contabilă a unor cheltuieli. În anul 2023, s-a efectuat o plată de 19.074 lei pentru servicii de proiectare a unui teren multifuncțional de sport cu gazon sintetic. Deși suma a fost bugetată și plătită din categoria „Cheltuieli de capital/active nefinanciare”, aceasta a fost greșit înregistrată pe cheltuieli cu bunuri și servicii, în contul 602 „Cheltuieli cu materialele consumabile”, în loc de contul 231 „Imobilizări corporale în curs de execuție”. Deficiența a fost corectată pe parcursul misiunii de audit.

Probleme de înregistrare la Liceul Tehnologic Agricol „Nicolae Cornățeanu”

În urma analizei achizițiilor publice efectuate în 2023, s-a constatat că Liceul Tehnologic Agricol „Nicolae Cornățeanu” din Tulcea nu a fost înregistrat cu nicio achiziție sau procedură de atribuire, deși a efectuat plăți pentru bunuri și servicii de valori considerabile. Verificările au arătat că toate achizițiile au fost derulate pe un cod unic de înregistrare eronat, CUI 43215777, care nu există. Acest cod a fost creat de un terț colaborator în momentul înregistrării pe platforma SEAP, din cauza faptului că sistemul nu accepta codul unic corect format din 7 cifre. Această situație a fost corectată în anul 2024, după ce entitatea a contactat administratorul platformei SEAP.

Deficiențe de guvernanță la U.A.T. Municipiul Tulcea

La nivelul U.A.T. Municipiul Tulcea, s-au constatat deficiențe în monitorizarea aplicării instrumentelor de control pentru activitățile compartimentelor. Aceasta a dus la neasigurarea realizării proceselor în condiții de economicitate, eficiență, eficacitate și legalitate. Activitățile de supraveghere exercitate de conducătorii compartimentelor nu au inclus revizuiri ale activității angajaților, ceea ce a afectat respectarea procedurilor de către aceștia.

Aspecte Neconforme la Cheltuielile de Personal în U.A.T. Municipiul Tulcea

În cadrul analizei efectuate asupra cheltuielilor de personal aferente anului 2023, s-au identificat neconformități în activitatea ordonatorului principal de credite. Conform capitolului 51.02 – Autorități executive, s-au proiectat controale pentru angajare, lichidare, ordonanțare și plată a cheltuielilor, însă eficiența acestora a fost pusă sub semnul întrebării, în special în ceea ce privește activitatea de lichidare. S-a observat că persoana responsabilă de întocmirea statului de plată aplică și viza de „Bun de plată”, iar verificările legate de legalitate, regularitate și realitate se realizează într-un mod formal.

Acest proces a dus la corecții frecvente ale statelor de salarii și ale declarației 112, ca urmare a modificărilor intervenite în documentele justificative care au stat la baza inițială a acestor state de plată. Corecțiile au fost reflectate și în evidența contabilă a cheltuielilor de personal.

Controalele IT și Centralizarea Situațiilor Financiare

Controalele IT s-au axat pe asigurarea integrității și fiabilității datelor fundamentale pentru situațiile financiare. Situațiile financiare centralizate ale U.A.T. Municipiul Tulcea includ atât situațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite, cât și cele ale celor 27 de unități subordonate finanțate din bugetul local.

Centralizarea acestor situații financiare s-a realizat printr-o aplicație informatică utilizată de ordonatorul principal de credite și de cinci unități subordonate. Celelalte 22 de unități subordonate folosesc o altă aplicație, iar pentru a facilita centralizarea informațiilor, li s-a pus la dispoziție un modul aferent. Acest modul permite importul și centralizarea datelor transmise de unitățile subordonate.

Consultarea Raportului de Audit

Raportul auditului asupra situațiilor financiare centralizate ale U.A.T. Municipiul Tulcea pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2023 este disponibil pentru consultare în secțiunea dedicată documentelor.

Precizări Legale

Legea 190 din 2018, la articolul 7, stipulează că activitatea jurnalistică beneficiază de o exonerare de la anumite prevederi ale Regulamentului GDPR, atâta timp cât se menține un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor personale.

Informațiile prezentate sunt de interes public și au fost obținute din surse publice deschise.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *