Controversa privind sesizarea Poliției bazată pe înregistrările camerelor de bord

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Ministerul Afacerilor Interne lansează o platformă pentru raportarea comportamentului agresiv în trafic

Începând de duminică, 27 octombrie, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a inaugurat o platformă online care permite cetățenilor să semnaleze comportamentele agresive ale șoferilor pe drumurile publice. Această inițiativă oferă posibilitatea oricui să trimită imagini și detalii despre comportamentele considerate inadecvate ale conducătorilor auto, în cazul în care se suspectează încălcarea normelor de conduită în trafic.

Controverse legate de validitatea sesizărilor

Cu toate acestea, această practică este controversată, din cauza absenței unui organ constatator, așa cum este stipulat în ordonanța care reglementează regimul juridic al contravențiilor. Deși în anumite situații nu este necesară prezența acestuia, există condiții specifice care trebuie respectate. O decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) subliniază importanța constatării contravențiilor de către un agent care utilizează propriile simțuri, ceea ce nu se aplică în cazul sesizărilor venite de la alți șoferi prin intermediul noii platforme a MAI.

Reglementările Legii Circulației

Legea Circulației stipulează, în articolul 109, că: „(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac direct de către poliţistul rutier.” De asemenea, este permisă utilizarea unor mijloace tehnice omologate pentru constatarea contravențiilor, iar acestea trebuie documentate în procesul-verbal de constatare. Judecătorii ÎCCJ au hotărât în 2017 că, deși agentul nu trebuie să constate personal fapta, procesul-verbal nu beneficiază de prezumția de veridicitate în absența unei constatări directe.

Exemple și precizări din practica judiciară

Instanța supremă oferă un exemplu relevant: „Depăşirea vitezei legale nu poate fi constatată personal de către agentul rutier, ci exclusiv prin aparatele radar omologate.” De asemenea, se subliniază că procesul-verbal de constatare a contravențiilor nu poate fi întocmit doar pe baza informațiilor primite de la alte persoane, ci trebuie să se bazeze pe observații directe, fie prin simțuri, fie prin echipamente de măsurare.

Legislația relevantă, atât Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind Regimul Rutier, cât și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 2/2001 referitoare la regimul juridic al contravențiilor, stipulează că agentul constatator este singurul responsabil pentru întocmirea procesului-verbal. Concluzia este că, în timpul procedurii de constatare și întocmire a actului, trebuie să intervină un singur agent, cel care a observat fapta și care semnează documentul.

Concluzii asupra procesului-verbal de contravenție

Judecătorii subliniază că agentul care redactează procesul-verbal trebuie să descrie fapta exact așa cum a perceput-o, bazându-se pe observațiile proprii, nu pe relatările altor persoane, care pot fi inexacte. În plus, întocmirea procesului-verbal trebuie să fie susținută de dovezi administrate de polițistul care a constatat contravenția, accentuând importanța unei constatări directe și temeinice.

Decizia instanței supreme privind constatarea contravențiilor rutiere

Judecătorii au stabilit că viteza înregistrată de aparatul radar poate înlocui obligația agentului constatator de a verifica atât existența faptei, cât și circumstanțele în care aceasta a fost comisă. Într-o primă orientare a instanței supreme, s-a decis că procesul-verbal de constatare a contravenției poate fi întocmit de un alt polițist rutier decât cel care a observat direct săvârșirea faptei, cu condiția ca fapta să fie confirmată printr-un mijloc tehnic certificat sau omologat și verificat metrologic. Acest lucru se aplică în cazul aparatelor radar, care trebuie să fie verificate în prealabil, iar camerele de bord ale altor șoferi nu sunt considerate mijloace tehnice certificate și omologate.

Exemple din jurisprudență

Mai multe instanțe din țară au abordat această problemă, inclusiv Tribunalul Constanța și Tribunalul Tulcea, care au emis decizii relevante în acest domeniu. Instanța supremă a concluzionat că procesul-verbal întocmit în urma constatării contravenției printr-un mijloc tehnic omologat și verificat metrologic nu poate fi considerat nul.

Normele legale aplicabile

Conform Deciziei nr. 4 din 30 ianuarie 2017 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, dispozitivul destinat măsurării vitezei este un mijloc tehnic omologat și verificat metrologic. Normele de metrologie legală stabilesc că înregistrările efectuate de aceste aparate trebuie să includă data și ora măsurării, valoarea vitezei și imaginea autovehiculului, evidențiind numărul de înmatriculare.

Limitările constatării contravențiilor

Este important de menționat că viteza nu poate fi determinată doar prin percepția subiectivă a organului constatator. Atât Regimul rutier, cât și Regimul de aplicare a sancțiunilor prevăd utilizarea aparatelor radar omologate pentru constatarea contravențiilor, fără a face referire la alte dispozitive, cum ar fi camerele de bord sau telefoanele mobile ale altor participanți la trafic.

Posibilitatea contestării normativului

În contextul actual, există posibilitatea contestării normativului care permite sesizarea Poliției Rutiere cu imagini surprinse de aparate neomologate. Până la clarificarea acestei situații, normativul respectiv își va continua efectele.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *