CFR Marfă se pregătește pentru lichidare după operaționalizarea Carpatica Feroviar
CFR Marfă va fi nevoită să declare lichidarea și să-și suspendă activitatea imediat după ce compania Carpatica Feroviar își va începe operațiunile și va fi capitalizată. Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, estimează că toate aceste procese vor avea loc până la 1 martie.
Apostolache a explicat că, conform regulamentelor europene privind rambursarea ajutoarelor de stat, odată ce Carpatica Feroviar România va fi înființată, operaționalizată și capitalizată, CFR Marfă va trebui să-și oprească activitatea. Ultima zi de furnizare a serviciilor de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va începe să ofere aceste servicii. Operaționalizarea companiei depinde de aprobarea unei Hotărâri de Guvern pentru capitalizare, iar Apostolache estimează că acest lucru se va întâmpla până la 1 martie, având în vedere că 12 martie este ziua în care concordatul preventiv al CFR Marfă va expira.
Carpatica Feroviar va reprezenta o nouă entitate pe piață
Directorul CFR Marfă a subliniat că noua companie nu va fi o replică a actualei CFR Marfă, ci va reprezenta aproximativ 20% din dimensiunea acesteia. Carpatica Feroviar va achiziționa 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, însă va avea o structură mult mai restrânsă. Compania va prelua doar cinci secții de reparație pentru vagoane și șase pentru locomotive, față de cele opt existente acum.
Apostolache a declarat că noul operator feroviar va fi mai mic, dar mai eficient și va aspiră să devină o entitate bancabilă, cu un impact pozitiv asupra mediului, prin preluarea unei părți din transportul rutier. Carpatica Feroviar are ca obiectiv să umple golul lăsat în economia românească de CFR Marfă.
Strategia Carpatica Feroviar în diverse industrii
Potrivit lui Apostolache, Carpatica Feroviar va activa în patru sectoare principale: apărarea națională, industria petrolieră, transportul de cereale și cărbuni. Această companie este considerată strategică, având avizul CSAT și fiind înființată conform Hotărârii de Guvern aprobate recent.
El a subliniat importanța Carpatica Feroviar ca soluție pentru statul român, care va asigura funcționalitatea materialului rulant necesar în situații de criză, atât geopolitică, cât și economică. În prezent, CFR Marfă dispune de aproximativ 8.500 – 9.000 de vagoane și 600 de locomotive, dar numărul vagoanelor funcționale este considerabil mai mic.
Vânzarea locomotivelor și strategie pentru CFR Marfă
În prezent, în proces de executare se află aproximativ 450 de locomotive. Până acum, s-au vândut maximum 100 de locomotive, deoarece nu toate facturile de la ANAF au ajuns la companie, ceea ce îngreunează obținerea unei cifre exacte. Licitațiile au loc în fiecare agenție teritorială ANAF din România, iar circuitul documentelor este dinamic și relativ complex. Compania actualizează zilnic numărul locomotivelor în executare în funcție de vânzările raportate de agenții. Anunțurile privind valorificarea și numărul de locomotive disponibile sunt publicate pe site-ul CFR Marfă, unde pot fi consultate de potențialii cumpărători care doresc să achiziționeze la prețul evaluat.
Vânzări și strategii de preț
În plus, s-au realizat vânzări de nave feribot, însă hotelurile și sediile nu au fost vândute, întrucât există o așteptare pe piață pentru oferte foarte atractive, iar compania nu este dispusă să vândă la prețuri reduse. Scopul CFR Marfă este de a vinde la prețul evaluat, asigurând maximizarea veniturilor și achitarea ajutoarelor de stat către Ministerul de Finanțe, prin ANAF, și Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Se urmărește menținerea penalităților sub control, fără a diminua principalul datorat.
Impactul asupra angajaților
Referitor la angajații CFR Marfă, aceștia nu vor fi preluați automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea posibilitatea de a-și depune CV-urile. Carpatica Feroviar nu va reprezenta un concurent direct pentru CFR Marfă, deoarece va trebui să obțină autorizații, un proces care durează aproximativ șase luni. Investitorii care doresc să achiziționeze material rulant nu pot începe activitatea fără autorizațiile necesare, inclusiv licențele de transport.
Viitorul CFR Marfă
Odată ce Carpatica Feroviar va obține autorizațiile necesare, CFR Marfă se va declara falimentară și va înceta furnizarea de servicii de transport feroviar. Aceasta este o condiție stipulată în angajamentele luate în fața Comisiei Europene și va marca încheierea ajutoarelor de stat acordate în anul 2020. Statul român va continua să aibă o companie națională de transport feroviar de marfă, care va fi reprezentată de Carpatica Feroviar România.
Modelul de afaceri inspirat din experiența europeană
Directorul general a subliniat că soluția de înființare a companiei Carpatica Feroviar este inspirată din modelul Alitalia, bazându-se pe jurisprudența europeană. Scopul este de a evita reinventarea roții, urmând exemplele altor state europene care au implementat astfel de modele. Elementul central al acestei inițiative este discontinuitatea față de modul de lucru defectuos anterior al CFR Marfă.
Activitatea CFR Marfă și Parteneriatele Sale Strategice
CFR Marfă a desfășurat activitate timp de 15 ani, reușind să obțină profit operațional în trei dintre acești ani, demonstrând o bună înțelegere a principiilor capitalismului. În acest context, angajații și compania respectă cu strictețe regulile concurenței și ale economiei din România.
Parteneriatele Importante ale CFR Marfă
Printre clienții de marcă ai CFR Marfă se numără companii renumite precum Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia și Electrocentrale Craiova. De asemenea, CFR Marfă colaborează cu cei mai importanți traderi și producători de cereale din țară. Un alt aspect semnificativ este că CFR Marfă este al doilea partener al Deutsche Bahn Germania pentru NATO în ceea ce privește transportul de trupe militare.
Infrastructura și Viteza de Transport
Viteza medie de transport pentru trenurile de marfă este de aproximativ 17 km/h. Unele secții au beneficiat de lucrări de reabilitare, cum ar fi cea din zona Constanța. În contrast, secția Chiajna – Grădinari se confruntă cu dificultăți din cauza lucrărilor în desfășurare.
Participarea la Zilele Feroviare
Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a fost prezent marți la cea de-a XIX-a ediție a Zilelor Feroviare – Summitul de Investiții Club Feroviar, un eveniment important în domeniul transporturilor feroviare.