Aducerea la zi a sistemului feroviar din România
Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a inițiat luni, 11 noiembrie 2024, deschiderea ofertelor pentru serviciile de proiectare și execuție a lucrărilor aferente investiției „Implementarea măsurilor necesare funcționării sistemului ERTMS pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar – LOT 1 – Lucrări de construcții civile pentru Centrul de Control Operațional – CNMT București”.
Participanții la licitație
În cadrul procedurii de licitație, au fost prezentate oferte de către următorii agenți economici:
- Construcții Erbasu – Ofertant unic;
- Asocierea Drum Asfalt-GDO MOV IMPEX SRL.
Detalii financiare și de implementare
Valoarea totală estimată a contractului se ridică la 113.267.667,59 lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și din fonduri europene, în cadrul programelor finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) pentru perioada 2021 – 2027.
Proiectul va avea o durată de implementare de 24 de luni, dintre care 10 luni sunt alocate pentru proiectare, iar 14 luni pentru execuția lucrărilor.
Obiectivele Centrului de Control Operațional
Construirea clădirii Centrului de Control Operațional – CNMT București va permite integrarea elementelor necesare pentru funcționarea comercială a sistemului ERTMS nivel 2 pe tronsonul de cale ferată Predeal – București – Constanța. Centrul va fi situat în apropierea stației de cale ferată București Basarab, într-un spațiu multifuncțional adaptat nevoilor specifice gestionării traficului feroviar, inclusiv servicii auxiliare și administrative.
În cadrul Centrului de Control Operațional (CCO) – CNMT București, vor fi amplasate posturi de operare și comunicații esențiale pentru siguranța feroviară, precum și pentru managementul și monitorizarea traficului feroviar. Printre acestea se numără:
- Instalația de Management al Traficului Feroviar (IMTF);
- Instalația pentru Conducerea Centralizată al Traficului (ICCT);
- CMI-RBC – post de operare a sistemului ETCS nivel 2;
- Centru de Diagnoză și Mentenanță;
- Post Operare DCOS;
- Post Operare SIP/SAP (PIS/PAS);
- Posturi pentru aplicațiile sistemului IRIS;
- Post Operare CCTV;
- Dispecer Energetic Feroviar (DEF);
- CTS – Console dispecer GSM-R;
- Telefoane digitale.
Beneficiile sistemului ERTMS
Finalizarea acestui proiect va aduce beneficii semnificative, având ca scop implementarea unui sistem ERTMS nivel 2 complet operațional pe secțiunea Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța. Acest sistem va fi integrat în infrastructura CCS terestră de semnalizare feroviară de-a lungul coridorului Frontieră Curtici – Brașov – Constanța, parte a Coridorului TEN-T Rin – Dunăre în România.
Următorii pași în procesul de licitație
În perioada următoare, urmează evaluarea ofertelor pentru a decide atribuirea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor necesare pentru acest obiectiv de investiții. Sistemul ERTMS (European Rail Traffic Management System) este conceput pentru a standardiza semnalizarea și comunicațiile în întreaga rețea feroviară a Uniunii Europene, cu ERTMS Nivel 2 fiind unul dintre cele mai avansate și extinse niveluri de control disponibile.
ERTMS Nivel 2: Supravegherea și Controlul Trenurilor prin Tehnologie Avansată
ERTMS Nivel 2 oferă o abordare semi-automatizată pentru monitorizarea și gestionarea trenurilor, având la bază tehnologia de comunicații radio GSM-R. Această soluție permite o supraveghere continuă a circulației feroviare, asigurând eficiență și siguranță în operarea trenurilor.
Sistemul European de Control al Trenurilor (ETCS) joacă un rol central în această infrastructură, facilitând controlul traficului feroviar printr-o interfață centralizată care permite coordonarea optimă a circulației. ERTMS Nivel 2 se dovedește astfel a fi o inovație esențială pentru modernizarea rețelelor feroviare, contribuind la creșterea eficienței și siguranței transportului feroviar.