Ministerul Energiei lansează, în premieră națională, un nou instrument de finanțare pentru investițiile în producția de biocombustibili avansați.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Comisia Europeană aprobă schema de ajutor de stat pentru biocombustibili în România

Pe 4 octombrie 2024, Comisia Europeană a dat undă verde unei scheme de ajutor de stat în valoare de 500 milioane EUR, destinată sprijinirii investițiilor în producția de biocombustibili avansați în România. Ministerul Energiei va solicita finanțare din resursele Fondului pentru modernizare, în cadrul unei întâlniri a Comitetului de Investiții, programată pentru primăvara anului viitor. În acest context, ministerul a pregătit deja documentația necesară pentru solicitarea sprijinului financiar, care în prima etapă va fi de 100 milioane EUR, urmând ca restul sumei să fie solicitat etapizat.

Oportunități de dezvoltare în sectorul biocombustibililor

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a subliniat că România are oportunitatea de a deveni un lider regional în decarbonizarea sectorului transporturilor, având în vedere că aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel global provin din acest sector, inclusiv transportul rutier, aerian și maritim. Burduja a menționat necesitatea dezvoltării unor instrumente eficiente pentru a atinge obiectivele asumate la nivel european, subliniind importanța introducerii biocombustibililor avansați pentru a crește proporția surselor regenerabile în carburanți, ceea ce va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Detalii despre schema de ajutor de stat

Schema de ajutor de stat vizează sprijinirea investițiilor în noi capacități de producție pentru biocombustibili avansați, cum ar fi bioetanolul și uleiul vegetal hidrotratat (HVO), precum și combustibilul de aviație sustenabil (SAF). Obiectivul este ca aceste tipuri de biocombustibili să reprezinte cel puțin 5% din consumul final de energie în sectorul transporturilor până în 2030.

Bugetul total estimat pentru această schemă este de aproximativ 500 milioane EUR, cu un prim apel ce va avea un buget de 100 milioane EUR. Ajutoarele de stat vor acoperi maximum 45% din costurile totale ale investițiilor, cu limite de 45 milioane EUR pentru fiecare instalație de bioetanol și 91,25 milioane EUR pentru fiecare instalație de SAF/HVO.

Eligibilitatea solicitanților

Entitățile eligibile pentru a beneficia de această schemă de ajutor de stat includ atât organizații publice, cât și private (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și mari, inclusiv cele nou-înființate), care sunt legal înregistrate în România la momentul depunerii cererii de finanțare. Este necesar ca solicitanții să respecte criteriile de durabilitate stabilite pentru producția de biocombustibili avansați.

Obiectivele Ministerului Energiei pentru Reducerea Emisiilor de Carbon

Ministerul Energiei își propune, prin intermediul unei scheme de ajutor de stat, să îndeplinească mai multe obiective esențiale în domeniul biocombustibililor și al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre acestea se numără:

Instalarea Capacităților de Producție a Biocombustibililor

Se dorește dezvoltarea unor capacități de producție pentru biocombustibili avansați, care să contribuie la satisfacerea necesarului național și să reducă dependența de importuri. Această inițiativă va facilita înlocuirea combustibililor derivate din culturi alimentare, de primă generație, cu biocombustibili obținuți din reziduuri și deșeuri, de generația a doua, care nu afectează sectorul agricol și contribuie la diminuarea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Decarbonarea în Concordanță cu Obiectivele UE

Ministerul urmărește să atingă o decarbonare eficientă, în conformitate cu strategia Pactului ecologic european, care vizează o creștere sustenabilă în Uniunea Europeană. Aceasta include combaterea schimbărilor climatice, respectarea angajamentelor asumate prin Acordul de la Paris și îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă stabilite de ONU. În acest context, se încurajează o tranziție socială justă către o economie verde și se facilitează investițiile cu emisii scăzute de carbon în sectorul transporturilor.

Reducerea Amprentei de Carbon în Transporturi

Un alt obiectiv important este reducerea amprentei de carbon prin integrarea biocombustibililor avansați în amestecurile de combustibili fosili utilizate în sectorul transportului rutier. De asemenea, pentru sectorul aviației, se va utiliza biocombustibilul derivat din materii prime specificate în Anexa IX a Directivei (UE) 2018/2001.

Atingerea Țintelor de Energie și Climă

Schema de ajutor de stat va contribui la atingerea obiectivelor stabilite prin Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru perioada 2021-2030, având în vedere o economie europeană neutră din punct de vedere climatic până în anul 2050. Acest demers implică și crearea de noi capacități de producție a combustibililor prietenoși cu mediul, cu o amprentă de carbon redusă sau chiar nulă.

Implementarea Tehnologiilor de Reducere a Emisiilor

Pentru a sprijini decarbonizarea sectorului transporturilor, se vor aplica cele mai bune tehnologii disponibile care contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Aceasta va include transformări semnificative ale proceselor tehnologice, precum și explorarea soluțiilor pentru captarea și stocarea carbonului, alături de îmbunătățirea eficienței energetice în transporturi.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *