Intervenția ministrului Luminița Odobescu cu ocazia deschiderii Conferinței de Securitate de la București

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Participare la Conferința de Securitate de la București

Doamnelor și domnilor, vă mulțumesc pentru oportunitatea de a lua parte la cea de-a VIII-a ediție a Conferinței de Securitate de la București, un eveniment deosebit de relevant în domeniul apărării și securității. Aș dori să felicit Universitatea Națională de Studii Politice și Administrație Publică pentru organizarea acestei întâlniri importante. Momentul actual subliniază cu tărie necesitatea de a înțelege provocările viitoare, mai ales în contextul datelor de 8 decembrie.

Provocările Actuale în Securitate

În ultimele zece ani, am traversat perioade extrem de tumultoase. În cadrul NATO și UE, am crezut că propaganda, dezinformarea și ştirile false sunt fenomene care ne afectează doar la distanță. Totuși, provocările actuale includ amenințări militare convenționale, amenințări hibride și cibernetice, toate acestea pe fundalul avansului rapid al tehnologiilor digitale, inclusiv Inteligența Artificială. Aceste aspecte au un impact semnificativ asupra securității globale și sunt interconectate.

Subminarea Ordinii Internaționale

Acțiunile deliberate de subminare a ordinii internaționale bazate pe reguli sunt însoțite de campanii de discreditare a realizărilor noastre, alimentate de nemulțumirea publicului. Aceasta ridică întrebări cu privire la corectitudinea alegerii de a fi parte din NATO și UE. Începând cu observații subtile, aceste acțiuni au câștigat popularitate, atrăgând oamenii care, din diferite motive, nu mai verifică informațiile. Aceștia au motive legitime de tristețe sau furie. Mesajul meu pentru ei este că, în cadrul UE și NATO, avem protecția necesară și putem construi un viitor mai bun pentru familiile noastre.

Vocea Noastră în Organizații

În ambele organizații, vocea noastră este puternică și influentă, contribuind la stabilirea direcției dezbaterilor. Acest lucru conduce la decizii care sunt implementate rapid. De exemplu, în NATO, liderii aliați au decis să desfășoare militari în Grupul de Luptă imediat după invazia Rusiei în Ucraina. Soldați din SUA, Franța, Belgia, Luxemburg, Spania, Polonia, Italia, Germania, Regatul Unit, Finlanda și Turcia sunt prezenți pentru a descuraja amenințările la adresa securității noastre.

Protejarea Spațiului Aerian și Mării Negre

Protecția spațiului nostru aerian este o prioritate, iar în cazul în care un aparat fără pilot intră în acest spațiu, avioanele României și ale aliaților noștri sunt pregătite să intervină. În Marea Neagră, România, împreună cu Turcia și Bulgaria, a înființat un grup operativ pentru a contracara minele care pot afecta navigația în zonă. Menținem legături strânse cu aliații pentru a găsi soluții eficiente în ceea ce privește mobilitatea militară și investim în dezvoltarea de noi capacități pentru forțele aeriene, marine și terestre.

Provocările Hibride

Acțiunile hibride, de obicei mai puțin vizibile și cu costuri reduse, sunt mai greu de combătut. Acestea sunt adesea greu detectabile și, prin urmare, mai dificile de contracarat. Ele sunt omniprezente și subversive, afectând profund societățile noastre și influențând toate aspectele vieții. Aceste acțiuni pun sub semnul întrebării alegerile politice care ne-au condus către integrarea în NATO și UE, infiltrându-se treptat în structura noastră socială.

Influențele asupra alegerilor și securitatea europeană

În prezent, se afirmă că alegerile și deciziile politice ignoră nevoile reale ale populației, având ca scop influențarea percepțiilor alegătorilor într-un mod dăunător. Conceptul de neutralitate este adesea invocat în acest context. De exemplu, în urma invaziei Rusiei în Ucraina, Finlanda și Suedia, două țări care au menținut o poziție neutră, au decis să devină membre NATO. Pentru România, integrarea în NATO este esențială pentru securitatea națională.

Amenințarea Rusiei

Rusia reprezintă, și va continua să reprezinte, o amenințare majoră și directă la adresa securității euro-atlantice, având un impact profund asupra ordinii internaționale bazate pe reguli. Agresiunea sa militară împotriva Ucrainei a readus războiul pe continentul european, având efecte semnificative ce depășesc regiunea Mării Negre.

Abordarea strategică a Mării Negre

În contextul impactului războiului asupra regiunii Mării Negre, este imperativ să promovăm o strategie bine definită din partea NATO și a Uniunii Europene. Aceasta ar trebui să se bazeze pe expertiza noastră în domeniu, contribuind astfel la o abordare eficientă. O prezență militară solidă a NATO este necesară pentru a asigura apărarea colectivă și a preveni conflictul, în special în ceea ce privește apărarea aeriană.

Instrumente și dezvoltare regională

Uniunea Europeană dispune deja de diverse inițiative dedicate regiunii Mării Negre, precum Sinergia Mării Negre și Strategia Dunării, care pot fi extinse pentru a crea o abordare strategică axată pe conectivitate, protecția infrastructurii portuare și dezvoltarea economică. Inițiativele Statelor Unite și Franței în acest sens sunt binevenite și pot contribui la crearea unei regiuni integrate și sigure.

Provocările curente

Este important de menționat că, deși nu se poate acoperi exhaustiv toate provocările actuale, se observă o abordare cuprinzătoare în cadrul conferinței, atât din punct de vedere tematic, cât și geografic. Sunt optimistă că sesiunile viitoare vor oferi o platformă propice pentru discuții profunde și vor aduce perspective noi asupra problemelor stringente cu care ne confruntăm.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *