CNAPMC intenționează să achiziționeze Terminalul Ferry-Boat din Portul Constanța
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CNAPMC) a anunțat intenția de a achiziționa Terminalul Ferry-Boat situat în Portul Constanța, de la CFR Marfă. Această decizie a fost aprobată de Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor în ședința din 19 noiembrie 2024, printr-o negociere directă. În prezent, reprezentanții companiei nu au putut oferi o estimare a sumei de achiziție, având în vedere că negocierile sunt încă în desfășurare.
Detalii despre achiziție
Terminalul Ferry-Boat, localizat în zona Portului Constanța – Sud Agigea, urmează să fie cumpărat prin negociere directă, conform aprobării primite de Adunarea Generală a Acționarilor. Proiectul a fost detaliat în Nota companiei nr. 42905/16.10.2024, care vizează cumpărarea activului ce include 29 de repere.
Suma exactă pentru achiziție nu a fost definită, dat fiind că tranzacția este încă în curs de negociere. Reprezentanții CNAPMC au subliniat că, din cauza stadiului actual al negocierilor, nu pot furniza informații precise despre suma disponibilă pentru achiziția terminalului, precum și despre tipurile de clădiri sau alte active incluse în această tranzacție.
Obiectivele achiziției
Scopul principal al achiziției este creșterea eficienței operaționale a portului, îmbunătățirea traficului și a capacităților de operare, și, în final, sporirea veniturilor atât pentru administrația portuară, cât și pentru stat.
Reprezentanții CNAPMC au declarat că, după finalizarea achiziției, vor căuta să valorifice aceste active în mod eficient, cu scopul de a fluidiza traficul și de a crește veniturile. Aceștia au menționat că gestionarea eficientă a activelor poate contribui semnificativ la îmbunătățirea activității portuare.
Viitorul terminalului
Dacă tranzacția se va concretiza, CNAPMC intenționează să organizeze o procedură competitivă pentru atribuirea unui contract unui operator, conform legislației în vigoare, în vederea creșterii capacităților de operare a portului și, implicit, a veniturilor sale.
În ceea ce privește repunerea în funcțiune a terminalului pentru transportul maritim, compania nu a oferit detalii specifice, dar a confirmat că terminalul va continua să fie destinat activităților de transport marfă, fără a menționa transportul de pasageri în acest context.
Deși terminalul este în continuare operațional, acesta necesită lucrări de reparație și modernizare pentru anumite active. CNAPMC a afirmat că va efectua aceste lucrări, în cazul în care achiziția va avea loc.
CN APM SA și Viitorul Terminalului de Transport de Marfă
Activitățile de transport de marfă vor continua să fie o prioritate pentru CN APM SA, care a declarat că, în cazul achiziționării terminalului, va asigura reparațiile și modernizările necesare. Aceasta a subliniat disponibilitatea de a efectua lucrări de reabilitare pentru activele care necesită îmbunătățiri, în funcție de circumstanțe.
Discuții cu Operatorii Privați
Până în prezent, nu au fost demarate discuții formale cu operatori privați sau cu alte entități în legătură cu exploatarea terminalului. În eventualitatea în care CN APM SA va prelua terminalul, orice negocieri se vor realiza conform legislației în vigoare.
Vânzarea Navelor Ferry-Boat
CFR Marfă a finalizat recent vânzarea a două nave ferry-boat, Eforie și Mangalia, printr-o licitație publică. Această acțiune face parte dintr-un proces de valorificare a activelor excedentare, necesar pentru compensarea unui ajutor de stat. Navele, construite în 1988 și 1991, au fost destinate transportului de vagoane, containere și TIR-uri între Porturile Constanța și Samsun (Turcia), în perioada de intensificare a traficului dintre România și Asia, înainte de 1990.
Capacitățile Navelor
Fiecare navă are un deplasament de 12.000 de tone și poate transporta până la 40 de TIR-uri sau 40 de vagoane de marfă. Deși, până în 2009, aceste nave erau considerate echipamente strategice și aveau statut militar, întreținerea lor a fost drastic redusă după această dată. Între 2009 și 2022, CFR Marfă a investit 41,7 milioane lei pentru o mentenanță minimă a acestor nave.