Intrarea în Vigoare a Noilor Reguli pentru Închirieri de Imobile în 2025
Începând cu anul 2025, se vor implementa noi reglementări pentru persoanele care închiriază imobile, ca urmare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Toate contractele de închiriere vor trebui să fie declarate la ANAF, însoțite de o cerere care va trebui completată de contribuabili. Deocamdată, acest document se află în stadiul de proiect.
Obligația de Înregistrare a Contractelor
Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale au obligația de a înregistra contractele încheiate și orice modificări ulterioare, în termen de maximum 30 de zile de la semnarea sau modificarea acestora. În situația în care locuința este deținută în comun, este necesar să fie desemnat un proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal care va avea responsabilitatea de a efectua înregistrarea.
Procedura de Depunere a Cererii
Conform proiectului de Ordin, cererea de înregistrare a contractelor de chirie va trebui să fie completată și depusă de persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor și sunt obligate să înregistreze contractul la ANAF. De asemenea, locatorii care solicită înregistrarea contractului pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei, fie conform termenelor stabilite în contract, fie conform legislației, vor trebui să depună cererea.
Cererea poate fi depusă direct la registratura ANAF, prin intermediul unui împuternicit, prin poștă, utilizând o scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.