Creșterea costurilor pentru parcarea de TIR-uri din Portul Constanța
Viitoarea parcare de TIR-uri din Portul Constanța se preconizează că va avea un cost de cinci ori mai mare decât estimările inițiale, conform unui studiu de fezabilitate recent consultat. Astfel, investiția a crescut de la 10 milioane de euro în 2023 la 50 de milioane de euro în 2024.
Cauzele creșterii costurilor
Principalul motiv pentru această majorare semnificativă este terenul controversat, care a fost subiectul intereselor imobiliare și care a suferit recent o schimbare. Această modificare a terenului este în prezent parte a unei anchete in rem efectuate de DNA Constanța, care progresează lent.
Exproprierea noului teren va costa de trei ori mai mult decât estimarea inițială. Conform studiului de fezabilitate, terenul este clasificat ca “curți construcții”, deși în realitate figurează ca “teren arabil” la cadastru, ceea ce ar trebui să determine un preț mult mai mic. De asemenea, chiar și pentru categoria “curți construcții”, evaluarea terenului de către firma care a realizat studiul este cu 50% mai mare decât standardele notarial.
Problemele cu studiul de fezabilitate
Până în prezent, studiul de fezabilitate a fost trimis de două ori înapoi pentru modificări, după ce comisiile de specialitate din Portul Constanța au identificat diverse obiecții referitoare la devizul general și alte aspecte. Compania care administrează Portul Constanța a declarat că nu poate confirma sumele prezentate, deoarece studiul nu este încă un document public. De asemenea, firma responsabilă de elaborarea studiului nu a oferit explicații clare cu privire la creșterea costurilor inițiale.
Detalii suplimentare despre expropriere
Un certificat de urbanism emis de Primăria Agigea atestă că terenul destinat parcării este clasificat ca “curți construcții”. Totuși, extrasele de carte funciară relevă că acesta figurează ca “teren arabil”, ceea ce implică o valoare de piață semnificativ mai mică. Conform grilei notarilor, un metru pătrat de teren arabil costă 10 euro, în timp ce același teren, clasificat ca “curți construcții”, are o valoare de 20 de euro pe metru pătrat.
Compania Aduro, care a realizat studiul de fezabilitate, a propus un preț de 30 de euro pe metru pătrat pentru expropriere, ceea ce este cu 50% mai mult decât estimările notariale. Astfel, costul total al exproprierii terenului pentru parcarea de 7 hectare a crescut de la 800.000 euro (fără TVA) la 2,3 milioane de euro (fără TVA), conform documentației actuale. Exproprierile sunt planificate să fie finalizate până la 1 ianuarie 2026.
Reprezentanții companiei Aduro au declarat inițial că vor oferi explicații referitoare la creșterea costurilor, dar până în prezent nu s-au furnizat detalii suplimentare.
Controverse privind exproprierea terenurilor în Portul Constanța
Recent, discuțiile au fost intensificate în legătură cu clasificarea terenului din Portul Constanța, care a fost încadrat la o categorie superioară din perspectiva costurilor exproprierii. Această decizie a generat întrebări, iar autoritățile nu au răspuns solicitărilor din partea ISE și G4Media pentru a oferi clarificări suplimentare.
Mihai Teodorescu, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC), a comentat asupra acestei situații. El a explicat că analiza multicriterială este, în general, utilizată în evaluările preliminare ale proiectelor publice și ale modificărilor acestora. Teodorescu a subliniat că acest instrument este destinat evaluărilor intermediare și se concentrează în principal pe costurile tehnice necesare pentru realizarea lucrărilor generale.
În absența unor răspunsuri oficiale, incertitudinea persistă în privința justificării acestei clasificări și a impactului său asupra procesului de expropriere.