Ministerul Apărării Naționale Atrag Atenția Asupra Dezinformărilor
Ministerul Apărării Naționale subliniază că, recent, au avut loc o serie de acțiuni de dezinformare și manipulare în spațiul public din România. Aceste acțiuni vizează discreditarea eforturilor de consolidare a capacității de apărare și reacție la posibile agresiuni, atât la nivel național, cât și în colaborare cu aliații din NATO. Este clar că apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de partenerii săi internaționali.
Suveranitatea națională nu reprezintă un concept abstract, ci se bazează pe principii și acțiuni concrete pe care România le desfășoară în mod suveran, atât prin acțiuni interne, cât și în cadrul NATO, organizația cea mai puternică din punct de vedere politic și militar din istorie. Statutul de membru NATO, pe care România îl are de 20 de ani, asigură garanții puternice pentru suveranitate și securitate națională. NATO funcționează ca un mecanism care sprijină și protejează suveranitatea tuturor membrilor săi, nu doar în domeniul apărării, ci și în alte aspecte esențiale.
Clarificări Privind Proiectele Legislative
În acest context, Ministerul Apărării Naționale oferă detalii suplimentare referitoare la două proiecte legislative importante. Este vorba despre Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național și Legea privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul României, care au fost aprobate pentru a fi transmise Parlamentului României în ședința din 12 decembrie.
Pe lângă dezinformările deja identificate, Ministerul semnalează o nouă încercare de manipulare, propagată pe platforme digitale și prin anumite publicații online. Aceste surse susțin în mod eronat că prevederile articolului 7 din Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național, care reglementează integrarea acestuia în spațiul aerian al NATO, ar constitui un act de trădare a intereselor naționale. Această interpretare este complet falsă.
Colaborarea în Gestionarea Spațiului Aerian
Gestionarea comună a spațiului aerian de către țările NATO este o dovadă a modului în care Alianța își îndeplinește misiunea principală, stabilită prin Tratatul de la Washington, de a asigura apărarea colectivă împotriva amenințărilor. Spațiul aerian al membrilor NATO este administrat integrat pentru a optimiza utilizarea capabilităților defensive disponibile. Aceste măsuri nu afectează în niciun fel suveranitatea națională asupra propriilor spații aeriene.
Este important de menționat că Forțele Aeriene Române au desfășurat misiuni internaționale, dislocând aeronave de luptă și personal în Baza Aeriană Šiauliai, Lituania, atât în 2007, cu patru aeronave MiG-21 LanceR, cât și în 2023, cu patru F-16. Aceste detașamente au rolul de a executa misiuni de poliție aeriană sub comanda NATO, fără a afecta suveranitatea țărilor gazdă.
În mod similar, România primește sprijin din partea aliaților NATO, care desfășoară detașamente de forțe aeriene pentru a executa misiuni de poliție aeriană, demonstrând astfel solidaritatea și colaborarea eficientă în cadrul Alianței.
Dislocarea Detașamentului Spaniol la Baza 57 Aeriană
În prezent, în Baza 57 Aeriană „Căpitan Aviator Constantin Cantacuzino” de la Mihail Kogălniceanu, își desfășoară activitatea un detașament spaniol format din aproximativ 150 de militari, inclusiv piloți și personal tehnic, care operează opt aeronave F-18 Hornet. Aceste misiuni au ca scop întărirea capacității de reacție în fața eventualelor amenințări la integritatea spațiului aerian comun al Alianței NATO.
Detașamentul spaniol îndeplinește misiuni conform unei proceduri de integrare a spațiilor aeriene naționale ale țărilor membre NATO, aplicabile pe întreg teritoriul comun al Alianței, fără a afecta suveranitatea fiecărei țări asupra propriului spațiu aerian.
Decizia de Dislocare a Forțelor Aeriene Aliate
Dislocarea forțelor aeriene aliate în România a fost decisă în anul 2014, în cadrul Summit-ului din Țara Galilor, ca un răspuns la acțiunile agresive ale Federației Ruse în Ucraina, care au culminat cu anexarea ilegală a Peninsulei Crimeea.
Combaterea Dezinformării
Răspândirea de informații false referitoare la prezența acestor forțe nu contribuie la apărarea intereselor naționale ale României. Încercările de a prezenta măsurile de întărire a capacității de apărare a României și NATO ca fiind acte de trădare națională se încadrează în strategiile de dezinformare, adesea desfășurate de actori statali cu o agendă opusă suveranității României și NATO.
Astfel de campanii au ca scop inducerea panicii și slăbirea încrederii publicului în capacitatea instituțiilor naționale de securitate de a-și îndeplini misiunile constituționale. Aceste manevre de dezinformare constituie o amenințare la adresa suveranității și securității naționale.