Veniturile din TUI, destinate îmbunătățirii performanței rețelelor feroviare

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Atragerea Fondurilor pentru Îmbunătățirea Infrastructurii Feroviare

Veniturile generate de Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) pentru transportul feroviar de călători și marfă au înregistrat o creștere în 2023 comparativ cu anul anterior. Aceste fonduri ar trebui să fie direcționate spre îmbunătățirea performanței rețelei feroviare, conform unei analize realizate de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF).

Creșterea Bugetului pentru Infrastructura Feroviară

Consiliul Concurenței a raportat o creștere de 30,6% a bugetului total destinat finanțării infrastructurii feroviare în 2023, comparativ cu anul precedent. Această creștere a fost posibilă datorită accesării fondurilor europene, care au crescut cu 52%, dar și a alocărilor de la bugetul de stat (+6,7%) și a veniturilor din surse proprii (+32,7%).

Provocările Sectorului Feroviar

În ciuda acestor progrese financiare, sectorul feroviar continuă să se confrunte cu o atractivitate scăzută, cauzată de probleme precum viteza comercială redusă, lipsa punctualității trenurilor, materialul rulant inadecvat și managementul ineficient al traficului. CNSDF subliniază importanța alocării veniturilor din TUI, care au crescut cu 11% pentru transportul de călători și cu 4% pentru transportul de marfă, către lucrări de reparație și întreținere a rețelei.

Importanța Investițiilor Eficiente

„Este esențial să atragem finanțări pentru investiții și să direcționăm fondurile către reabilitarea infrastructurii. Anul trecut, sectorul feroviar a beneficiat de mai multe fonduri europene, dar banii trebuie utilizați eficient pentru a îmbunătăți serviciile. De asemenea, este crucial ca toate investițiile planificate să fie finalizate conform calendarului stabilit”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.

Recomandări pentru Creșterea Performanței

Pentru a spori performanța industriei, CNSDF sugerează deschiderea pieței de transport feroviar de călători prin proceduri competitive de atribuire a contractelor de servicii publice, atribuirea rutelor noi prin metode competitive și asigurarea interoperabilității cu rețelele feroviare din țările vecine, în special pe coridoarele de marfă. Este, de asemenea, necesară creșterea gradului de electrificare a rețelei și finalizarea proiectelor feroviare, inclusiv implementarea Sistemului de telegestiune a energiei electrice, care va permite operatorilor să selecteze furnizorii de energie pe baze concurențiale și să reducă costurile generate de dezechilibrele între consumul planificat și cel efectiv.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *