Anunț privind demararea etapei II a proiectului de reducere a eroziunii costiere în zona Tomis
Administrația Bazinală de Apă Dobrogea – Litoral (ABADL) a informat că, la sfârșitul anului trecut, a început etapa II a proiectului intitulat „Reducerea eroziunii costiere Faza II (2014-2020)“, în zona Tomis, lotul 3. Această inițiativă vine după o serie de amânări și ajustări care au afectat semnificativ desfășurarea sa.
Reprezentanții ABADL au confirmat că toate avizele și autorizațiile necesare pentru demararea lucrărilor au fost obținute în urma unei solicitări oficiale. Totuși, având în vedere complexitatea lucrărilor și condițiile specifice de execuție, acestea vor începe după sezonul rece. Această alegere are rolul de a minimiza riscurile asociate furtunilor de iarnă, care ar putea deteriora lucrările nefinalizate.
Motivul întârzierilor în implementarea proiectului
Întârzierile în implementarea proiectului se datorează în principal refuzului repetat al Ministerului Culturii de a oferi un aviz favorabil pentru soluțiile de proiectare propuse de antreprenor. Prima variantă de proiectare, depusă în iunie 2020, a obținut aviz favorabil doar în etapa Studiului de Fezabilitate, dar a fost ulterior respinsă. După acest refuz, au fost propuse mai multe alternative care respectau cerințele ministerului, însă niciuna dintre acestea nu a primit aviz favorabil. După 15 luni de negocieri și ajustări, în noiembrie 2021, Ministerul Culturii a emis un aviz favorabil condiționat, stipulând construirea unui tronson experimental de 20 de metri, care urma să fie evaluat de o comisie de specialiști desemnată de minister.
Impactul întârzierilor asupra proiectului
Această întârziere în obținerea avizului favorabil a avut repercusiuni semnificative asupra desfășurării proiectului, conducând la anularea programării pentru modelarea 2D și 3D efectuată de un laborator din Padova. După reprogramare, raportul de modelare a fost finalizat abia în august 2023. De asemenea, în septembrie 2023, a fost obținută autorizația de construire, iar proiectul tehnic, care include soluțiile tehnice conforme cu cerințele Ministerului Culturii, a fost aprobat abia în august 2024. Aceste întârzieri au afectat considerabil calendarul inițial al implementării proiectului.
Lucrările de protecție costieră prevăzute
În cadrul acestui proiect, lucrările de protecție costieră pentru lotul respectiv sunt planificate pe o lungime de 790 de metri. Aceste lucrări includ îndepărtarea protecției de mal existente și realizarea de noi sisteme de protecție, eficiente și durabile, adaptate specificului zonei Tomis. Acest proces presupune, de asemenea, organizarea șantierului în condiții adecvate pentru execuția structurilor necesare.
Prelungirea termenului de execuție și ajustările bugetare
Din cauza întârzierilor înregistrate, un act adițional a fost semnat în noiembrie 2024, prelungind durata de execuție a proiectului până la 15 octombrie 2025. Pentru a respecta soluția impusă de Ministerul Culturii, care modifică complet varianta avizată la faza Studiului de Fezabilitate, a fost necesară suplimentarea bugetului cu 5.369.667,5 lei. Astfel, bugetul total aprobat pentru proiect este de 33.794.069,9 lei (fără TVA), din care 85% reprezintă fonduri europene nerambursabile.