Abuzul în serviciu: Motive și efecte ale comportamentului funcționarului public.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Abuzul în serviciu: Definiție și reglementări legale

Funcționarul care comite abuz în serviciu urmărește să obțină avantaje personale sau pentru terți. Infracțiunea este reglementată de articolul 297 din Codul Penal, care stipulează că faptele ce conduc la consecințe deosebit de grave se sancționează cu închisoare între 5 și 15 ani, precum și interzicerea unor drepturi.

Definirea abuzului în serviciu

Un funcționar public acționează împotriva legii și a atribuțiilor sale atunci când comite abuz în serviciu. Aceasta poate include atât neîndeplinirea, cât și omisiunea unor îndatoriri specifice funcției sale. În ambele scenarii, infracțiunea este comisă cu intenție, fie directă, fie indirectă (eventuală). Scopul acestei acțiuni este acela de a obține beneficii pentru sine sau pentru altcineva, cu consecința inevitabilă de a provoca pagube sau de a vătăma drepturile unei persoane fizice sau juridice.

Tipuri de abuz în serviciu conform legislației

Articolul 297 din Codul Penal detaliază cele două situații în care abuzul în serviciu poate fi săvârșit. Prima situație, menționată la alineatul (1), se referă la neîndeplinirea unui act prevăzut de lege, ordonanță sau alt act normativ, precum și la îndeplinirea defectuoasă a acestuia. Pedeapsa prevăzută în acest caz este de la 2 la 7 ani de închisoare, precum și interzicerea exercitării unei funcții publice.

Cea de-a doua situație, conform alineatului (2), se referă la încălcarea drepturilor unei persoane sau crearea unei situații de inferioritate bazate pe criterii precum rasă, naționalitate, etnie, religie, sex sau dizabilitate. Pedeapsa pentru acest tip de abuz este similară cu cea menționată anterior.

Abuzul în serviciu și consecințele sale

Infracțiunea de abuz în serviciu, în formă calificată, este reglementată prin articolul 248¹ din Codul Penal, care prevede pentru faptele cu consecințe deosebit de grave o pedeapsă de închisoare între 5 și 15 ani, împreună cu interzicerea unor drepturi.

Investigarea abuzului în serviciu în România

În România, Direcția Națională Anticorupție (DNA) se ocupă de cazurile de corupție de mare amploare, în timp ce procurorii de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, alături de poliție și alte autorități de aplicare a legii, se concentrează pe faptele cu un grad mai redus de pericol.

Complicitatea la abuzul în serviciu

Conform articolului 48 din Codul Penal, o persoană este considerată complice dacă, cu intenție, facilitează sau ajută la comiterea unei fapte prevăzute de legea penală. De asemenea, complice este și cel care promite să tăinuiască bunurile obținute ilegal sau să favorizeze făptuitorul, chiar dacă promisiunea nu este îndeplinită ulterior.

Astfel, complicitatea la abuzul în serviciu implică sprijinirea unui funcționar public în comiterea acestei infracțiuni, având consecințe legale severe pentru toate persoanele implicate.

Complicitatea în Abuzul în Serviciu

Complicitatea în comiterea infracțiunilor, în special în cazul abuzului în serviciu, implică oferirea de sprijin sau resurse necesare pentru realizarea faptei. Este esențial ca pentru a fi considerat complice, trebuie să existe un abuz în serviciu efectuat de o altă persoană.

Intenția Complicelui

Un element crucial în stabilirea complicității este intenția. Complicea trebuie să acționeze cu cunoștință de cauză, conștientizând că acțiunile sale contribuie la comiterea infracțiunii. Persoanele care nu sunt informate despre implicațiile acțiunilor lor nu pot fi considerate complici.

Formele Complicității

Complicitatea poate avea loc înainte, în timpul sau după comiterea abuzului în serviciu. Aceasta se poate manifesta sub formă de acte pregătitoare, participare activă sau prin tentativa de a ascunde urmele infracțiunii. Există două tipuri de complicitate: activă și pasivă. Complicitatea activă implică o participare directă a complicelui, fie prin acțiuni, fie prin furnizarea de ajutor în realizarea infracțiunii. În contrast, complicitatea pasivă nu necesită o implicare directă; este suficient ca persoana să fi fost conștientă de abuz și să nu fi acționat pentru a-l împiedica sau a-l raporta.

Regimul Pedepselor

Deși pedepsele pentru autorii infracțiunii, instigatori și complici sunt similare, în general, complicele beneficiază de o pedeapsă mai redusă decât autorul. Acest lucru se datorează gradului de implicare al complicelui în realizarea abuzului în serviciu și de gravitatea acestuia, precum și de circumstanțele particulare ale cazului.

Considerații Finale

În concluzie, complicitatea în abuzul în serviciu este o chestiune complexă, care necesită o analiză detaliată a intențiilor și acțiunilor persoanelor implicate, precum și a contextului în care se desfășoară faptele.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *