Campania de Verificare a Respectării Legislației Muncii în Transportul Rutier
În conformitate cu obiectivele stabilite prin legislație și Programul Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2024, între 14 și 22 noiembrie 2024 a avut loc o campanie dedicată verificării respectării legislației în domeniul relațiilor de muncă în sectorul transportului rutier.
Conform informațiilor furnizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Constanța, campania a vizat transportatorii rutieri de mărfuri care operează vehicule cu o masă maximă autorizată de peste 3,5 tone, inclusiv cele cu remorcă sau semiremorcă, precum și transportatorii de călători care utilizează vehicule destinate transportului a mai mult de 9 persoane, inclusiv conducătorul auto.
Echipele de control au fost constituite din inspectori de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Constanța, Serviciul Control Relații de Muncă, și inspectori din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. Acțiunile de control au fost realizate în conformitate cu atribuțiile legale, având un caracter inopinat, fiind efectuate atât în trafic, cât și la sediile angajatorilor.
Obiectivele Campaniei
Principalul scop al acestei campanii a fost identificarea și combaterea muncii nedeclarate. De asemenea, s-a urmărit respectarea reglementărilor legale referitoare la modificarea contractului individual de muncă, gestionarea timpului de muncă și de odihnă, inclusiv evidența orelor lucrate, perioadele de conducere, pauzele și repausurile conducătorilor auto, munca suplimentară și de noapte, precum și respectarea salariului minim brut pe țară.
Rezultatele Campaniei
În cadrul campaniei au fost derulate 22 de controale, rezultând 13 măsuri obligatorii de remediere a deficiențelor identificate. De asemenea, au fost aplicate 5 sancțiuni contravenționale, cu amenzi totalizând 7.500 lei, pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la timpul de muncă și de odihnă, evidența orelor lucrate și repausul săptămânal.
În ceea ce privește alte neconformități, cum ar fi depășirea duratei maxime de conducere, măsurile de remediere sau sancțiunile au fost aplicate de inspectori din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, acolo unde a fost cazul.