„Analizăm respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă la Șantierul Naval Midia”

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 143

Sursa foto:

0:00

Tragedie la Șantierul Naval Midia: Incendiu pe M/V AMAR GLYFADA

Pe data de 8 august 2024, un incendiu devastator a izbucnit la bordul navei de transport mărfuri generale în vrac, M/V AMAR GLYFADA, în timp ce aceasta se afla în reparații din 1 august 2024, în cadrul Șantierului Naval Midia. Autoritatea Navală Română își exprimă regretul profund pentru pierderea tragică a celor patru lucrători de pe șantier, conform informațiilor din mass-media.

Clarificări din partea Autorității Navale Române

În urma acestei tragedii, Autoritatea Navală Română a emis mai multe clarificări. Conform OMT 1750/2024, Articolul 5, alineatul 5, navele maritime și cele de navigație interioară, cu excepția celor care transportă produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate, trebuie să fie inspectate de ANR înainte de a efectua lucrări de reparații care pot genera surse de aprindere în spații închise sau adiacente unde au fost depozitate substanțe periculoase. Certificatul de gas free este necesar pentru această categorie de nave în șantierele navale, exclusiv pentru lucrările din aceste spații specifice.

Este important de menționat că Autoritatea Navală Română nu are cunoștință despre lucrările ce urmează a fi realizate în șantierul naval, acestea fiind efectuate pe baza unui contract comercial între armator și șantier. Certificatul de gas free trebuie solicitat de armator, comandant sau conducătorul navei, iar ANR va verifica spațiile respective după intrarea în șantier.

Obligații în cazul lucrărilor de reparații

Dacă se intenționează efectuarea de lucrări în spații închise sau adiacente unde au fost depozitate substanțe periculoase fără deținerea certificatului de gas free, șantierul naval nu are voie să efectueze lucrări în aceste zone. De asemenea, ANR nu realizează inspecții pentru emiterea certificatelor de hot work, care sunt necesare pentru activitățile ce implică flacără deschisă sau echipamente generatoare de scântei.

Responsabilitatea asigurării unui mediu de lucru sigur revine exclusiv șantierului și navei implicate, care trebuie să respecte toate normele de protecție a muncii. Autoritățile statului nu pot substitui această responsabilitate. Este important de reținut că statul de pavilion al navei trebuie să respecte prevederile Regulii 4.3 din Convenția privind munca în sectorul maritim (MLC 2006), care vizează protecția sănătății și securității pentru prevenirea accidentelor la bordul navei.

Prevenirea riscurilor în muncă

Reprezentanții șantierului și ai navei au obligația de a elimina toate riscurile legate de securitatea și sănătatea în muncă, prin implementarea unor măsuri preventive și protective adecvate. De asemenea, nava trebuie să dispună de toate permisele de lucru necesare conform activităților desfășurate, așa cum este stipulat în Convenția privind munca în sectorul maritim.

Proceduri de siguranță pentru lucrările de reparație pe nave

În cazul în care se efectuează lucrări de reparație la bordul navelor, în special în spații închise sau adiacente în care au fost depozitate substanțe periculoase, navele maritime și cele de navigație interioară, cu excepția celor dedicate transportului de produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate, sunt supuse inspecției de către Autoritatea Navală Română (ANR) pentru obținerea certificatelor de gas free și hot work. Aceste inspecții au loc la cheu, după notificarea căpităniei de port competente, efectuată de către armator, comandant sau conducătorul navei. După primirea certificatelor, este responsabilitatea comandantului să mențină condițiile de siguranță în zona inspectată pe durata lucrărilor de reparație.

Incendii recente la bordul navei AMAR GLYFADA

Recent, un incendiu a izbucnit în compartimentul mașină al navei AMAR GLYFADA, zonă frecvent utilizată de echipaj. Este important de menționat că acest incident nu a avut loc într-un spațiu închis care să necesite un certificat gas free. Activitățile desfășurate pe durata reparațiilor nu sunt verificate de ANR, ci sunt sub stricta supraveghere a șantierului naval, care trebuie să se asigure că sunt respectate toate normele de protecția muncii și prevenire a incendiilor, inclusiv evaluarea riscurilor asociate lucrărilor executate.

Incendii anterioare în cadrul Șantierului Naval Midia

Reamintim că, în trecut, la Șantierul Naval Midia au avut loc două incendii în timpul reparațiilor navelor, unul dintre acestea soldându-se cu vătămări ale angajaților. Toate aceste incidente au avut loc în zone obișnuite de activitate, nu în spații interzise, iar legislația precedentă, care era în vigoare, ar fi trebuit să reducă riscurile asociate lucrărilor efectuate la bordul navelor. Astfel, este evident că neimplicarea ANR nu este singura cauză a acestor riscuri, iar întrebările se ridică în legătură cu respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă de către Șantierul Naval Midia.

Declarații controversate și reglementări

Declarațiile președintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor, referitoare la absența certificatului de gas free pentru o zonă de activitate obișnuită, sunt surprinzătoare, având în vedere că nu se menționează permisele de lucru obligatorii care trebuie emise de echipaj pentru desfășurarea anumitor lucrări, indiferent de locația navei, fie că se află în marș, în port sau în șantier naval. Conform Convenției privind munca în sectorul maritim, MLC 2006, care reglementează activitatea navigatorilor, respectarea normelor de siguranță și sănătate în muncă este esențială. Rămânem sceptici în privința înțelegerii de către liderul sindical a semnificației certificatului de gas free și a responsabilităților asociate acestuia, precum și a rolului statului de pavilion în asigurarea acestor norme.

Modificări în legislația privind certificatul de gas-free în România

În România, procesul de emitere a certificatului de gas-free a fost actualizat recent, ceea ce a dus la ajustări în standardele de siguranță aplicabile. Aceste modificări sunt parte a unui efort mai amplu de reglementare a siguranței în sectorul naval și industrial, având ca scop îmbunătățirea condițiilor de muncă și reducerea riscurilor asociate cu activitățile desfășurate în medii potențial periculoase.

Standardele de siguranță reduse

Conform noilor reglementări, anumite standarde de siguranță care erau anterior impuse au fost relaxate. Aceste schimbări au stârnit controverse și îngrijorări în rândul experților în domeniu, care subliniază importanța menținerii unor niveluri ridicate de siguranță pentru a preveni accidentele și incidentele nefericite. Autoritățile competente sunt conștiente de aceste provocări și își reafirmă angajamentul de a monitoriza implementarea acestor reglementări.

Disponibilitatea autorităților pentru clarificări

În contextul acestor modificări, autoritățile au declarat că sunt disponibile pentru a răspunde oricăror întrebări sau nelămuriri legate de noile reglementări. Ele subliniază importanța colaborării cu toate părțile implicate pentru a asigura o implementare corectă și eficientă a normelor de siguranță.

Concluzie

Aceste ajustări legislative reflectă o schimbare în abordarea siguranței în industriile cu riscuri, iar efectele lor vor fi monitorizate cu atenție de către autorități și specialiști pentru a asigura protecția muncitorilor și a preveni eventuale incidente.

Distribuie acest articol