Stimulentul de Inserție pentru Părinți
Stimulentul de inserție este destinat persoanelor care beneficiază de concediu pentru creșterea copilului și care obțin venituri impozabile prin revenirea la locul de muncă. Acest stimulent poate fi solicitat de oricare dintre părinții biologici ai copilului, de persoanele căror le-a fost încredințat minorul sau de părinții adoptivi.
Criteriile de Accesare
Pentru a beneficia de stimulentul de inserție, solicitantul trebuie să fi realizat venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală sau venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, toate supuse impozitului pe venit, pe o perioadă de 12 luni din ultimii doi ani anteriori nașterii copilului sau datei adopției.
Aceste 12 luni pot include și perioade asimilate, dacă beneficiarul s-a aflat în una dintre următoarele situații prevăzute de legislația în vigoare:
- A beneficiat de indemnizație de șomaj, conform legii, sau a realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, conform normelor legale care reglementează concedierile colective;
- A fost înregistrat la agențiile pentru ocuparea forței de muncă pentru acordarea indemnizației de șomaj;
- A beneficiat de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005;
- A beneficiat de concedii medicale și indemnizații pentru prevenirea îmbolnăvirilor sau recuperarea capacității de muncă, exclusiv în cazuri de accidente de muncă sau boli profesionale;
- A beneficiat de pensie de invaliditate;
- Se află în întrerupere temporară a activității din inițiativa angajatorului, fără încetarea raportului de muncă;
- A beneficiat de concediu și indemnizație pentru creșterea copilului;
- A beneficiat de concediu pentru îngrijirea copilului cu handicap;
- A fost în concediu fără plată pentru creșterea copilului;
- Se află în perioada de 3 luni de la încetarea unui contract de muncă pe durată determinată și începerea unui alt contract pe aceeași durată;
- A însoțit soțul/soția aflat în misiune permanentă în străinătate;
- A efectuat serviciul militar pe bază de voluntariat sau a fost mobilizat;
- Frecventează cursuri de zi ale învățământului preuniversitar sau universitar, inclusiv programul „A doua șansă”, fără întrerupere, cu excepția situației de întrerupere din motive medicale;
- Are calitatea de doctorand, conform Legii educației naționale nr. 1/2011.
Aceste condiții asigură că stimulentul de inserție este accesibil părinților care au contribuit activ la piața muncii înainte de nașterea sau adopția copilului, sprijinind astfel integrarea profesională a acestora.
Perioadele de eligibilitate pentru stimulentul de inserție
Stimulentul de inserție se poate solicita în diferite perioade ce urmează finalizării unor forme de învățământ. Aceste perioade includ: între absolvirea cursurilor de zi ale învățământului preuniversitar și începutul învățământului universitar, toate în același an calendaristic; între finalizarea unei forme de învățământ universitar și începerea unei alte forme de învățământ universitar, de asemenea în același an; și între încheierea studiilor universitare de licență, master sau postuniversitare și începutul altor forme de studii, tot în aceeași perioadă calendaristică. De asemenea, se consideră și perioada de 60 de zile de la finalizarea cursurilor învățământului obligatoriu sau de la absolvirea cursurilor preuniversitare, universitare sau postuniversitare, având ca scop angajarea sau trecerea în șomaj.
Alte situații includ cazurile în care persoanele au beneficiat de concediu fără plată pentru a participa la cursuri de formare profesională, precum și perioada dintre absolvirea cursurilor de zi ale învățământului medical superior și începerea primului rezidențiat. Este important ca beneficiarul stimulentului de inserție să fie cetățean român, străin sau apatrid, să aibă domiciliul sau reședința în România și să locuiască împreună cu copilul pentru care se face cererea.
Valoarea stimulentului de inserție în 2024
În anul 2024, valoarea stimulentului de inserție se va ajusta conform ratei inflației, bazându-se pe Indicatorul Social de Referință, având ca scop sprijinirea revenirii la muncă a persoanelor aflate în concediu de maternitate. Conform OUG 111/2010, suma acordată va depinde de vârsta copilului la momentul întoarcerii părintelui la serviciu.
Cuantumul stimulentului este stabilit astfel: 1500 de lei pentru persoanele care obțin venituri înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copiilor cu dizabilități, suma fiind acordată până la vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani pentru copiii cu nevoi speciale; 650 de lei pentru persoanele care obțin venituri după ce copilul a împlinit 6 luni.
Stimulentul de Inserție pentru Părinți
Părinții care au beneficiat de concediul pentru creșterea copiilor și au venituri impozabile pot primi un stimulent de inserție în valoare de 650 de lei, după ce copilul împlinește vârsta de 2 ani. În cazul copiilor cu dizabilități, stimulentul se acordă până la împlinirea vârstei de 3 ani. În situații excepționale, dreptul la acest stimulent încetează odată cu decesul copilului, după o perioadă de 3 luni de la expirarea certificatului de încadrare în grad de handicap, în cazul în care nu a fost emis un nou certificat.
Documentele Necesare pentru Acordarea Stimulentului
Persoanele care doresc să obțină stimulentul de inserție trebuie să informeze angajatorul cu minimum 30 de zile înainte de a reveni la locul de muncă. Angajatorul va elibera o adeverință care va confirma data revenirii și perioada în care părintele a fost în concediu. Cererea și documentele necesare se vor depune la primăria localității în care solicitantul își are domiciliul.
Dosarul pentru obținerea stimulentului de inserție trebuie să includă următoarele documente:
- cerere tip pentru acordarea stimulentului de inserție;
- actele de identitate ale părinților sau persoanelor îndreptățite;
- certificatul de naștere al copilului;
- certificatul de căsătorie (dacă este cazul);
- dovada eliberată de angajator privind data de începere a activității sau contractul de muncă;
- adeverință tip completată de angajator;
- adeverință ANAF pentru anul nașterii copilului și anul anterior (pentru persoanele cu venituri din activități independente);
- extras de cont pentru persoanele care solicită plata prin transfer bancar;
- declarația beneficiarului și a celuilalt părinte.
Termenul de Soluționare a Cererii
Cererea pentru stimulentul de inserție va fi soluționată în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, printr-o decizie de admitere sau respingere emisă de directorul executiv. Decizia va fi comunicată în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, fie direct, fie prin poștă sau alte mijloace de comunicare.