Certificatul de moștenitor: semnificația și documentele necesare

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 167

Sursa foto:

0:00

Certificatul de moștenitor: Importanța și Actele Necesare

Certificatul de moștenitor reprezintă un document juridic eliberat de notarul public la finalizarea procedurii succesorale notariale, având rolul de a atesta patrimoniul succesoral, inclusiv bunurile și datoriile defunctului, precum și identitatea moștenitorilor și cotele ce le revin din acest patrimoniu.

Actele necesare pentru obținerea certificatului de moștenitor

În vederea dezbaterii procedurii succesorale, este necesar să se prezinte următoarele acte:

Referitor la defunct:

  • certificatul de deces;
  • certificatul de căsătorie, dacă defunctul a fost căsătorit;
  • certificatul de divorț, dacă este cazul;
  • testamentul, în cazul în care acesta există.

Referitor la moștenitori:

  • actele de identitate;
  • certificate de naștere;
  • certificate de căsătorie;
  • certificate de divorț, dacă este cazul.

Referitor la bunurile defunctului:

  • acte de proprietate pentru bunuri imobile (ex: contracte de vânzare, donație, schimb, certificate de moștenitor, titluri de proprietate, hotărâri judecătorești);
  • acte de proprietate pentru bunuri mobile (ex: contract de vânzare, carte de identitate auto, certificat de înmatriculare);
  • certificate de acționar;
  • actele societății, dacă defunctul a fost administrator sau asociat;
  • extrase de carte funciară pentru informare, pentru bunurile imobile;
  • certificat fiscal de la primăria unde se află bunurile.

Termenul de eliberare a certificatului de moștenitor

Certificatul de moștenitor poate fi eliberat într-un termen scurt, în cazul în care moștenitorii prezintă toate documentele necesare, ajung la o înțelegere privind bunurile ce compun patrimoniul succesoral, și nu contestă drepturile între ei. Disponibilitatea notarului public poate influența, de asemenea, acest termen.

Certificatul de moștenitor fără dezbaterea succesiunii

Certificatul de moștenitor este un document care confirmă calitatea de moștenitor legal sau testamentar și dreptul de proprietate asupra bunurilor menționate în certificat. Procedura de dezbatere a succesiunii este obligatorie pentru a determina toate elementele ce vor fi incluse în certificat. Astfel, eliberarea acestuia fără dezbaterea succesiunii nu este posibilă.

Vânzarea bunurilor cu certificat de moștenitor

După obținerea certificatului de moștenitor, moștenitorul poate încheia un contract de vânzare pentru a transmite dreptul de proprietate asupra bunului imobil moștenit. Este esențial ca dreptul de proprietate să fie intabulat pe numele moștenitorului, iar certificatul de moștenitor să fie prezentat la Primăria unde se află imobilul, pentru actualizarea rolului fiscal. Odată ce aceste formalități sunt îndeplinite, moștenitorul poate proceda la vânzarea bunului imobil, având astfel dovada dreptului de proprietate.

Distribuie acest articol