Avertismentul Consiliului Concurenței pentru companii
Consiliul Concurenței a emis un avertisment adresat companiilor, subliniind că anunțurile publice referitoare la intenția de a crește prețurile în perioada Paștelui, inclusiv la ouă, pot reprezenta o încălcare a Legii Concurenței. Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului, a declarat: „Este normal ca în timpul Sărbătorilor Pascale cererea pentru anumite produse, cum ar fi ouăle, să crească. Totuși, declarațiile prin care reprezentanții firmelor anunță intenția de a majora prețurile pot duce la coordonarea comportamentului concurenților și la o creștere artificială a prețurilor pe piață. Astfel de acțiuni sunt sancționate conform regulilor de concurență naționale și europene, deoarece distorsionează concurența și afectează consumatorii.”
Amenzi în sectorul avicol
Autoritatea de concurență a subliniat că o asociație poate fi considerată responsabilă pentru încălcarea regulilor de concurență dacă deciziile sau recomandările acesteia influențează comportamentul companiilor și afectează concurența dintre ele. Consiliul Concurenței îndeamnă companiile să evite orice practici care ar putea contraveni legislației de concurență și să solicite clarificări cu privire la conformitatea inițiativelor lor cu legislația în vigoare.
Măsuri impuse de Consiliul Concurenței
Consiliul Concurenței a aplicat amenzi în valoare totală de 13.471.039 lei (aproximativ 2,78 milioane euro) cinci companii din sectorul producției și comercializării ouălor de consum din România, precum și asociația UCPR, pentru coordonarea politicilor comerciale privind livrările de produse pe piață. Aceste acțiuni au fost facilitate de asociație și au avut ca scop creșterea artificială a prețurilor sau prevenirea scăderii acestora. Autoritatea a constatat că reprezentanții companiilor se întâlneau frecvent sub egida asociației pentru a discuta problemele sectorului avicol și a planifica acțiuni comune legate de producție și livrare, schimbând informații sensibile din punct de vedere concurențial.
De asemenea, Consiliul Concurenței a impus UCPR mai multe măsuri pe care aceasta trebuie să le respecte: să nu dezvăluie membrii săi date individualizate pe societate, ci doar informații agregate la nivel de asociație; să ofere acces complet la informațiile agregate și companiilor neasociate care solicită acest lucru în scopul pregătirii intrării lor pe piață; și să informeze asociații despre modificările aduse sistemului de circulare a informațiilor în cadrul asociației.