Companiile de transport public din județ contestă plata străzilor și a taxei pentru cap de linie în municipiul Constanța.

Dobrogea Online
Moderator Dobrogea Online 155

Sursa foto:

0:00

Transportatorii din Constanța contestă taxe impuse de autorități

Cinci dintre cei mai importanți transportatori de persoane din județul Constanța au demarat acțiuni legale împotriva administrației publice locale. Aceștia solicită anularea parțială a mai multor hotărâri de consiliu local care îi obligă să achite taxe pentru utilizarea tramei stradale și pentru obținerea avizului „Cap de linie” pentru anumite perioade.

Transportatorii implicați în acest proces sunt Marcon Star SRL, Servcom Adrian SRL, Dumacris Inst SRL, Transevren SRL și Grup Media Sud Călători SRL. Aceștia au acționat în instanță Consiliul local Constanța, contestând șase hotărâri adoptate între 2015 și 2019. Primele patru hotărâri contestate se referă la impozitele și taxele locale aplicabile pentru anul următor aprobării lor, în timp ce ultima se axează pe regulamentul de organizare și executare a serviciilor de transport public de călători, aprobat prin HCL 44/2004, în legătură cu instituirea taxei pentru eliberarea avizului „Cap de linie”.

Transportatorii argumentează că reglementările în vigoare sunt ilegale, având în vedere că dețin licențe de traseu pentru servicii de transport public județean, obținute prin licitații organizate de Consiliul Județean Constanța. În acest context, Primăria Municipiului Constanța, prin Direcția Generală de Gestionare Servicii Publice, a emis decizii de impunere, stipulând că transportatorii datorează taxa pentru utilizarea tramei stradale și taxa pentru avizul „Cap de linie” pentru perioada 2015 – 2020.

Deciziile de impunere se bazează pe hotărârile anuale ale consiliului local care stabilesc impozitele și taxele locale, inclusiv HCL nr. 312/2015, HCL nr. 382/2016, HCL nr. 416/2017, HCL nr. 136/2018 și HCL nr. 138/2019, precum și pe regulamentul aprobat prin HCL nr. 44/2004. În răspuns, societățile reclamante au formulat contestații administrative conform legislației fiscale. De asemenea, au depus o plângere prealabilă, considerând că taxa pentru utilizarea tramei stradale și taxa pentru avizul „Cap de linie” sunt ilegale, însă aceasta a fost respinsă ca neîntemeiată.

Reclamantele contestă calitatea lor de subiect al taxei pentru utilizarea tramei stradale. Ele susțin că instituirea acestei taxe de către autoritatea publică locală contravine reglementărilor din Codul fiscal din 2003 și Codul fiscal din 2015, care au o putere de reglementare superioară hotărârilor anuale ale consiliului local. Transportatorii afirmă că taxa de utilizare a tramei stradale este nelegală, deoarece nu se încadrează în prevederile celor două acte normative, care sunt identice. De asemenea, aceștia subliniază că taxa pentru avizul „Cap de linie” este, de asemenea, ilegală, având în vedere că capul de linie pentru toate traseele este definit conform Caietului de sarcini.

Sarcinile Licențelor pentru Transportul Județean

În cadrul Programului de Transport Județean, fiecare licență emisă prevede obligația operatorilor de transport public de persoane de a desfășura activitățile în autogara sau într-un punct fix reglementat, nu într-un loc aleatoriu pe drumurile publice. Această reglementare este esențială pentru a asigura un serviciu de transport organizat și eficient.

Capul de Linie și Contractele de Închiriere

Capul de linie pe teritoriul Municipiului Constanța este definit prin Caietul de Sarcini al fiecărei licențe. Societățile care operează trasee județene prin curse regulate au obligația de a deține contracte de închiriere cu entitatea care administrează autogara. Aceste măsuri sunt menite să asigure condiții adecvate pentru urcarea și coborârea călătorilor.

Decizia Instanței și Controversa cu Transportatorii

Reprezentanții Consiliului Local Constanța au solicitat instanței să respingă acțiunea transportatorilor, invocând o decizie din 2021 a Curții de Conturi. Această decizie a impus autorității locale să recupereze creanțele din anii anteriori cu privire la taxele de transport. În plus, Consiliul a subliniat că legislația actuală nu face distincție între vehiculele care tranzitează orașul și cele care efectuează transport interurban, condiția principală fiind utilizarea infrastructurii stradale a municipiului.

Sentința și Recursul

Instanța de fond a decis în favoarea Consiliului Local, respingând acțiunea firmelor de transport public de persoane printr-o sentință pronunțată pe 5 iulie. În continuare, reclamanții au formulat un recurs la Curtea de Apel, iar acum se așteaptă stabilirea termenului de judecată pentru această cauză.

Distribuie acest articol