Conducerea Aeroportului Mihail Kogălniceanu solicită revocarea unor hotărâri ale Ministerului Transporturilor, care au dus la diminuarea bugetului pentru achiziții.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu contestă decizia Ministerului Transporturilor

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu a intentat un proces împotriva Ministerului Transporturilor, în urma unei corecții bugetare aplicate în 2022, ca rezultat al unor abateri legate de anumite achiziții publice. Reprezentanții aeroportului au solicitat anularea deciziei ministerului, însă în prima instanță au suferit o înfrângere.

Verificările și rapoartele de neconformitate

În timpul verificărilor referitoare la procedurile de achiziție publică din cadrul proiectului „Creșterea siguranței traficului de pasageri pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța”, o comisie a Ministerului Transporturilor a întocmit trei rapoarte de neconformitate, ceea ce a dus la reducerea bugetului alocat acestui proiect. Documentele depuse la dosar subliniază că, în cadrul unui astfel de raport, s-a verificat un contract semnat în 2020, evidențiind faptul că „au fost solicitate cerințe preferențiale la nivel național, nejustificate, cu caracter restrictiv”.

Obiecțiile asupra cerințelor impuse

Organismul de control a constatat că cerințele impuse de reclamantă contravin principiului proporționalității, stipulat în Legea 99/2016, prin faptul că acestea ar fi restricționat accesul operatorilor economici, atât naționali, cât și internaționali, la procedura de achiziție.

Argumentele aeroportului privind achizițiile

Reprezentanții aeroportului afirmă că au desfășurat proceduri de achiziție publică pentru obținerea unor echipamente esențiale, cum ar fi autofreze pentru zăpadă, utilaje de tip cap tractor complet echipat, și dispozitive de măsurare a coeficientului de frânare, toate fiind necesare pentru sezonul rece, în condiții de zăpadă și îngheț.

În caietele de sarcini pentru achiziția acestor echipamente, au fost specificate două cerințe: ofertanții trebuiau să obțină avizul autorității aeronautice pentru specificațiile tehnice ale echipamentelor și să demonstreze că dețin un atelier mobil pe teritoriul României, capabil să intervină rapid în caz de defecțiune, pentru a menține capacitatea operațională a aeroportului.

Impactul defecțiunilor asupra operațiunilor aeroportuare

Se subliniază că aceste cerințe nu sunt subiective, deoarece, în cazul unei defecțiuni, echipamentele sunt scoase din funcțiune, ceea ce ar putea afecta atât categoria de operare a aeroportului, cât și siguranța zborurilor și a pasagerilor.

Controversele legate de avizul ACR

În ceea ce privește avizul ACR, ministerul a considerat că această cerință este excesivă și a aplicat o corecție financiară. Reprezentanții reclamantei au argumentat că ofertanții nu erau obligați să fie autorizați, subliniind că specificațiile tehnice erau stabilite în manualele fiecărui echipament și că avizul Autorității Aeronautice Civile era necesar.

Decizia ministerului și acțiunea în instanță

Printre argumentele ministerului se numără și necesitatea ca societățile contractate să aibă un atelier mobil pe teritoriul României, dovada putând fi realizată printr-un contract de comodat sau printr-un subcontractant. Deși dezbaterile juridice continuă, este clar că ministerul a decis să reducă bugetul alocat proiectului cu 10% din suma totală de 11.383.059 lei, excluzând TVA. În consecință, conducerea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu a decis să se adreseze instanței pentru contestarea acestei corecții financiare.

Decizie a instanței în cazul SN Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu

În urmă cu aproximativ doi ani, în ianuarie 2023, Curtea de Apel Constanța a admis acțiunea formulată de SN Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA și a anulat actele administrative contestate, respectiv cele trei decizii emise de comisia din cadrul Ministerului Transporturilor, considerându-le nelegale.

Sentința a fost contestată la Înalta Curte, care a decis rejudecarea cazului pe fond, la un complet diferit. Astfel, dosarul a fost trimis înapoi la instanța din Constanța, care, pe 10 februarie 2025, a pronunțat o nouă sentință, de data aceasta diferită față de cea din urmă cu doi ani.

Instanța a respins acțiunea, stabilind: „Respinge cererea formulată de reclamantul SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu SA în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ca nefondată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare.” Pronunțarea a fost realizată prin punerea soluției la dispoziția părților, prin intermediul grefei instanței.

În consecință, se așteaptă înregistrarea recursului, care ar putea aduce noi dezvoltări în acest caz.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *