Contestația Alstom Respinsă în Cazul Modernizării Infrastructurii Feroviare din Portul Constanța
Fracțiunile de la Alstom au contestat atribuirea contractului pentru modernizarea și reabilitarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – etapa II, însă solicitarea a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Licitația pentru etapa a II-a a modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța a fost contestată de Alstom Transport SA, care a cerut suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea plângerii sale. Compania a argumentat că răspunsul autorității contractante a condus la restrângerea artificială a concurenței și a încălcat principiile transparenței și tratamentului egal.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis pe 12 august 2024, publicată pe 21 august 2024, să respingă cererea Alstom de suspendare a procedurii de licitație pentru accesul feroviar în Portul Constanța – etapa a II-a.
Alstom Transport SA activează în România de mai bine de 30 de ani, având experiență în furnizarea serviciilor de control digital al traficului feroviar, realizarea lucrărilor de infrastructură și electrificare, precum și mentenanța pe termen lung a flotei de trenuri de metrou. În 2023, compania a raportat o cifră de afaceri de 634.848.441 lei, un profit net de 67.965.411 lei și datorii de peste 900 de milioane de lei, având un număr de șapte angajați.
Oferte Depuse la Licitație
Conform unui comunicat al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, la licitație au fost depuse oferte de către Porr Construct, care a fost ofertant unic, și de asocierea Bawi Construction, fosta Wiebe România și Swietelsky Construct.
Etapa a II-a a proiectului include lucrări de modernizare la mai multe zone de interes din afara portului, precum linia de legătură între grupa de așteptare Valu lui Traian și Palas, dar și în Portul Constanța Sud, care cuprinde stațiile Agigea Nord, Agigea Ecluză și linia 813B, ce vizează dublarea accesului între Agigea Ecluză și Fery Boat.
Detalii despre Lucrări
Lucrările vor cuprinde următoarele aspecte:
- Linia de legătură între grupa de așteptare Valu lui Traian și Palas: se va realiza electrificarea liniei de legătură, înlocuirea aparatului de cale nr. 73 cu unul nou și construcția unui nou pod de încrucișare pe amplasamentul actual. De asemenea, se vor moderniza liniile de legătură cu zona industrială și se va crea o linie de evitare la intrarea în firul III al liniei dinspre Antestația Palas.
- Stația Palas: se va moderniza și electrifica liniile 10 și 11 din Gr. A, înlocuind opt aparate de cale cu unele noi. Se va prelungi de asemenea podețul existent și se va adapta instalația CE actuală.
- Stația Agigea Nord: se va moderniza și electrifica cele șase linii existente de primire-expediere și cele două linii de evitare în cap X, se vor crea trei linii noi de primire-expediere electrificate și se va realiza o linie de evitare și o linie de tragere în cap Y. De asemenea, se va efectua modernizarea parțială a intervalului Agigea.
Proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare în zona Agigea
Un nou proiect de modernizare a infrastructurii feroviare va fi implementat în zona Agigea, având ca obiectiv principal îmbunătățirea legăturilor între Agigea Nord și Constanța Port. Printre lucrările propuse se numără realizarea unei instalații noi de centralizare electronică în clădirea container, menținerea trecerii la nivel din capătul X și dotarea acesteia cu instalație BAT. De asemenea, se va realiza înlocuirea podețelor existente între Agigea Nord și Agigea Ecluză cu altele noi.
Detalii despre lucrările planificate
Proiectele enumerate în Raportul Lista Scurtă și în Raportul Analiza Operațională de îmbunătățire a declivității pe linia Agigea Nord – Constanța Port Zona C vor fi concepute de CNAPMC. Linia de cale ferată este parte din LFI CNAPMC SA Agigea Nord – Comvex.
La HM Agigea Ecluză, se va sistematiza capătul X pentru a permite dublarea liniei între Agigea Ecluză și Constanța Port Terminal Ferry Boat. Liniile de primire-expediere vor avea lungimi utile mai mari, de 734 m și 750 m, cu un drum fizic de alunecare de 100 m. Lucrările de electrificare sunt de asemenea prevăzute pentru ambele linii.
Linia 813B, care leagă Agigea Ecluză de Ferry Boat, va beneficia de dublarea liniei existente. Aceasta va continua linia de tragere din capătul X al stației Constanța Ferry Boat. Proiectul include și înlocuirea podețului existent pe linia de racord (813B) și modificarea CED-ului existent.
Estimarea costurilor și durata de implementare
Valoarea totală estimată a licitației pentru aceste lucrări se ridică la 558.637.65,97 lei, fără TVA.
Implementarea contractului, inclusiv perioada de garanție, va dura 99 de luni de la data ordinului de începere. Serviciile de proiectare, care includ avizarea PTE și emiterea autorizației de construire, sunt estimate să dureze șapte luni calendaristice. Execuția lucrărilor va avea o durată de 30 de luni calendaristice de la emiterea autorizației de construire, iar activitățile post-recepție vor dura o lună. Perioada de garanție va fi de minimum 60 de luni de la recepția finală a lucrărilor.