Curtea de Conturi efectuează un audit financiar la Ministerul Transporturilor, incluzând și instituțiile subordonate din județul Constanța.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Auditul financiar al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

Raportul de audit financiar privind situațiile financiare consolidate ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, datat 31.12.2023, a fost publicat pe site-ul Curții de Conturi a României pe 15 ianuarie. Aceste situații financiare, elaborate de către minister, au fost aprobate de ministrul de resort și transmise Ministerului Finanțelor cu numărul 523334/29.02.2024.

Situațiile financiare ale Ministerului

Situațiile financiare prezentate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii includ atât datele financiare individuale ale ministerului, cât și informațiile financiare ale celor 29 de entități subordonate, fiecare având personalitate juridică. Aceste entități pot fi clasificate după cum urmează:

Instituții publice finanțate integral de la bugetul de stat

  • Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER
  • Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF

Instituții publice finanțate din venituri proprii

  • Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting București
  • Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 2 București
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Iași
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Timișoara
  • Spitalul General Căi Ferate Ploiești
  • Spitalul General Căi Ferate Galați
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța
  • Spitalul General Căi Ferate Brașov
  • Spitalul General Căi Ferate Pașcani
  • Spitalul General Căi Ferate Simeria
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Oradea
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova
  • Spitalul Clinic Căi Ferate Sibiu
  • Spitalul General Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin

Instituții publice finanțate din venituri proprii și subvenții

  • Clubul Sportiv „Rapid” București
  • Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare – ARSVOM
  • Școala Superioară de Aviație Civilă București
  • Aeroclubul României

Instituții publice finanțate integral din venituri proprii

  • Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV Constanța
  • Autoritatea Navală Română
  • Autoritatea Feroviară Română – AFER
  • Autoritatea Rutieră Română – ARR
  • Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – AIAS
  • Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR
  • Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER
  • Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR

Opinie cu rezerve

Curtea de Conturi a formulat o opinie cu rezerve, menționând că, în afara aspectelor evidențiate în secțiunea dedicată, situațiile financiare consolidate reflectă o imagine reală și corectă, conform standardelor de raportare financiară aplicabile.

Baza pentru opinia cu rezerve

În urma auditului efectuat asupra situațiilor financiare centralizate ale Ministerului pentru anul 2023, au fost identificate erori semnificative, deși acestea nu sunt generalizate. Printre aceste erori se numără:

1. Diminuarea activelor necurente

Activele necurente au fost reduse cu 540.403.462 lei. O majorare a valorii activelor necurente, în valoare de 27.710 lei, a fost observată la CERONAV, ca urmare a neefectuării reevaluării corespunzătoare și a neconformității cu valorile de intrare pentru mijloacele fixe. De asemenea, au fost înregistrate erori în contabilizarea cheltuielilor de amortizare pentru bunuri a căror valoare se situează sub 2.500 lei, achiziționate după intrarea în vigoare a HG nr. 276/2013. Pe parcursul auditului, această abatere a fost parțial corectată prin înregistrarea corespunzătoare a obiectelor de inventar de natură a mijloacelor fixe.

Neînregistrări și Diminuații în Activitatea ISCTR

Recent, s-au constatat neînregistrări în contabilitate care afectează activitatea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Concret, lucrările efectuate la podul rutier situat la km 0+540 al Canalului Dunăre-Marea Neagră, precum și cele pentru infrastructura rutieră de acces în Portul Constanța, nu au fost incluse în valoarea activelor. Această abatere a fost identificată în anul financiar 2021, rămânând nerezolvată și preluată în anul financiar 2023.

Diminuarea Activelor Curente

Activele curente au suferit o diminuare de 2.481.139 lei. Aceasta include o reducere de 831.087 lei a drepturilor de creanță neîncasate la sfârșitul anului 2023, veniturile aferente acestora nefiind înregistrate la ISCTR. Aceste venituri proveneau dintr-o contribuție de 5% din tarifele încasate pentru servicii specifice prestate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român” către terți. Suma a fost înregistrată în evidența contabilă a ISCTR și a fost încasată în timpul misiunii de audit.

O altă diminuare de 36.000 lei a fost înregistrată din cauza neînregistrării în contabilitate a 18 procese verbale de contravenție emise în decembrie 2023. Această situație a apărut din necorespunderea evidenței contabile cu datele din sistemul operativ integrat (SII), referitor la veniturile obținute din procesele verbale de contravenție, conform O.G. nr. 26/2011. De asemenea, creanțele de încasat de la Transferoviar Călători au fost diminuate cu 1.614.052,17 lei, având termenul scadent pe 31.01.2023.

Datorii și Bună Guvernanță

Datoriile au fost reduse cu 188.691.381 lei, în mare parte din cauza neîndeplinirii obligațiilor autorității contractante (MTI) de a stabili costurile și veniturile eligibile pentru serviciile de transport public cu metroul. Raportul de audit a relevat slăbiciuni în proiectarea și funcționarea sistemului de control intern în unitățile subordonate MTI. Dintre cele 30 de entități analizate, 14 au sisteme conforme, 12 parțial conforme, iar 4 au sisteme de control parțial conforme limitate.

La nivelul MTI, nu s-au respectat total prevederile legale referitoare la numirea membrilor consiliilor de administrație și a directorilor generali la anumite întreprinderi publice. Monitorizarea ineficientă și lipsa măsurilor legale necesare pentru inițierea procedurilor de selecție, conform OUG nr. 109/2011, au condus la numiri provizorii pentru conducerea acestor entități. De asemenea, măsura I.5. din Decizia III/7/12.08.2021, care prevedea analiza cauzelor neimplementării dispozițiilor legale, nu a fost pusă în aplicare.

Din această cauză, selecția membrilor consiliilor de administrație nu a fost finalizată pentru întreprinderi de importanță semnificativă pentru economia națională, cum ar fi Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța.

Măsuri neimplementate în domeniul transporturilor

În anul financiar 2023, au fost identificate măsuri și recomandări neimplementate, conform planului de măsuri nr. 8111/05.03.2024, prezentat de entitate. Printre acestea se numără măsura I.1. a) și b), dispusă prin Decizia nr. III/3/22.02.2023. Aceasta prevede:

I.1. a) Înregistrarea în evidența contabilă a ministerului a valorii bunurilor din domeniul public al statului, rezultate din lucrările la podul rutier al Canalului Dunăre Marea Neagră (km 0+540) și lucrările aferente infrastructurii rutiere de acces în Portul Constanța, conform prevederilor legale.

b) Actualizarea Anexei 16 la H.G. nr. 1705/2006 privind Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu valoarea bunurilor din domeniul public rezultate în urma lucrărilor menționate.

Termenul limită pentru remedierea acestor neconformități este stabilit pentru 30 iunie 2025, conform raportului de audit. De asemenea, conform articolului 64 din Legea nr. 94/1992, nerecuperarea prejudiciilor ca urmare a neimplementării măsurilor transmise de Curtea de Conturi constituie infracțiune, pedepsită cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă. În cazul în care fapta a fost săvârșită din culpă, pedeapsa se va aplica sub formă de amendă, conform hotărârii Plenului Curții de Conturi nr. 1211/19.12.2024.

Publicarea raportului de audit

Raportul de audit financiar referitor la situațiile financiare consolidate ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la data de 31 decembrie 2023, a fost publicat pe pagina web a Curții de Conturi a României pe 15 ianuarie a.c. și este disponibil pentru studiu integral în secțiunea dedicată documentelor.

Precizări legale

Conform Legii 190 din 2018, articolul 7, activitatea jurnalistică beneficiază de exonerare de la anumite prevederi ale Regulamentului GDPR, cu condiția de a se menține un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor personale.

Informațiile prezentate sunt de interes public și sunt obținute din surse deschise.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *