Elevii Liceului Teoretic „Ion Barbu” au experimentat în mod direct responsabilitățile unui europarlamentar.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Activitate inedită la Liceul Teoretic „Ion Barbu”

Liceul Teoretic „Ion Barbu” a fost gazda unei activități speciale pe data de 9 februarie 2025, în cadrul Programului „Școală-ambasador a Parlamentului European” (EPAS), organizând o simulare a Parlamentului European. Această acțiune a permis elevilor să exploreze procesul legislativ european și să dobândească o înțelegere aprofundată a mecanismelor decizionale ale Uniunii Europene.

Structura activității

Activitatea a început cu două săptămâni înainte, când elevii au fost împărțiți în șase grupuri europarlamentare și cinci comisii europarlamentare: Comisia pentru Cultură și Educație (CULT), Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară (ENVIE), Comisia pentru Drepturile Femeilor și Egalitatea de Gen (FEMM), Comisia pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (LIBE) și Comisia pentru Buget. Direcțiile europene au fost discutate în aceste comisii înainte de a fi supuse votului în plen.

Simularea sesiunii parlamentare

În cadrul acestei activități, 15 juniori ambasadori, împreună cu peste 50 de colegi, au simulat o sesiune parlamentară, dezbătând directive europene relevante, conform modelului Parlamentului European. Printre directivele discutate s-au numărat:

  • Directiva privind promovarea educației media în școli: Această directivă vizează introducerea educației media în toate instituțiile de învățământ secundar și liceele din statele membre, având ca scop dezvoltarea gândirii critice, combaterea dezinformării și reducerea dependenței de rețelele sociale. A fost adoptată în urma votului.
  • Directiva privind vaccinarea obligatorie: Uniunea Europeană propune un cadru legislativ unitar pentru vaccinarea obligatorie împotriva bolilor infecțioase emergente, pentru a proteja sănătatea publică și a preveni crizele sanitare. Aceasta nu a fost adoptată.
  • Directiva privind sprijinirea mamelor: Această directivă urmărește să sprijine mamele care revin pe piața muncii, oferindu-le flexibilitate și protecție împotriva discriminării. A fost adoptată în urma votului.
  • Directiva privind protecția cetățenilor UE: Această inițiativă vizează stabilirea unui cadru uniform pentru limitarea utilizării tehnologiilor de supraveghere, asigurând un echilibru între securitate și dreptul la viață privată. A fost adoptată.

Experiențele participanților

Ana-Maria Clopotariu, ambasador junior și președinta Comisiei pentru Drepturile Femeilor și Egalitatea de Gen, a declarat: „Coordonarea acestei comisii a fost o experiență deosebită, apreciată profund. Am avut ocazia să colaborez cu o echipă dedicată, concentrată pe analizarea Directivei privind sprijinirea mamelor care revin pe piața muncii, implicând un dialog constructiv și argumente bine fundamentate.”

„Deși am mai coordonat comisii, această experiență a fost unică, datorită tematicilor abordate, care sunt extrem de relevante pentru actualitate,” a adăugat ea.

Experiențe valoroase în cadrul simulării Parlamentului European

Interesele privind securitatea cibernetică a Uniunii Europene au fost discutate de o echipă dedicată, care a analizat provocările complexe și a căutat soluții pentru problemele actuale. Diversitatea ideologică a membrilor comisiei, provenind din grupuri parlamentare diferite, a generat un dialog constructiv și a condus la propuneri valoroase pentru îmbunătățirea directivei. Alexandra Nicorescu, ambasador junior și președinta Comisiei pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne, a subliniat importanța acestei experiențe, menționând că, având în vedere că se află în clasa a XII-a, astfel de ocazii sunt rare și valoroase.

Alegerea președintelui Parlamentului European

Un alt moment important al simulării a fost alegerea președintelui Parlamentului European prin vot, un proces democratic ce a implicat toți elevii participanți. Fiecare grup parlamentar a încercat să negocieze pentru această funcție, având ca scop obținerea unei majorități pentru directivele pe care le susțin. Miruna Giugăl, ambasador junior și președinta Parlamentului European, a evidențiat responsabilitatea de a asigura un cadru echilibrat și eficient pentru discuții, subliniind provocarea și oportunitatea de a coordona un proiect de mari dimensiuni și de a promova dialogul democratic.

Dezvoltarea abilităților prin simulare

Prin această simulare, elevii au avut ocazia să învețe despre parcursul legislativ al directivelor și să își dezvolte abilitățile de negociere, lucru în echipă și comunicare eficientă. Evenimentul a fost interactiv, elevii având șansa să joace roluri diferite, de la europarlamentari la președinți de comisii, și să își exprime opiniile asupra problemelor europene. Alexandru Stoica, ambasador junior și președintele unui grup parlamentar, a menționat dificultățile întâmpinate inițial, dar a apreciat experiența intensă din care a învățat lecții importante despre unitate și colaborare în fața provocărilor.

Responsabilități și provocări

Alexandru a subliniat că sarcina de a fi președintele celui mai mare grup din Parlamentul European a fost mai complexă decât s-ar fi așteptat. Pregătirea membrilor pentru fiecare comisie a fost o activitate plăcută, dar a necesitat timp și răbdare pentru a negocia obiectivele grupului. Aceste responsabilități s-au dovedit a fi foarte solicitante, dar au adus și satisfacții semnificative.

Fericirea și Mândria în Proiectele Educaționale

„Când totul a decurs conform planului alături de echipă, fericirea și mândria pe care le-am experimentat nu se compară cu cele din alte inițiative”, a afirmat Ianis Nemeș, ambasador junior și președinte al unui grup parlamentar în cadrul programului.

Educația Civică și Competențele Esențiale

„Acest program le oferă elevilor noștri nu doar informații despre instituțiile europene, ci și abilități fundamentale pentru viitor, precum spirit critic, colaborare și leadership. Educația civică aplicată în acest mod este extrem de valoroasă pentru formarea tinerilor ca cetățeni activi și informați”, a declarat prof. Laurențiu Popica, directorul Liceului Teoretic „Ion Barbu”.

Importanța Cooperării și Dialogului

„Prin participarea la această activitate, elevii au avut ocazia să experimenteze direct importanța colaborării și a dialogului în procesul decizional european. Dezbaterile din comisii și din plen au fost o oportunitate excelentă pentru ca aceștia să își exprime opiniile, să negocieze și să găsească soluții, exact așa cum se întâmplă în Parlamentul European. Acest tip de experiență practică este esențial pentru formarea viitoarelor generații de cetățeni activi și responsabili”, a spus prof. Cristian Tănase, ambasador senior în cadrul programului EPAS și coordonator al simulării Parlamentului European.

Dezvoltarea Abilităților prin Simulări

„Această simulare a fost o oportunitate extraordinară pentru elevi de a-și dezvolta abilitățile de argumentare, negociere și luare a deciziilor. Ne bucurăm că, prin programul EPAS, putem aduce Uniunea Europeană mai aproape de tineri și îi putem implica activ în înțelegerea proceselor democratice”, a adăugat prof. Ioana Constantin, ambasador senior în cadrul programului EPAS.

Programul „Școli-Ambasador”

Programul „Școli-ambasador” al Parlamentului European are ca obiectiv sensibilizarea elevilor cu privire la democrația parlamentară europeană, la rolul Parlamentului European și la valorile europene. Acesta îi încurajează să participe activ la procesele democratice ale Uniunii Europene, vizând elevi din diverse medii educaționale, sociale și geografice. Liceul Teoretic „Ion Barbu” este parte din acest program începând cu anul 2021.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *