Este necesar să fie aprinse farurile pe timpul zilei sau este doar o legendă? Ce prevede Codul Rutier?

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Obligația utilizării farurilor pe timpul zilei

Farurile și stopurile vehiculului au rolul esențial de a ilumina drumul pe timp de noapte și de a face autovehiculul vizibil pentru alți șoferi. În condiții de ceață, ploaie sau ninsoare abundentă, este recomandat ca luminile să fie aprinse. Conform noului Cod Rutier 2025, apare întrebarea dacă farurile trebuie să fie pornite și pe timpul zilei sau dacă aceasta este doar o speculație.

Din ce în ce mai multe vehicule sunt echipate, din fabrică, cu DRL (Daytime Running Lights), un sistem care activează automat o bandă LED sau un set de lumini de întâlnire. Aceasta permite șoferului să nu mai depindă de pornirea manuală a farurilor, DRL funcționând constant odată ce motorul este în funcțiune. Când faza scurtă este activată, DRL fie își reduce intensitatea, fie se stinge complet.

Regulile privind utilizarea luminilor pe drumurile publice

În urmă cu aproximativ doi ani, o nouă lege a fost implementată, obligând șoferii să utilizeze luminile de întâlnire sau faza scurtă pe toate drumurile publice, și nu doar pe autostrăzi sau drumuri naționale. Conform Art. 44 (2) din Legea 168/2023, „în circulația pe toate categoriile de drumuri publice, conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”. Astfel, este clar că farurile trebuie utilizate și pe timpul zilei, nu doar pe timp de noapte sau în condiții meteo nefavorabile.

Până la această modificare legislativă, șoferii erau obligați să aprindă luminile doar pe autostrăzi sau drumuri naționale. Noua reglementare extinde această obligație și pentru circulația în localitate sau pe drumurile județene, permițând utilizarea fie a fazei scurte, fie a DRL-urilor.

Sancțiunile pentru nerespectarea reglementărilor

Nerespectarea obligației de a circula cu luminile de întâlnire sau faza scurtă aprinse se sancționează cu 2 sau 3 puncte de amendă. Având în vedere că valoarea unui punct de amendă este de 202,5 lei în 2025, șoferii riscă amenzi de până la 607,5 lei. De asemenea, se aplică o sancțiune complementară de 2 puncte de penalizare.

În condiții meteo adverse, cum ar fi ceața sau precipitațiile care afectează vizibilitatea, șoferii sunt obligați să utilizeze lampa de ceață. Aceasta generează o lumină mai intensă și concentrată, sporind astfel vizibilitatea vehiculului. Nerespectarea acestei reglementări se sancționează cu aceleași 2 sau 3 puncte de amendă. Este important de menționat că stopul de ceață trebuie utilizat exclusiv în condiții de ceață, ninsoare abundentă sau ploaie torențială. Odată ce vizibilitatea s-a îmbunătățit, aceste lumini trebuie stinse, deoarece în condiții normale de vizibilitate pot fi deranjante pentru șoferii din spate. „Folosirea luminilor de ceață în alte condiții decât pe timp de ceață constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni”, stipulează legislația în vigoare.

Modificări în Codul Rutier privind utilizarea farurilor

Conform noului regulament din Codul Rutier, utilizarea farurilor de întâlnire în condiții de vreme bună este supusă sancțiunilor. Astfel, șoferii care aleg să folosească aceste lumini atunci când afară este senin pot primi o amendă de 4 sau 5 puncte și pot acumula 3 puncte de penalizare. Aceste măsuri au fost introduse pentru a spori siguranța rutieră și a reduce riscurile de accidente. Este esențial ca toți participanții la trafic să respecte aceste reglementări pentru a evita consecințele legale.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *