Impactul economic asupra Portului Constanța în 2024
În 2024, Portul Constanța a fost profund afectat de un context economic global dificil, caracterizat printr-o scădere a cererii pentru transportul maritim de mărfuri și de tensiuni geopolitice regionale. Această situație a fost influențată de încetinirea economiilor din Europa Centrală și de reluarea activităților portuare în Ucraina, ceea ce a diminuat oportunitățile comerciale de care beneficia portul în anii anteriori. Industria portuară din România, care depinde în mare măsură de sectorul privat, s-a confruntat cu o serie de provocări economice și structurale nefavorabile.
Provocările sectorului naval românesc
Conform unui comunicat al Asociației Companiilor din Portul Constanța, absența unei viziuni naționale pentru domeniul naval afectează competitivitatea atât a industriei de transport maritim, cât și a celei portuare. De aproape două decenii, România nu deține nave de transport maritim înmatriculate sub pavilion român, iar flota de nave tehnice și fluviale este cea mai învechită din Europa, având standarde tehnice semnificativ inferioare mediei europene. Lipsa politicilor adecvate în acest sector compromite perspectiva de dezvoltare a întregii industrii și riscă să facă România dependentă de serviciile de transport externe.
Presa economică și socială asupra porturilor românești
Fragmentarea economică, schimbările climatice și o politică fiscală imprevizibilă au exercitat presiuni suplimentare asupra companiilor portuare din România. Printre consecințele acestei situații se numără diminuarea volumelor de afaceri și riscuri crescute de restructurare economică, cu posibile efecte negative asupra locurilor de muncă. Deși agenții economici au depus eforturi considerabile pentru a menține angajații, presiunea economică continuă să afecteze stabilitatea socială din regiune. Este necesară o politică adaptată pentru platforma intermodală Constanța și complexul port-canal Dunăre-Marea Neagră, care să țină cont de factorii interni și externi.
Riscuri pentru statutul de hub regional
Portul Constanța se confruntă cu riscul de a pierde statutul de hub regional strategic pentru comerțul internațional din cauza unor politici tarifare neatractive, a lipsei digitalizării și a infrastructurii logistice inferioare altor porturi din regiune. Acești factori sunt esențiali pentru optimizarea operațiunilor, reducerea costurilor și îmbunătățirea serviciilor pentru utilizatori. În plus, piețele care erau tradițional deservite de portul Constanța încep să primească noi alternative de platforme intermodale cu acces la mare, cum ar fi portul dezvoltat de China și Georgia la Marea Neagră sau investițiile Ungariei în portul Trieste, ceea ce va influența traficul pe termen mediu și lung.
Necesitatea unui dialog constructiv
România are nevoie urgentă de un dialog constructiv cu sectorul privat, în care consultarea pentru elaborarea proiectelor de țară să aibă un rol central. Aceasta va asigura o dezvoltare economică coordonată de sectorul public, în conformitate cu cerințele și nevoile sectorului privat. În acest context complex, Asociația Companiilor din Portul Constanța, care reprezintă peste 70% din investitorii portuari, a adoptat o strategie activă pentru a reduce riscurile economice și a sprijini industria portuară. Printre acțiunile principale din 2024 se numără:
- Promovarea modernizării infrastructurii portuare, cu accent pe investiții în digitalizare pentru a spori competitivitatea portului.
- Sprijinirea companiilor private prin propuneri de politici tarifare atractive și măsuri economice menite să reducă fragmentarea socială și să limiteze pierderile de locuri de muncă.
- Colaborarea pentru tranziția la emisii zero, prin susținerea inițiativelor ecologice în sectorul portuar.
Decarbonizarea transportului maritim și tranziția către nave cu emisii zero
Un aspect esențial în contextul dezvoltării durabile este decarbonizarea transportului maritim. Aceasta implică trecerea la nave care să nu emită poluanți, un proces care poate fi sprijinit prin implementarea unor scheme de ajutor de stat. Aceste scheme vor fi finanțate prin Fondul pentru Modernizare, destinat să susțină eficiența energetică în sectorul transporturilor, resurse care au fost alocate României de către Comisia Europeană.
Promovarea externă a Portului Constanța
Asociația a fost activă în cadrul unor evenimente economice și diplomatice, având ca scop atragerea fluxurilor comerciale din Asia Centrală, Caucaz și Europa de Sud-Est. Prin aceste demersuri, Portul Constanța este promovat ca un hub regional, facilitând astfel dezvoltarea economică și intensificarea schimburilor comerciale în zonă.