Îngrijorări privind majorarea pedepselor pentru șoferii depistați pozitiv la substanțe psihoactive
Asociația Română de Psihiatrie și Psihoterapie (ARPP), alături de Asociația Spitalelor Publice de Psihiatrie din România (ASPP), își manifestă îngrijorarea față de propunerea de a crește pedepsa cu închisoarea pentru șoferii depistați pozitiv la substanțe psihoactive. Într-un comunicat de presă, cele două organizații subliniază importanța protejării drepturilor pacienților și a siguranței publice, abordând mai multe aspecte esențiale.
Protejarea drepturilor pacienților și siguranța publică
ARPP și ASPP avertizează că o penalizare severă a șoferilor care consumă substanțe psihoactive legale ar putea conduce la stigmatizarea pacienților care necesită tratamente psihotrope, dar care nu prezintă un risc pentru siguranța rutieră. Această abordare ar putea determina pacienții să abandoneze tratamentele din teama de sancțiuni penale, ceea ce ar putea agrava problemele de sănătate mintală și, implicit, ar putea crește nesiguranța publică.
Distincția între substanțele psihoactive legale și ilegale
Legislația românească include nu doar droguri ilegale, ci și medicamente prescrise, precum anxiolitice, antidepresive, psihostimulante pentru ADHD și antipsihotice. Aceste medicamente sunt esențiale pentru pacienții cu afecțiuni mintale, mulți dintre ei fiind capabili să conducă în condiții de siguranță. O creștere a pedepselor fără o reglementare clară ar putea afecta sănătatea mintală a multor indivizi care urmează tratamente adecvate și care sunt bine integrați în societate.
Propunerea de praguri cantitative
În locul unei abordări calitative a consumului de substanțe psihoactive, care ar putea penaliza pacienții care urmează tratamente legale, ARPP și ASPP sugerează introducerea unor teste cantitative cu praguri stabilite, similare cu cele pentru alcoolemie. Aceste praguri ar putea asigura un echilibru între siguranța rutieră și protejarea drepturilor pacienților, stabilind limite de concentrație a substanței în sânge care să nu influențeze semnificativ funcțiile cognitive sau motorii.
Considerații privind practica europeană și internațională
Deși legislația nu este uniformă la nivel european, este esențial ca România să adopte o abordare bazată pe cele mai bune practici internaționale, pentru a proteja atât sănătatea publică, cât și drepturile pacienților. Aceasta implică o evaluare atentă a impactului propunerilor legislative asupra celor care necesită tratamente psihiatrice.
Reglementarea substanțelor psihoactive în conducerea auto în Europa
În numeroase state europene, testele de sânge sau urină pentru depistarea substanțelor psihoactive sunt reglementate prin intermediul unor praguri specifice, adaptate la tipul substanței și efectele sale asupra abilității de a conduce. Aceste reglementări sunt esențiale pentru a preveni incriminarea nejustificată a persoanelor care nu constituie un risc semnificativ în trafic, dar care urmează tratamente legale necesare pentru sănătatea lor.
Legislația din Germania
În Germania, legislația referitoare la consumul de substanțe psihoactive la volan este reglementată prin Codul rutier german (StVO). Pragurile cantitative pentru diverse substanțe sunt clar stabilite, de exemplu, pentru cannabis, un prag de 1 ng/ml de tetrahidrocanabinol (THC) în sânge este considerat semnificativ. Testele pentru substanțele legale, precum medicamentele psihoactive, sunt efectuate doar în cazul în care șoferul prezintă comportamente suspecte. Pragurile stabilite pentru persoanele care urmează tratamente legale nu conduc automat la sancțiuni penale, ci la evaluări suplimentare pentru a asigura siguranța rutieră.
Practicile din Olanda
Olanda utilizează teste cantitative și nu sancționează consumul de substanțe legale în absența unor comportamente suspecte. Astfel, persoanele care urmează tratamente prescrise nu sunt penalizate automat, conform legislației olandeze.
Abordarea din Franța
În Franța, se folosesc atât teste rapide de salivă, cât și teste de sânge pentru a determina concentrația substanțelor psihoactive. Regimul de reglementare este mai strict pentru substanțele ilegale, însă substanțele legale beneficiază de o reglementare distinctă, care ia în considerare existența unui tratament medical, conform legii privind siguranța rutieră.
Legislația din Regatul Unit
În Regatul Unit, există limite precise stabilite prin legislație, iar testele efectuate sunt cantitative, astfel încât persoanele care se află sub pragul stabilit nu sunt supuse penalizărilor.
Concluzie
În concluzie, este esențial ca legislația să fie echilibrată, având măsuri clare și diferențiate pentru substanțele psihoactive legale și cele ilegale, pentru a evita criminalizarea persoanelor care nu reprezintă un pericol social real, dar care urmează tratamente medicale necesare. Se propune ca introducerea de praguri cantitative similare celor pentru alcoolemie să reprezinte o soluție justă, care să asigure atât siguranța rutieră, cât și protejarea drepturilor pacienților.