Expoziția de Filatelie a României la Muzeul Național de Istorie, cu ocazia Zilei Mondiale a Poștei

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Ziua Mondială a Poștei la Muzeul Național de Istorie a României

Cu ocazia Zilei Mondiale a Poștei, Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) deschide porțile publicului pentru a explora Colecția Filatelică a României și expoziția dedicată lui Carol I, intitulată „Portretul Regelui. Carol I în Colecția Filatelică a României”.

Importanța Colecției Filatelice

Colecția Filatelică a României este extrem de valoroasă din punct de vedere istoric, artistic și filatelic, cuprinzând peste 11 milioane de mărci poștale, unele dintre ele fiind unice. Aceasta include timbre fiscale, machete, întreguri poștale, probe de culoare, medalii, ștampile omagiale și timbre străine, adunate prin schimburi internaționale și prin intermediul Uniunii Poștale Universale, din care România face parte încă de la înființare.

Istoricul Administrării Colecției

De-a lungul timpului, colecția a avut mai mulți administratori, începutul fiind marcat de Compania Poșta Română, care a gestionat colecția până în 2014. Aceasta a fost depozitată într-o clădire veche din București, pe Calea Griviței. În perioada comunistă, colecția a fost administrată temporar de Banca Națională a României, fiind denumită „Tezaurul Național Filatelic”. Muzeul Național Filatelic a fost inaugurat pe 1 octombrie 2004, în clădirea fostului Palat al Poștelor din București, dar patrimoniul a rămas în administrarea Poștei Române.

În 2014, colecția a fost transferată în custodia Muzeului Național de Istorie a României și a fost relocată la sediul Băncii Naționale a României, conform Legii nr. 298/2013. În 2018, patrimoniul a fost readus la Muzeul Național de Istorie a României, conform modificărilor legislative recente.

Piese Valoroase din Colecție

Printre cele mai remarcabile piese se numără mărcile poștale ale emisiunii „Cap de Bour”, care au fost imprimate în Moldova în 1858. Acestea au fost realizate cu ajutorul matrițelor confecționate la Atelia Timbrului din Iași, având un design gravat în oțel, reprezentând capul de bour, simbol heraldic al Principatului Moldovei. Aceste mărci au marcat debutul poștei în spațiul românesc și în întreaga Europă Centrală și de Est.

„Apariția lor a reprezentat o revoluție în sistemul de comunicare poștală, dar și un act politic împotriva suzeranității otomane, care limita autonomia instituțională și economică”, explică reprezentanții muzeului.

Emisiunile „Principatele Unite”

Mărcile poștale emise în anii 1862 și 1864, cunoscute sub numele de „Principatele Unite”, au fost create în urma unificării administrațiilor poștale din Moldova și Muntenia, având sediul în București. Prima emisiune a fost realizată manual, dar creșterea volumului de corespondență a impus noi metode de producție.

Inovații în Tipărirea Timbrelor Poștale Românești

Imprimarea timbrelor poștale a evoluat semnificativ, necesitând acum o cantitate mai mare de timbre pentru francare. Astfel, procesul de imprimare manuală a fost înlocuit cu o metodă mecanică, mult mai rapidă și eficientă. Plăcile de tipar pentru cea de-a doua emisiune au fost realizate printr-o tehnică inovatoare a vremii, galvanoplastia, care permitea multiplicarea clișeelor inițiale. De asemenea, sunt deosebite două plăci litografice, utilizate în etapa intermediară a imprimării mărcilor poștale clasice românești „Carol cu favoriți” și „Carol cu barbă”, realizate de litograful S. Sander între 1866 și 1872, piese unicat în România.

Emisiunea „Paris” și Procesul de Imprimare

Emisiunea „Paris” a fost tipărită în capitala Franței, la Atelier de la Monnaie, folosind matrițe gravate de Anatole Auguste Hulot, conform desenului artistului Albert Désiré Barre. Este important de menționat că realizarea unei emisiuni poștale implica o serie complexă de etape de pregătire. Acestea includeau alegerea subiectului sau a temei, crearea machetelor și proiectelor grafice la scară mare, realizate de artiști. Cea mai veche machetă, datând din 1927, ilustrează efigia regelui Ferdinand.

Următoarea etapă consta în gravarea matrițelor, după desenul artistului, care era redus la dimensiunea timbrului. Acest model era folosit pentru realizarea plăcilor de tipar sau a cilindrilor utilizați la imprimare. Probele de culoare, cunoscute sub numele de modelare, erau realizate pentru a selecta și aproba culorile finale folosite în tiraje. Administrația poștală a ales câte un specimen pentru fiecare valoare nominală a emisiunii, aprobând bunurile de tipar. Toate bunurile rezultate în aceste etape, inclusiv machete, matrițe, plăci de tipar/cilindrii și specimene, sunt unice și reprezintă mărturii ale întregului proces de tipărire, fiind păstrate în Colecția Filatelică a României.

Expoziția „Portretul Regelui. Carol I în Colecția Filatelică a României”

Expoziția intitulată „Portretul Regelui. Carol I în Colecția Filatelică a României” include obiecte din Colecția Filatelică a României și are scopul de a evidenția evoluția tehnicilor de realizare a mărcilor poștale românești pe parcursul domniei lui Carol I. Această epocă coincide cu începuturile tehnicilor moderne de tipărire a timbrelor, precum și cu o nouă pasiune care începea să fascineze colecționarii secolului al XIX-lea: filatelia. Colecția Filatelică a României, care a început să se formeze la sfârșitul anilor 1800, a devenit cea mai mare colecție de profil din țară, incluzând numeroase piese rare, unele fiind chiar unice.

Un Parcurs Vizual al Vieții Regelui Carol I

Conceptul expozițional se concentrează pe procesul laborios de realizare a mărcilor poștale, având ca figură centrală regele, simbol al statului. Dincolo de valoarea intrinsecă a obiectelor filatelice, expoziția reconstituie multiplele fațete ale portretului complex al regelui. Prin intermediul matrițelor și fragmentelor din istoria realizării timbrelor, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea până la începutul secolului XX, se evidențiază cunoștințele detaliate despre tehnicile de tipărire.

Expoziția oferă o experiență vizuală ce surprinde momente importante din viața regelui Carol I, prin machetele realizate de artiștii din perioada interbelică, precum Ary Murnu sau Dimitrie Știubei. Aceste creații au stat la baza emisiunilor filatelice, cum ar fi „Centenarul nașterii Regelui Carol I”, „Trei Regi” și „Fundația Regele Carol I”. Proiectul expozițional își propune să depășească tiparul convențional al istoriei evenimențiale, atrăgând atenția asupra contextului care a contribuit la formarea acestei colecții remarcabile.

Expoziție de Timbre Poștale la Muzeul Național de Istorie a României

Muzeul Național de Istorie a României găzduiește o expoziție dedicată evoluției timbrelor poștale, evidențiind tranziția de la colile captivante ale secolului al XIX-lea la diversitatea vibrantă a timbrelor moderne. Această expoziție oferă o privire detaliată asupra istoriei și dezvoltării acestui mijloc de comunicare, subliniind impactul său în societate.

Vizitatorii pot explora această expoziție în zilele de miercuri până duminică, între orele 10:00 și 18:00, având astfel ocazia să descopere fascinanta lume a timbrelor poștale și să aprecieze evoluția acestora de-a lungul timpului.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *