Decizie în cazul de corupție de la Tribunalul Constanța
Tribunalul Constanța a emis o sentință într-un caz de corupție care a implicat inițial mai multe persoane, dar care s-a restrâns la doi: un funcționar al Autorității Navale Române și un căpitan de navă. Aceștia au fost acuzați de mită pentru divulgarea de informații referitoare la controalele ce urmau să aibă loc, în schimbul unor cantități de motorină.
Dan Pascale, angajat al Căpităniei Constanța Sud – Agigea, și Georgian Gurălargă, căpitan al navei fluviale „Comandor 1“, au fost trimiși în judecată pe 8 octombrie 2024 pentru fapte de corupție. Recent, ambii au fost găsiți vinovați și condamnați pentru aceste infracțiuni. Pascale a fost acuzat că a divulgat informații confidențiale referitoare la controalele planificate, iar Gurălargă că i-a oferit mită sub formă de motorină pentru aceste informații. Ca urmare a verdictului, Dan Pascale a primit o condamnare de 2 ani de închisoare cu suspendare, iar Georgian Gurălargă a fost condamnat la 1 an și 4 luni, tot cu suspendare. De asemenea, au fost impuse și pedepse complementare, inclusiv muncă neremunerată în folosul comunității.
Acuzațiile specificate în dosar
Conform actului de sesizare, Dan Pascale, în calitate de funcționar al Căpităniei, a fost prins în timp ce primea 40 de litri de motorină de la Gurălargă, după ce acesta din urmă a fost informat despre un control al poliției la nava la care activa. Informațiile au fost obținute de Pascale prin intermediul atribuțiunilor sale de serviciu.
În urma unor supravegheri anterioare, procurorii au deschis inițial o anchetă pentru delapidare, ulterior extinzând-o la infracțiuni de divulgare a informațiilor secrete de serviciu, luare și dare de mită. Se menționează că, în perioada 13 – 14 noiembrie 2019, Pascale l-a avertizat pe Gurălargă despre controlul poliției, compromițând astfel eficiența acestuia. Ca urmare, a fost recompensat cu motorină sustrasă din rezervoarele navelor la care Gurălargă era angajat.
O ordonanță a DNA din 21 noiembrie 2019 a dispus extinderea urmăririi penale pentru infracțiunile de dare și luare de mită, precum și pentru utilizarea de informații care nu erau destinate publicității. Ulterior, dosarul a fost trimis Parchetului Tribunalului Constanța, unde s-a decis clasarea cauzei pentru mită, continuându-se însă ancheta pentru divulgarea informațiilor confidențiale. Ordonanța de clasare a fost ulterior anulată, iar cazul a fost redeschis pentru cele două infracțiuni de corupție, extinzându-se astfel și la altele.
Condamnare în cazul furtului de motorină
Un grup de șase suspecți a fost implicat într-un caz de furt de motorină, printre care se regăsesc doi inculpați principali și mecanici de pe alte ambarcațiuni, precum „Isaccea 10”. Aceștia erau informați de un angajat al Căpităniei cu privire la programarea controalelor, ceea ce le permitea să decarteze cantități semnificative de motorină furată de pe navele pe care le operau, fiind sub observație pe tot parcursul acțiunilor lor.
Decizia judecătorului
Dosarul a fost înaintat anul trecut judecătorului de Cameră preliminară, care a evaluat legalitatea materialului probator. Au fost ridicate obiecții cu privire la legalitatea mandatelor de supraveghere utilizate pentru obținerea unor probe, însă judecătorul a stabilit că acestea sunt conforme cu legea.
Sentința penală
În urma deliberărilor, cei doi inculpați au fost judecați și, pe 22 aprilie, au primit o condamnare. Sentința pronunțată nu este definitivă și poate fi contestată prin apel.