Honda și Nissan în Discuții pentru o Posibilă Fuziune
Honda și Nissan discută despre o posibilă intensificare a colaborării, inclusiv o fuziune, conform unor surse bine informate. Aceasta reprezintă un semn clar al transformărilor din industria auto japoneză, care se confruntă cu provocările aduse de Tesla și de competitorii din China. O fuziune între cele două companii ar genera o entitate de 54 de miliarde de dolari, cu o capacitate anuală de producție de 7,4 milioane de vehicule, plasându-se astfel pe locul trei în lume, după Toyota și Volkswagen.
În luna martie, Honda și Nissan au stabilit un parteneriat strategic pentru a colabora în domeniul vehiculelor electrice. Totuși, problemele financiare și strategice cu care se confruntă Nissan au crescut urgența unei colaborări mai strânse cu Honda. Recent, Nissan a anunțat un plan de reducere a costurilor de 2,6 miliarde de dolari, care include concedierea a 9.000 de angajați și reducerea cu 20% a capacității globale de producție, în contextul scăderii vânzărilor în China și SUA, care a dus la o prăbușire de 85% a profitului în al doilea trimestru.
Sanshiro Fukao, membru executiv la Itochu Research Institute, a afirmat că această afacere pare a fi mai mult despre salvarea Nissan, adăugând că Honda se confruntă și ea cu provocări, având în vedere deteriorarea fluxului de numerar și performanțele slabe ale vehiculelor electrice.
Reacția Pieței
Acțiunile Nissan, al treilea cel mai mare producător auto din Japonia, au înregistrat miercuri o creștere de peste 22% în tranzacțiile de la Tokyo. În contrast, acțiunile Honda, al doilea mare producător, au scăzut cu 2,3%, iar acțiunile Mitsubishi au crescut cu 13%. Producătorii auto se confruntă cu tot mai multe provocări din partea companiilor de vehicule electrice, în special din China, unde branduri precum BYD câștigă teren rapid.
Oportunități de Colaborare
Discuțiile dintre Honda și Nissan, inițial raportate de Nikkei, ar putea facilita o cooperare mai strânsă în domeniul tehnologic, vizând crearea unui competitor național mai puternic pentru Toyota. Sursele afirmă că se explorează opțiuni pentru consolidarea colaborării, inclusiv posibilitatea înființării unei societăți holding. De asemenea, se analizează o fuziune completă și modalități de cooperare cu Mitsubishi Motors, unde Nissan deține o participație de 24%.
Atât Honda, cât și Nissan, au declarat că nu există încă un acord oficial, dar au recunoscut că au discutat anterior despre oportunități de colaborare. Renault, un acționar major al Nissan, a afirmat că nu are informații suplimentare și a refuzat să comenteze.
În prezent, capitalizarea de piață a Honda este de aproximativ 44 de miliarde de dolari, în timp ce Nissan are o capitalizare de aproximativ 10 miliarde de dolari, după creșterea recentă a prețurilor acțiunilor.
Acordul istoric din industria auto depășește așteptările
Acordul recent din sectorul auto, evaluat la 52 de miliarde de dolari, a fost realizat între Fiat Chrysler și PSA în 2021, ducând la formarea grupului Stellantis. Această fuziune reprezintă un moment semnificativ în industria automobilelor, având în vedere amploarea și impactul său asupra pieței globale.
Stellantis, ca entitate rezultată din această unire, își propune să devină un jucător important în domeniul vehiculelor electrice și al tehnologiilor de mobilitate durabilă. Acordul nu doar că a consolidat poziția financiară a companiilor implicate, dar a deschis și noi oportunități de inovație și colaborare pe piața auto mondială.
În contextul transformării rapide a industriei, acest parteneriat strategic este un exemplu de adaptare la cerințele moderne ale consumatorilor și ale reglementărilor de mediu, subliniind importanța cooperării între mari producători pentru a face față provocărilor viitoare.