Reuniunea liderilor partidelor pro-europene pentru un nou program de guvernare
Liderii principalelor partide pro-europene din România s-au întâlnit recent la Palatul Victoria pentru a discuta și a conveni asupra principiilor unui nou program de guvernare. PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților Naționale au stabilit că programul va fi axat pe reforme și investiții, având ca obiectiv reducerea cheltuielilor statului și modernizarea României. Aceste principii urmăresc să asigure sustenabilitatea și predictibilitatea macro-economică, în conformitate cu așteptările mediului de afaceri, sindicatelor și societății civile.
Într-un moment crucial pentru țară, partidele asumă responsabilitatea guvernării și recunosc importanța de a face România demnă de sacrificiile Revoluției din 1989 și de a răspunde așteptărilor cetățenilor în 2024. La 35 de ani de la căderea regimului comunist, este esențial să demonstrăm că democrația înseamnă responsabilitate, echitate și măsuri concrete care să influențeze pozitiv viața cotidiană a oamenilor. Este esențial un echilibru corect între stat și cetățean, subliniind că statul există pentru binele cetățeanului, nu invers. Această viziune fundamentală ne ghidează și ne obligă la acțiuni decisive.
Principiile și măsurile agreate pentru reforma statului
În cadrul întâlnirii, au fost stabilite mai multe principii și măsuri pe diverse domenii, inclusiv reforma administrației centrale.
1. Reforma administrației centrale
– Reducerea numărului de ministere la maximum 16 și diminuarea agențiilor cu cel puțin 25%;
– Comasarea serviciilor deconcentrate ale ministerelor, astfel încât niciun minister să nu aibă mai mult de două servicii deconcentrate la nivel teritorial;
– Reducerea numărului de secretari de stat cu cel puțin 50%, stabilind o regulă de maximum 2 secretari de stat per minister, cu excepția ministerelor mari, care pot avea maximum 3;
– Realizarea unui audit de eficiență pentru fiecare autoritate centrală, instituții regionale și companii de stat în primele 6 luni ale anului următor;
– Începerea procesului de desființare a instituțiilor regionale din 1 martie, ca un pas esențial către o administrație mai eficientă și mai apropiată de cetățean. Această măsură are ca scop reducerea birocrației excesive, eliminarea structurilor paralele și creșterea transparenței în gestionarea resurselor publice.
– De asemenea, se va lansa un program strategic destinat eliminării inegalităților teritoriale și accelerării dezvoltării zonelor defavorizate din regiunile de dezvoltare. Programul va viza investiții în infrastructură, educație, sănătate și economie locală, pentru a crea oportunități concrete în comunitățile vulnerabile, asigurând acces egal la servicii publice de calitate și stimulând crearea de locuri de muncă.
2. Debirocratizare, simplificare, dereglementare
– Comasarea autorităților de reglementare din același domeniu de activitate, pe baza unei analize, în termen de 6 luni;
– Anularea sau simplificarea reglementărilor nefuncționale sau supra-birocratice;
– Digitalizarea și interconectarea bazelor de date ale administrațiilor publice centrale și locale;
– Începând cu 1 iulie, instituțiile statului nu vor putea solicita cetățenilor documente care au fost deja emise de alte instituții publice, eliminând astfel redundanțele birocratice și simplificând accesul cetățenilor la servicii.
3. Descentralizarea și eficiența administrației publice locale
– Transferul de responsabilități către administrațiile locale va fi o prioritate, pentru a crește eficiența și a răspunde mai bine nevoilor cetățenilor.
Aceste măsuri sunt parte a angajamentului partidelor de a crea un mediu guvernamental mai eficient și mai adaptat cerințelor actuale ale societății românești.
Activele și Responsabilitățile Instituțiilor
Se preconizează o redistribuție a activelor instituțiilor centrale care sunt neglijate sau administrate ineficient, acestea urmând a fi transferate în proprietatea publică sau privată a primăriilor. De asemenea, se va realiza un transfer al competențelor către instituțiile locale, bazat pe consultări cu asociațiile primarilor și președinților de Consilii Județene, pentru a identifica ce competențe pot fi delegați la nivel local, în conformitate cu principiul subsidiarității.
Finanțarea Proiectelor
Proiectele vor fi finanțate din bugetul de stat, având la bază criterii de eficiență, precum și co-finanțare din partea autorităților locale. Se vor implementa reforme menite să reducă cheltuielile și risipa de fonduri publice, iar bugetul va fi realiniat conform noilor priorități de dezvoltare, incluzând o analiză a eficienței cheltuielilor în marile sisteme publice.
Vor fi raționalizate cheltuielile nejustificate, se va extinde utilizarea achizițiilor centralizate, iar un mecanism de control va fi instituit pentru a monitoriza creșterile de costuri ce depășesc 20% față de media instituțiilor publice. Prioritizarea proiectelor de investiții va asigura alocarea efectivă a fondurilor atât la nivel guvernamental, cât și local, contribuind la eficientizarea sistemului de achiziții publice.
Noul Statut al Funcționarului Public
Un nou statut pentru funcționarii publici va fi introdus, incluzând criterii de performanță și o salarizare bazată pe merite.
Consolidarea Fiscal-Bugetară
Se va desfășura un proces de consolidare fiscal-bugetară pe parcursul a șapte ani, având ca obiectiv întărirea poziției României în Uniunea Europeană. Acest demers va fi realizat în conformitate cu angajamentele asumate prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu și PNRR. Se preconizează o reducere a deficitului bugetar ESA la 7% din PIB până în 2025, menținând totodată datoria publică sub 60% din PIB.
Se va păstra cota unică pentru a asigura predictibilitatea fiscală, iar impozitele și taxele pe muncă vor fi reduse, diminuând astfel povara fiscală pentru salariile mici și familiile cu copii. Studenții cu locuri de muncă în timpul studiilor de licență și masterat vor beneficia de scutire de la contribuția la asigurările sociale de sănătate, iar pensionarii cu stagiu complet de cotizare vor avea opțiunea de a nu plăti contribuția la asigurările de sănătate dacă se angajează.
Se va implementa o impozitare progresivă a marilor averi.
Investiții Publice
Se estimează investiții publice de peste 155 miliarde euro în următorii cinci ani, dintre care 120 miliarde euro în primele patru. Se preconizează ca, în anul 2025, 8% din PIB să fie alocat pentru investiții din buget și fonduri europene, vizând domenii precum educația, sănătatea, infrastructura rutieră și feroviară, precum și agricultura și mediul.
Investițiile în infrastructura de transport vor atinge un nivel record, cu peste 27 miliarde euro destinate finalizării unei rețele de 2000 km de autostrăzi și drumuri expres, precum și extinderii infrastructurii feroviare cu 2700 km. Se vor finaliza trei spitale regionale, se vor construi zece spitale noi, iar 17 spitale vor fi modernizate. Vor fi înființate 200 de centre comunitare integrate de sănătate în zonele rurale și urbane mici, iar 2600 de cabinete vor fi dotate corespunzător.
Investiții semnificative vor fi realizate și în irigații, cu un buget de peste 16 miliarde euro în următorii patru ani, pentru a stimula dezvoltarea de noi fabrici de procesare și susținerea depozitării și ambalării produselor agricole. Educația va beneficia de peste 6 miliarde euro, incluzând extinderea Programului Masă Caldă în școli, sprijin pentru 750.000 de copii vulnerabili, construirea a 900 de creșe și grădinițe, precum și dotarea a 9000 de școli cu echipamente moderne și achiziționarea a 1200 de microbuze electrice pentru transportul elevilor.
Se vor realiza și investiții dedicate tinerilor pentru a sprijini dezvoltarea acestora.
Investiții Semnificative în Învățământul Dual și Reducerea Fiscalității
Guvernul român propune o alocare de 1 miliard de euro pentru învățământul dual, însoțită de măsuri de reducere a fiscalității. Aceste inițiative au drept scop sprijinirea educației și a formării profesionale în țară.
Stimuli Economici pentru Producția Industrială
Se estimează stimulente economice de 6-8% din PIB anual pentru a impulsiona producția industrială în România, ceea ce se traduce în aproximativ 10 miliarde de euro anual prin scheme de ajutor de stat și garanții. Printre măsurile propuse se numără o schemă de sprijin dedicată marii industrii, care va beneficia de 1 miliard de euro, precum și inițiative pentru industria prelucrătoare și investiții în tehnologie avansată.
Program de Dezvoltare pentru Orașele Mici
Un program extins va fi implementat pentru a dezvolta 300 de orașe cu o populație de sub 100.000 de locuitori. Obiectivul principal este de a reduce disparitățile teritoriale, de a moderniza infrastructura locală și de a stimula economia regională. Acest program va viza modernizarea infrastructurii urbane, îmbunătățirea calității serviciilor publice și creșterea atractivității acestor comunități pentru investiții și dezvoltare sustenabilă.
Pachet Demografic și Sprijin pentru Familii
Guvernul va oferi facilități concrete pentru achiziționarea locuințelor, inclusiv programe de subvenționare și garanții pentru credite. De asemenea, se vor implementa credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, destinate familiilor, pentru a le permite accesul la resurse financiare esențiale pentru un trai decent.
Locuințe Sociale și Creșe
În următorii ani, se preconizează construirea a 100.000 de locuințe sociale pentru a oferi soluții de locuire accesibile, cu un accent special pe familiile tinere și cele cu copii. Aceasta va contribui la revitalizarea demografică a comunităților. În plus, se va continua construcția de creșe, asigurându-se condiții moderne pentru îngrijirea copiilor, sprijinind astfel familiile tinere.
Investiții în Educație
Se va investi în educație pentru toți, garantând acces echitabil la învățământ de calitate, indiferent de regiune sau statut social, astfel încât niciun copil să nu fie lăsat în urmă.
Discuții asupra Programului de Guvernare
Discuțiile privind programul de guvernare vor continua astăzi, de la ora 18:00, la Guvern.