Extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia
Guvernul României a aprobat, la cererea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia, în data de 13 februarie 2025. Această măsură are ca scop creșterea competitivității portului în raport cu alte porturi din bazinul Mării Negre și din Uniunea Europeană, prin dezvoltarea unor noi facilități portuare. Zona liberă se va extinde pe o suprafață de 7.703.958 de metri pătrați, aflată în domeniul public al statului, gestionată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și concesionată Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța.
Prin extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia, se va sprijini dezvoltarea de noi facilități pentru operarea mărfurilor, ceea ce va conduce la creșterea traficului de mărfuri în port. De asemenea, operatorii portuari vor beneficia de același regim vamal, eliminând tratamentele diferențiate aplicate în prezent, în funcție de legislația regiunilor din același port. Unificarea regimului vamal în Portul Constanța – zona Constanța și zona Midia va stimula schimburile internaționale de mărfuri și va contribui la creșterea volumului de trafic.
Schimbări anticipate în Portul Constanța – zona Midia
Extinderea regimului de zonă liberă aduce cu sine o serie de schimbări semnificative în Portul Constanța – zona Midia. Un aspect important va fi creșterea valorii economice a terenurilor din zonă. Această extindere va atrage operatori economici care doresc să își desfășoare activitățile în zona Midia, datorită potențialului de valoare adăugată.
În plus, infrastructura portuară va beneficia de dezvoltări, incluzând consolidarea de noi facilități pentru operarea mărfurilor și, astfel, creșterea traficului. Acestea vor contribui, de asemenea, la îndeplinirea obiectivelor stabilite în Master Planul General pentru Transporturi. Vor fi pregătite și suprafețe de teren neutilizate, inclusiv 73 de hectare închiriabile și 48 de hectare nesistematizate, pentru construcții, transformându-le în zone funcționale.
În prezent, terminalele de operare a mărfurilor din Portul Constanța – zona Midia sunt mai puțin dezvoltate tehnologic comparativ cu cele din zona Constanța. Regimul de zonă liberă de aici a fost un factor care a contribuit la acest decalaj. Măsura de extindere a regimului va ajuta la reducerea acestei diferențe și va crește utilizarea resurselor economiei naționale.
Termenul de implementare a regimului de zonă liberă
Conform proiectului, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a hotărârii, conducerea companiei de stat care administrează Portul Constanța trebuie să realizeze împrejmuirile și punctele de intrare și ieșire în zona liberă, din surse proprii de finanțare, conform documentației aprobate de autoritatea vamală. De asemenea, spațiile necesare pentru activitatea Biroului Vamal din Portul Constanța – zona Midia vor fi asigurate cu titlu gratuit. Regimul de zonă liberă va deveni operațional odată cu certificarea realizării acestei infrastructuri de către autoritatea vamală.
Consultări pentru delimitarea zonei libere în Portul Constanța
Reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime au organizat întâlniri de consultare cu operatorii economici din Portul Constanța – zona Midia, împreună cu reprezentanți ai Gărzii de Coastă, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și Biroului Vamal de Frontieră Constanța. Scopul acestor întâlniri a fost clarificarea modalității de delimitare și împrejmuire a viitoarei zone libere, precum și stabilirea porților de acces pentru fluxurile de marfă și persoane.
Suplimentarea personalului în Portul Constanța
Activitatea vamală din Portul Constanța – zona Midia va fi asigurată de Biroul Vamal de Frontieră Constanța. Pentru a facilita controlul vamal, se va realiza o suplimentare de 24 de posturi pentru personalul Poliției de Frontieră, incluzând patru ofițeri și 20 de agenți, precum și 34 de posturi pentru personalul Biroului Vamal Constanța. Activitatea vamală se va desfășura în schimburi, similar cu modul actual de operare al Biroului Vamal de Frontieră Constanța și al Biroului Vamal de Frontieră Constanța – Sud.
Finanțarea activităților vamale și de frontieră
Cheltuielile pentru personalul Poliției de Frontieră vor fi acoperite de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, în conformitate cu creditele bugetare anuale aprobate. De asemenea, activitatea Biroului Vamal va fi finanțată de Autoritatea Vamală Română. Spațiile necesare pentru desfășurarea activității Biroului Vamal din Portul Constanța – zona Midia vor fi furnizate gratuit de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime, iar costurile utilităților vor fi suportate de această companie de stat, urmând a fi recuperate de la autoritatea vamală printr-un protocol legal.
Implementarea noului act normativ
Costurile necesare implementării prevederilor noului act normativ vor fi acoperite de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și de Autoritatea Vamală, în limita creditelor aprobate, precum și de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, din surse proprii, conform legislației în vigoare.