Demararea procedurilor de expropriere pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța
În data de 21 noiembrie 2024, Guvernul României a decis să înceapă procedurile de expropriere a imobilelor deținute în proprietate privată, precum și să aprobe listele imobilelor deținute de stat, în contextul proiectului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, etapa a treia. Aceste exproprieri vizează zone din comunele Agigea și municipiul Constanța, județul Constanța.
Estimările pentru despăgubiri se ridică la suma de 193.000 de lei, care va fi alocată din bugetul de stat prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Acești bani vor fi utilizați pentru a compensa proprietarii imobilelor afectate de expropriere.
Executivul a aprobat alocarea despăgubirilor în valoare de aproximativ 192.973 de lei pentru un total de cinci imobile, cu o suprafață totală de 1.939 metri pătrați. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA va coordona procedurile de expropriere.
Detalii despre lucrările incluse în etapa a treia
Etapa a treia a proiectului include lucrări la obiectivul Port Constanța Sud, care cuprinde Stația Agigea Sud, Linia 813B și Port Constanța Ferry Boat, precum și lucrări în zona din afara portului, respectiv CMT Constanța. Indicatorii tehnico-economici ai investiției au fost avizați de Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, fiind aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1367/09.11.2022.
Grupa Agigea Sud va fi transformată în stație de cale ferată, permițând astfel ca trenurile să nu mai necesite manevre pe distanța dintre H.m. Agigea Ecluză și Agigea Sud. De asemenea, intervalul c.f. Agigea Ecluză – Agigea Sud va fi electrificat, eliminând necesitatea schimbării locomotivei electrice în Palas.
Modernizarea liniei 813B, care leagă stația Agigea Ecluză de Portul Constanța Ferry Boat, este, de asemenea, parte a acestui proiect. La Portul Constanța Ferry Boat, va fi modernizat dispozitivul de linii, cu eliminarea bretelei existente din capătul X și reconfigurarea capătului Y, facilitând astfel accesul la liniile feroviare de la terminalul de containere. Această reformă va reduce semnificativ timpii necesari manevrelor pentru convoaiele de marfă care intră și ies din terminalul de containere.
Se vor adăuga și trei linii suplimentare de primire și expediere, ceea ce va contribui la eficientizarea operațiunilor feroviare în zonă.
Modernizarea Infrastructurii Feroviare din Portul Constanța
Proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța include o serie de lucrări esențiale pentru îmbunătățirea conectivității și a eficienței operațiunilor portuare. Printre aceste lucrări se numără extinderea liniilor feroviare existente cu lungimi utile de minimum 750 metri, pe partea dreaptă a dispozitivului de linii actual.
Un aspect important al proiectului este sistematizarea capătului Y al stației, care va permite realizarea unui racord nou la terminalul de containere. Acest demers va facilita gestionarea mai eficientă a traficului de mărfuri și va contribui la creșterea capacității de operare a portului.
De asemenea, în cadrul acestui proiect este prevăzută construirea unui Centru de Management al Traficului Feroviar, care va avea rolul de a coordona și optimiza fluxurile de trenuri și de a asigura o mai bună gestionare a resurselor feroviare.
Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța face parte dintr-un plan mai amplu, fiind inclusă în Master Planul General de Transport al României, adoptat în 2016, precum și în Master Planul Portului Constanța, aprobat în același an. Implementarea și derularea acestui proiect este responsabilitatea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care va coordona toate activitățile necesare pentru realizarea acestuia.