Interviu cu Andrew McCormack (UK): „Este esențial să conectez publicul muzical, indiferent de gen”

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Andrew McCormack Revine în România pentru Concerte de Jazz

Britanicul Andrew McCormack, un artist chipeș și strălucitor, s-a impus pe scena competitivă a Coastei de Est a Statelor Unite. Muzica sa reușește să transporte cu ușurință publicul în atmosfera vibrantă a New York-ului. Compozitor și interpret cu numeroase proiecte muzicale, de la pian solo la spectacole simfonice și cluburi de jazz din Village sau Soho, Andrew se dovedește a fi întotdeauna o apariție remarcabilă.

Proiectul său de prog-jazz, Graviton, a fost apreciat de Jazz Fan Rising în cadrul unui concert sold out. Artistul se pregătește să revină în România pentru mai multe concerte, printre care și unul pe 13 aprilie, la ora 20:00, la Hotel Vega din Mamaia.

Impresii despre Scena de Jazz din România

Într-un interviu recent, Andrew McCormack a discutat despre experiențele sale anterioare în România. Deși nu are o vastă experiență de turneu în țările est-europene, el a cântat în Polonia și în țările baltice, în cadrul unor festivaluri de jazz. McCormack a subliniat bucuria de a cânta în festivaluri internaționale, menționând că publicul este întotdeauna cald și primitor.

Între Jazzul European și Cel American

Artistul a fost întrebat despre diferențele dintre jazzul european și cel american, în special în contextul jazzului modern. McCormack a explicat că, deși folosește un vocabular influențat de tradiția americană, jazzul este ecletic și se inspiră din diverse surse. El a menționat că, deși își are originile în bebop, a îmbrățișat și alte genuri muzicale.

Influențe și Comparații cu Mari Muzicieni

McCormack a fost comparat cu artiști renumiți precum Brad Mehldau, Keith Jarrett, Herbie Hancock și McCoy Tyner. Deși recunoaște influențele acestor muzicieni, el a adăugat că este și un admirator al compozitorului Mahler, apreciind complexitatea și ideile romantice din muzica acestuia.

Procesul Componistic și Provocările Timpului

În ceea ce privește procesul său de compunere, McCormack a glumit despre dificultățile de a-și organiza timpul, având un copil mic. A povestit că a studiat compoziția cu Marc-Anthony Turnage, un compozitor de renume din Marea Britanie, și a încercat să adopte stilul său de a lucra, trezindu-se devreme pentru a-și dezvolta ideile muzicale fără a fi deranjat.

Jazzul și Reinterpretarea Pieselor Pop

McCormack a discutat și despre apropierea jazzului de muzica pop sau rock, menționând că a inclus pe un album reinterpretarea piesei „Fragile” a lui Sting. El a observat că reinterpretarea pieselor cunoscute este o practică frecventă în jazz, similară cu abordările lui Brad Mehldau.

Importanța Publicului în Muzică

În prezent, consider că este esențial să conectez audiențele muzicale. Nu sunt genul care să ignore publicul, ci cred că este important să împărtășesc modul în care gândesc ca muzician și artist. O modalitate de a face acest lucru este să ofer context pentru piesele cunoscute, care sunt foarte familiare publicului. Muzicienii din perioada clasică improvizau adesea pe melodii populare, cum ar fi „Some day my prince will come”, iar acest lucru continuă și astăzi. Piesele foarte cunoscute sunt, în general, vehicule excelente pentru improvizație, deși nu toate piesele au această capacitate – doar cele mai reușite.

Preferințe Muzicale și Evoluția Artistului

Într-un interviu din 2018, am menționat că unul dintre albumele mele preferate este „An Ancient Observer” al pianistului Tigran Hamasyan. De atunci, am ascultat acel album de multe ori, dar nu pot spune că acum sunt la fel de pregătit să „țin pasul” cu Tigran. În prezent, mă concentrez pe coloane sonore, deoarece am început să compun muzică pentru film. Apreciez foarte mult muzica din „Cronicile din Narnia”, datorită instrumentației folosite, inclusiv muzica pentru teatrul de păpuși, care mă fascinează tot mai mult.

Formula Trio în Jazz

Cred că formula de trio este una dintre cele mai eficiente pentru un pianist de jazz, dar mă gândesc și să colaborez cu formule mai extinse. Ceea ce apreciez la trio este că improvizația devine mai accesibilă pentru cei trei muzicieni, iar complexitatea provine din interacțiunea acestora. Trio-ul oferă versatilitate și putere. Am fost mereu deschis la ideea de a lucra cu formule lărgite, deși nu mă gândesc să scriu un concert pentru pian și orchestră… poate la anul, cine știe? (râde)

Reflecții asupra „Fake News”

Acum doi ani, am menționat că „Fake News”, o compoziție proprie, reflectă realități legate de Trump-ism și impactul acestuia asupra tuturor. Astăzi, consider că termenul de vizionar se extinde dincolo de Trump. Trebuie să fim atenți la informațiile pe care le citim și le asimilăm, mai ales în era internetului, unde oricine poate publica ceva ce nu este neapărat adevărat. Atât stânga, cât și dreapta, din punct de vedere ideologic, pot contribui la această confuzie. Este important să fim „gardieni” ai adevărului.

Experiența New York-ului

Experiența mea de trei ani în New York a fost extrem de valoroasă. Deși orașul este considerat Mecca jazzului, pandemia a afectat profund scena muzicală, iar mulți muzicieni au părăsit orașul. Când am fost acolo, am învățat să cânt jazz și am avut ocazia să interacționez cu mari muzicieni, care erau dedicați muzicii zi de zi – repetau, cântau sau ascultau muzică constant. Este esențial pentru un muzician să participe la aceste activități, deși acum nu mai am aceeași capacitate, așa cum am menționat anterior.

Perspectivele Muzicale ale lui Andrew McCormack

Andrew McCormack, cunoscut pianist și compozitor, își împărtășește viziunea asupra viitorului său muzical. În trecut, a colaborat cu mari muzicieni de jazz și a beneficiat de o viză de artist, activând intens timp de trei ani.

Proiecte Viitoare

McCormack menționează că lucrează la coloane sonore pentru film, continuând să își dezvolte abilitățile de compunere. A modificat câteva dintre metodele sale creatoare, ceea ce îi permite să exploreze noi direcții muzicale. De asemenea, are un album cu trio-ul său în pregătire, a cărui lansare a fost amânată din cauza unei pierderi personale. Managerul său, Martin Hummel, a decedat la începutul acestui an, iar McCormack îl consideră unul dintre cei mai buni prieteni.

Proiecte Solo și Compoziție

Artistul se declară mulțumit de actualul său trio și subliniază că nu a mai lansat un album solo de ceva vreme, având deja câteva idei în acest sens. Compoziția va rămâne un element central în cariera sa în anii ce vor urma.

Așteptări pentru Concertul din Constanța

În încheiere, McCormack își exprimă recunoștința pentru discuția purtată și așteaptă cu nerăbdare să se prezinte publicului din Constanța pe 13 aprilie.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *