Investiție de 17 milioane de euro pentru modernizarea Portului Constanța: CNAPM SA a semnat contractul cu fonduri europene.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Contract pentru modernizarea Portului Constanța

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a semnat contractul nr. 10475/11.03.2025, având ca obiect proiectarea și execuția sistemului „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD”. Acest proiect este destinat interconectării la TEN-T și este finanțat prin Programul Connecting Europe Facility – CEF, în colaborare cu antreprenorul SC TIAB SA București.

Valoarea totală a contractului de proiectare și execuție este de 86.129.240,43 lei (fără TVA), iar durata acestuia este de 27 de luni, din care 3 luni sunt alocate pentru proiectare. Proiectul prevede instalarea tehnologiei cold-ironing pentru 10 dane din Portul Constanța, asigurând alimentarea cu energie a diverselor tipuri de nave la țărm, inclusiv nave de croazieră, RO-RO, feriboturi, nave multifuncționale și nave de marfă.

Beneficiile proiectului

Implementarea acestui proiect va aduce multiple beneficii, printre care:

  • Reducerea zgomotului și a emisiilor nocive, inclusiv a dioxidului de carbon, în zona portuară și în imediata apropiere;
  • Minimizarea vibrațiilor, oferind condiții mai confortabile pentru pasagerii navelor de croazieră;
  • Creează noi oportunități de afaceri prin reducerea costurilor de operare ale navelor și prin furnizarea de servicii suplimentare în port;
  • Creșterea cererii de energie va facilita echilibrarea locală a rețelelor electrice;
  • Conectarea navelor la surse de energie regenerabilă, cum ar fi energia eoliană și solară, contribuind la reducerea emisiilor.

Tehnologia cold-ironing permite alimentarea cu energie electrică a navelor aflate la dană, fără a funcționa motoarele principale și auxiliare. Această investiție va moderniza instalațiile existente, asigurându-se respectarea standardelor tehnice și sporirea eficienței energetice. În acest fel, Portul Constanța își va îmbunătăți considerabil condițiile de operare în comparație cu alte porturi din bazinul Mării Negre, ceea ce ar putea conduce la o creștere a traficului de mărfuri.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *