Investiții majore pentru modernizarea Portului Medgidia
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA are în plan să aloce peste 123 de milioane de lei pentru modernizarea fronturilor de așteptare din Portul Medgidia. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a publicat, pe 22 aprilie, actul normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai acestui proiect de investiții.
Necesitatea reabilitării fronturilor de așteptare
Reabilitarea fronturilor de așteptare din Portul Medgidia este justificată de mai multe aspecte legate de siguranță, funcționalitate și eficiență operațională, conform Notei de fundamentare. Aceste fronturi sunt utilizate exclusiv pentru operațiuni tehnice, cum ar fi desfacerea și refacerea convoaielor, nefiind destinate încărcării sau descărcării. Din cauza stării tehnice precare, acostarea navelor este compromisă, iar deteriorarea elementelor constructive face imposibilă operarea în condiții de siguranță.
Problemele existente la fronturile de așteptare
Frontul din amonte nu beneficiază de securizare, iar iluminatul pe timp de noapte este inexistent. Accesul personalului navigant de la cheu la fronturi este întrerupt, iar energia electrică nu poate fi furnizată navelor la cererea comandanților. O expertiză tehnică realizată în 2024 a evidențiat necesitatea reparațiilor pentru a reda funcționalitatea acestor fronturi de așteptare.
Lucrările propuse
Lucrările necesare includ reparații la suprastructura și infrastructura Duc D’Albilor, pasarele pietonale, amortizori de acostare, bolarzi, balustrade și scări, precum și asigurarea adâncimilor de navigație. De asemenea, se va prevedea iluminatul adecvat și alimentarea cu energie electrică a navelor care acostează, precum și împrejmuirea frontului amonte pentru securizare.
Finanțarea proiectului
Conform Studiului de fezabilitate realizat de companie, valoarea totală a lucrărilor este estimată la 123.213.000 lei, inclusiv TVA, dintre care 74.044.000 lei reprezintă construcții și montaj. Durata estimată pentru finalizarea investiției este de douăsprezece luni.
Investiția este parte a proiectului transnațional FAIRway Danube II, care beneficiază de finanțare din Mecanismul de Interconectare al Europei, iar fondurile vor proveni atât din surse externe nerambursabile, cât și de la bugetul de stat, conform programelor de investiții publice aprobate.
Impactul reabilitării
Reabilitarea fronturilor de așteptare va permite o exploatare mai eficientă, reducând timpul de staționare al navelor în bazinul portului. Activitățile auxiliare vor putea fi desfășurate în condiții de siguranță, degrevând astfel danele comerciale de sarcini suplimentare.
Modernizarea Portului Medgidia
Furnizarea de energie electrică pentru nave va genera o nouă activitate, contribuind la eficientizarea operațiunilor tehnice în port. Această schimbare va permite desfășurarea mai eficientă a activităților portuare, reducând timpul de staționare al barjelor și sporind semnificativ valoarea adăugată.
Indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de investiții „Modernizare fronturi de așteptare (amonte și aval) Port Medgidia“ au primit avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe, conform Avizului nr. 15 din 21.03.2025.
Portul Medgidia este situat pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, în intravilanul municipiului Medgidia, județul Constanța. Acesta se află la Km 37+410 (27+000 km navigabil) pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, având o suprafață a acvatoriului portuar de 19 ha și o platformă portuară de 18 ha. Accesul navelor în port se realizează prin Canalul Dunăre – Marea Neagră. Portul dispune de acvatoriu și două fronturi de așteptare și desfacere, amplasate în amonte la Km 26+010 – 26+612 (km navigabil), pe malul drept al canalului, și aval de gura de intrare în port, la Km 27+420 – 27+721 (km navigabil).