Licitație pentru dragaj în porturile maritime din Constanța
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a anunțat pe 5 august o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor de „Dragaj de investiții în porturile maritime“. Proiectul vizează dragajele din bazinele și șenalele navigabile din Portul Constanța, precum și din zonele Constanța și Midia. Valoarea contractului se ridică la 466.669.629 lei, fără TVA, ceea ce ar fi trebuit să genereze un interes rapid din partea firmelor specializate. Cu toate acestea, procedura de licitație a fost afectată de mai multe amânări, întrucât nu s-au primit oferte inițiale. Abia la termenul final, pe 2 decembrie, cinci firme de renume au intrat în competiția pentru acest contract.
Ofertele depuse
La termenul-limită din 2 decembrie, cinci oferte au fost înregistrate de companii bine cunoscute în județul Constanța.
Prima ofertă a fost formulată de Boskalis SRL, o firmă cu sediul în municipiul Constanța, înființată în 2016, care se specializează în construcții hidrotehnice. Administrată de olandezii Siebinga Mattijs și Termijn Frederik Willem, compania are ca asociați Boskalis Westminster International BV și Boskalis International BV, fiecare având o cotă de 50% din capitalul social. În 2023, Boskalis SRL a raportat pierderi de 178.619 lei și datorii de 19.012 lei, având un singur angajat.
Boskalis este o entitate globală recunoscută pentru proiectele de dragaj și lucrările marine, oferind o gamă variată de servicii, inclusiv dragaj, proiecte de energie offshore, infrastructură portuară și activități de salvare și remediere, operând în aproximativ 90 de țări.
A doua ofertă a fost depusă de DEME Dredging NV, o companie belgiană cu activități diverse, inclusiv dragaj, infrastructură marină, soluții pentru sectorul energiei offshore, lucrări de mediu și concesiuni. Directorul de zonă pentru Europa și directorul general al activităților de infrastructură ale DEME este Eric Tancré.
Alte oferte au venit din partea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, companie care a realizat lucrări de protecție și reabilitare a litoralului românesc al Mării Negre în zone precum Eforie și Jupiter – Neptun. Administratorii companiei sunt Marius Stamat și Willian Mark Roelofs. În 2023, Van Oord a raportat o cifră de afaceri de 514.445.420 lei, un profit net de 74.243.712 lei, datorii de 599.938.129 lei și 41 de angajați.
Asocierea Consal Trade SRL – Tancrad SRL a fost, de asemenea, printre ofertanți. Consal Trade SRL, înființată pe 28 decembrie 1994, are sediul în Giurgiu și este administrată de Marcela Mohanu și Elena Pușa. Unic asociat este offshore-ul cipriot Hermosiocco Trading Limited. Compania a fost implicată în donații către organizațiile PNL din Galați și Constanța, având o contribuție de 150.000 lei în 2020, conform unui raport al Autorității Electorale Permanente.
Tancrad SRL, cu sediul în Galați, este deținută de Cătălin Cristian Stăncic. Înființată în 1995, compania se ocupă cu lucrări civile și industriale, infrastructură rutieră, lucrări hidrotehnice și reabilitarea liniilor de tramvai.
Oferte pentru Proiecte de Dragaj în Porturile Maritime
Recent, a fost depusă o nouă ofertă de către asocierea Jan de Nul NV și Eurocerad International SRL.
Despre Jan de Nul NV
Jan de Nul NV este o companie specializată în construcții și infrastructură, având o activitate diversificată ce include dezvoltarea de porturi, producția de energie offshore, întreținerea căilor navigabile, crearea de terenuri noi și acțiuni de combatere a poluării. Sediul său se află în Hofstade-Aalst, Belgia.
Despre Eurocerad International SRL
Eurocerad International SRL, înființată în 2009 și cu sediul în Sectorul 1 al Bucureștiului, se concentrează pe lucrări de construcție pentru clădiri rezidențiale și nerezidențiale. Gheorghe Șerbănescu este singurul asociat al firmei, care în 2023 a raportat o cifră de afaceri de 46.323.27.219 lei, un profit net de 12.194.779 lei și datorii de 20.48.470 lei.
Finanțarea Proiectelor de Dragaj
Investițiile în dragajul porturilor maritime se vor realiza prin fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului de Transport 2021 – 2027, precum și din bugetul de stat, gestionat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Conform programelor de investiții publice aprobate, finanțarea va avea un raport de 50% din Fondul de Coeziune și 50% din Bugetul de Stat. Proiectul vizează 14 zone din Portul Constanța, cu o suprafață totală de 268,06 hectare, și șase zone din zona Midia, cu o suprafață de 70,42 hectare.
Obiectivele Achiziției Publice
Obiectivul principal al achiziției publice este asigurarea unor servicii de proiectare și execuție de înaltă calitate, respectând termenul și bugetul stabilit. Antreprenorul va avea responsabilitatea de a elabora studii de teren și documentația tehnică necesară pentru obținerea certificatului de urbanism, autorizației de construire, precum și pentru organizarea execuției proiectului. Acesta va trebui să finalizeze detaliile tehnice, să participe la recepția lucrărilor și să execute lucrările de dragaj, beneficiind de asistență tehnică pe parcursul întregului proces de execuție.