Utilizarea cârligului de remorcare pe vehicule în România
Există o opinie comună conform căreia un vehicul care nu tractează o remorcă nu ar trebui să circule cu un cârlig de remorcare atașat, deoarece în cazul unui accident în care mașina este lovită din spate, acest dispozitiv poate provoca daune considerabile vehiculului afectat. Întrebarea care se ridică este: este permisă menținerea cârligului de remorcare montat atunci când nu se tractează nimic?
Reglementările legale privind tractarea în România
În România, legislația prevede o serie de reguli pentru șoferii care doresc să tracteze o rulotă sau o remorcă. Aceste reglementări nu se referă doar la permisul de conducere sau la viteza de deplasare, ci și la echipamentele utilizate pentru remorcare. Astfel, cârligul de remorcare trebuie să fie omologat de Registrul Auto Român (RAR).
Obligațiile privind omologarea cârligului de remorcare
Legea stipulează că șoferii trebuie să utilizeze doar sisteme de tractare care sunt omologate. Dacă un autoturism nu are cârlig de remorcare omologat din fabrică, acesta poate fi montat doar dacă operațiunea este efectuată de un service autorizat. În cazul în care un cârlig neomologat este identificat în trafic, șoferul va fi sancționat contravențional, riscând o amendă de 6 puncte și reținerea certificatului de înmatriculare.
Este important de menționat că orice modificare a vehiculului trebuie să fie autorizată de RAR. Chiar dacă un accident este cauzat de un vehicul cu cârlig neomologat, responsabilitatea va reveni, în general, celui care a lovit din spate.
Protecția vehiculului cu cârlig de remorcare
Unii șoferi aleg să își mențină cârligul de remorcare montat pentru a proteja mașina în cazul unui impact din spate, chiar dacă nu tractează o remorcă sau o rulotă. Spre deosebire de alte țări, în România nu există restricții legale pentru conducătorii auto care circulă cu un cârlig de remorcare fără a tracta un alt vehicul.
Concluzie
Așadar, șoferii din România care aleg să folosească cârligul de remorcare pentru a-și proteja mașina nu se confruntă cu riscuri de amendă, atâta timp cât respectă reglementările de omologare a echipamentelor utilizate. Aceasta oferă o oportunitate de a preveni daunele în cazul unui accident, fără a încălca legea.