Contestația privind reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia respinsă
Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță a solicitat anularea raportului procedurii de atribuire a contractului pentru reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, dar contestația a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor pe 21 ianuarie 2025.
Procedura de achiziție pentru modernizarea și electrificarea liniei feroviare a fost anulată pe 5 decembrie 2024, deoarece ofertele primite depășeau bugetul estimat de 1,3 miliarde de lei (fără TVA). Ofertele depuse de cele două asocieri erau de aproximativ 1,44 miliarde de lei și 1,49 miliarde de lei, ceea ce a determinat CFR SA să anuleze licitația.
Asocierile participante la licitație au fost: Drum Asfalt (lider) – Alstom Transport SA și IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță. Ambele oferte au depășit suma estimată, motiv pentru care licitația a fost anulată.
Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță a contestat anularea, considerând-o nejustificată, invocând o lege care permite acceptarea unor oferte mai mari în cazul în care există posibilitatea suplimentării fondurilor. De asemenea, au subliniat că Ministerul Transporturilor a confirmat existența unor fonduri suplimentare, informație pe care comisia nu a luat-o în considerare. Contestatorii au argumentat că anularea licitației va avea efecte negative asupra proiectului, cum ar fi întârzieri și pierderi financiare, solicitând reluarea procedurii, având în vedere că ofertele nu depășesc bugetul cu mai mult de 15% și că există fonduri disponibile.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins excepția tardivității contestației, formulată de asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, excepție invocată de CFR prin punctul său de vedere.
Detalii despre companiile implicate
Rotary Construcții Mentenanță SA, înființată în 2019 și având sediul în București, se specializează în lucrări de construcții pentru clădiri rezidențiale și nerezidențiale. În 2023, compania a raportat o cifră de afaceri de 61.429.183 lei, cu un profit net de 5.645.321 lei și datorii de 55.685.688 lei, având 206 angajați. Principalele acțiuni sunt deținute de Leonard Mihai Rotaru (99%) și Costem Armeanu (1%).
IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS este o companie de construcții din Turcia, parte a IC İbrahim Çecen Yatırım Holding AS, fondată de İbrahim Çecen. Aceasta are o filială în București, înființată în 2017, cu administratori Oksuz Ilker și Gokce Ilkhan. În 2023, filiala din România nu a raportat activitate, ci doar pierderi de 352.170 de lei și datorii de 12.059.825 lei.
IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS este implicată în diverse proiecte importante în România, printre care construirea Lotului 3 al Centurii București Nord și a Spitalului Dimitrie Gerota din București.
Viitorul licitației pentru reabilitarea căii ferate
Licitația pentru reabilitarea liniei de cale ferată a fost anulată pe 5 decembrie din cauza ofertelor excesive. Rămâne de văzut cum va evolua situația în continuare, având în vedere contestațiile și argumentele ridicate de asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță.
Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia
În perioada următoare, este așteptată reluarea procesului de licitație pentru contractul de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată care leagă Constanța de Mangalia. Până la finalizarea acestui proiect, călătorii vor fi nevoiți să suporte întârzierile și condițiile de călătorie deficiente pe majoritatea trenurilor care circulă pe această rută. Conform programului de guvernare pentru perioada 2024 – 2028, se preconizează că, până în anul 2028, toate reședințele de județ din România cu infrastructură feroviară electrificată vor beneficia de trenuri noi și moderne. În acest context, se vor achiziționa 128 de trenuri electrice noi, 71 de locomotive noi sau modernizate și 139 de vagoane noi.
Detalii despre licitație
Estimarea valorii contractului pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reabilitare și electrificare a căii ferate Constanța – Mangalia este de 1.317.921.813,80 lei, fără TVA. Finanțarea va proveni din fonduri nerambursabile, destinate proiectelor de electrificare și reabilitare a căilor ferate, cu o perioadă de implementare între 2021 și 2030, precum și din bugetul de stat.
Proiectul tehnic va necesita o durată de elaborare de zece luni, iar lucrările efective vor ocupa un termen de 24 de luni.
Informații despre linie
Linia de cale ferată Constanța – Mangalia este parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, având o lungime de 42,9 km, măsurată între axul stației Constanța și axul stației Mangalia. Această linie deservește stațiunile turistice din sudul litoralului românesc, precum și Portul Constanța și Portul Mangalia.
Obiectivele proiectului
Proiectul de „Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia“ are ca scop asigurarea unui grad ridicat de siguranță în traficul feroviar. Printre rezultatele și efectele așteptate se numără: reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație pe întreg tronsonul și eliminarea necesității schimbării locomotivei în stația Constanța; diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră și a impactului negativ asupra mediului; sporirea siguranței și reducerea accidentelor; creșterea numărului de trenuri de călători în circulație, precum și a numărului de pasageri între Constanța și Mangalia; îmbunătățirea traficului de marfă prin adoptarea tracțiunii electrice; reducerea consumului de energie; creșterea confortului în transportul de călători și îmbunătățirea calității serviciilor de transport; modernizarea facilităților din stațiile principale; și implementarea unui grafic de mers cadențat, operat cu material rulant performant.