Protest de amploare la Șantierul Damen din Mangalia
În data de 28 ianuarie 2025, Mangalia a fost scena unui protest semnificativ, la care au participat angajați ai Șantierului Damen, alături de lideri sindicali. Aceștia și-au exprimat nemulțumirea profundă, în special față de concedierile masive anunțate, ce vizează aproximativ 263 de angajați.
Nemulțumiri legate de concedieri
Reprezentanții și angajații șantierului consideră că situația este dramatică. Mulți dintre salariați au aflat că se află pe lista de concedieri, fără a înțelege criteriile de selecție. Unii dintre ei sunt bine evaluați și au avut performanțe remarcabile în cadrul companiei. Conducerea a comunicat intenția de a restructura personalul pentru a reduce costurile cu forța de muncă, dar angajații sunt convinși că această abordare nu va rezolva problemele financiare ale șantierului.
Soluții propuse de liderii sindicali
Liderul sindical Laurențiu Gobeajă a subliniat că soluțiile trebuie să vină din partea acționarilor și a statului român. El a sugerat ca, având în vedere rezilierea contractului de asociere cu Damen, statul ar trebui să preia administrarea șantierului și să devină administrator unic pentru o perioadă determinată. De asemenea, Gobeajă a propus transformarea șantierului într-un centru de construcție de nave militare, sub administrarea totală a statului român.
Apel către autorități
„Ar trebui să devină un centru de mentenanță pentru navele militare ale flotei românești. Cu toate acestea, deși ne-am adresat Administrației Prezidențiale în luna octombrie a anului trecut, am fost redirecționați către Ministerul Economiei. Răspunsul a fost că statul român nu are control asupra acestui șantier și că posibilitățile sunt limitate”, a declarat Gobeajă. Aceasta a stârnit o mare îngrijorare în rândul angajaților, care se simt neputincioși în fața inactivității decidenților.
Teama de faliment
O preocupare majoră a angajaților este riscul falimentului companiei, cauzat de epuizarea fondului de garantare care asigură plata salariilor. Gobeajă a avertizat că, dacă până în luna martie nu se găsesc soluții, șantierul ar putea ajunge în faliment, ceea ce ar conduce la închiderea sa și pierderea locurilor de muncă pentru toți angajații.