Viața și cariera lui Lupu Dinescu
Lupu Dinescu s-a născut pe 19 decembrie 1921, în București, fiind fiul lui Stelian și Simioana. A fost fratele mai mic al Anicăi Dinescu, medic de laborator, și fratele mai mare al lui Gheorghe Dinescu, medic radiolog.
Își începe studiile la Școala „Titu Maiorescu” din București, între 1928 și 1932, continuând apoi la Liceul „Cantemir Vodă” până în 1940, unde în ultimii doi ani a urmat Secția de matematică-real.
În perioada liceală, Lupu Dinescu a participat la un curs de navomodele și a luat parte la competiții de profil în Herăstrău, folosind machete de nave realizate de el.
În 1940, își părăsește orașul natal și se mută la Constanța, înscriindu-se la Școala Navală, având o pasiune profundă pentru marină, dar și pentru literatură, muzică clasică, operă și chitară.
Aterminat Școala Navală în 1942, având media 8.36 și ocupând locul 14 din 49 în clasamentul mediilor.
Cariera marinărească
Cariera marinărească a lui Lupu Dinescu a început în cadrul Escadrilei de Distrugătoare din Constanța, unde a fost ofițer cu artilerie antiaeriană în statul major al N.M.S. „Regele Ferdinand”, sub comanda locotenent-comandorului Eugen Săvulescu, activitatea sa desfășurându-se până la 5 septembrie 1944, când distrugătoarele au fost arestate și dezarmate de forțele sovietice.
Ulterior, s-a alăturat Comandamentului Marinei Militare, care era dislocat în Periș, județul Ilfov. La 28 noiembrie 1944, a fost numit comandant al Secției a II-a Șalupe Dragoare, responsabil pentru șalupele nr. 12 și 14, la Grupul de Dragaj Fluvial din Turnu Severin. A participat activ la acțiunile de dragaj pe Dunăre în cadrul campaniei din Vest.
Tragicul sfârșit
Pe 27 decembrie 1944, în jurul orei 19:30, șalupele de dragaj magnetic nr. 12 și 14, aflate sub comanda aspirantului Lupu Dinescu, se pregăteau să execute ultima pasă a zilei. Echipajul a realizat deja zece pase de dragaj, navigând bord la bord, cu șalupa 14 remorcând șlepul magnetizat „Someș”. În acel moment, o mină a explodat, provocând scufundarea amândor șalupelor în Dunăre.
În urma acestui incident tragic, Lupu Dinescu, împreună cu alți doi subofițeri și șapte marinari, a murit înecat.
Familia sa a fost informată despre dispariția lui la începutul anului 1945, printr-o comunicare oficială care menționa: „Onor familiei aspirant Dinescu Lupu. Avem onoarea de a vă face cunoscut că aspirantul Dinescu Lupu, comandantul Secției a II-a Șalupe Dragoare, pe când se afla în misiune de dragaj, în ziua de 27 decembrie 1944, în zona Bechet-Corabia, în urma exploziei unor mine magnetice, ambele șalupe s-au scufundat. Printre cei salvați nu se afla și aspirantul Dinescu Lupu, din care cauză în prezent este considerat ca dispărut.”
Comunicarea a fost semnată de contraamiralul Alexandru Stoianovici, comandantul Forțelor Fluviale, pe 9 ianuarie 1945.